سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 
دوشنبه 90 مرداد 17 :: 6:1 عصر ::  نویسنده : M.N

شرکت ویوسونیک که تا به امروز سه تبلت را در بازارهای جهانی عرضه کرده است، خبر از انتشار قریب الوقوع دو محصول جدید از رده رایانه‌های لوحی (تبلت) داده است.

تبلت‌های جدید ویوسونیک در راهند

شرکت ویوسونیک که به واسطه صفحات نمایش خوش ساخت خود شناخته شده بود، با Viewpad7 ، 10 و 10s ورودی موفق به بازار تبلت‌ها داشت.

نقطه قوت مدل هفت اینچی صفحه نمایش خازنی و سخت‌افزار قدرتمند آن و نقطه قوت Viewpad 10 قابلیت تعویض بین دو سیستم عامل Windows 7 و آندروید در هر لحظه بود.

دو مدل جدید رونمایی شده Viewpad 7x و Viewpad 10 Pro نام دارند. تبلت 7 اینچی جدید این بار مجهز به پردازنده Nvidia Tegra 2 است و علاوه بر پشتیبانی از HDMI، کارایی بالایی در اجرای همزمان بازی‌های رایانه‌ای خواهد داشت.

سیستم عامل این محصول Android Honeycomb است و شرکت ویوسونیک قابلیت‌های ویژه‌ای نظیر درگاه mini-usb و دو دوربین با قابلیت فیلم‌برداری بر روی این Viewpad 7x قرار داده است.

از طرفی Viewpad 10Pro با تعویض پردازنده به Oak Trail Z670 1.5 گیگاهرتزی, کارایی بسیار بالایی در رده تبلت‌ها خواهد داشت. همچنین این محصول همانند تبلت 10 اینچی قبلی از هر دو سیستم عامل Windows 7 و آندروید پشتیبانی خواهد کرد و کاربر می‌تواند در هر لحظه سیستم عامل فعال را تعویض کند.

علاوه بر این، Viewpad 10Pro از 3G، Wifi، صفحه نمایش خازنی دقیق و باتری با طول عمر 6 ساعتی بهره می‌برد.



موضوع مطلب :
دوشنبه 90 مرداد 17 :: 5:56 عصر ::  نویسنده : M.N

 شرکت اسوس باریک‌ترین و سبک‌ترین نت‌بوک جهان را با نام Eee PC X101 تولید کرد.

باریک‌ترین و سبک‌ترین نت‌بوک جهان محصول اسوس



 این نت‌بوک فوق باریک که پیش از این در نمایشگاه کامپیوتکس امسال معرفی شده بود، دارای 6?17 میلی‌متر ضخامت است و فقط 920 گرم وزن دارد.

به گزارش M.N ، در این مدل از سیستم عامل میگو (MeeGo) استفاده شده است و ویژگی‌های ارتباطی X101 اسوس، اتصال پایدار و مطمئن به شبکه را تضمین می‌کنند.

نت‌بوک Eee PC X101 یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افرادی است که تا کنون تجربه‌ای از دنیای رایانه و اینترنت ندارند و دانش‌آموزان و نوجوانان از مهم‌ترین مخاطبان این مدل هستند.

مدل فوق‌باریک X101 اسوس دارای تمام مشخصات استاندارد برای نت‌بوک‌ها است با این وجود به دلیل ابتکار در طراحی و نوآوری‌های بکار رفته در آن، کم‌ترین ضخامت ممکن را در میان نت‌بوک‌ها دارد و وزن بسیار پایین آن نیز قابلیت حمل این دستگاه را افزایش می‌دهد. این مدل در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود که شامل سفید، مشکی، قرمز و قهوه‌ای هستند.

در X101 از آخرین پردازنده اتم اینتل به نام N435 استفاده شده که از نوع تک‌هسته‌ای است و یک گیگابایت حافظه رم نیز در آن بکار رفته است. 2 درگاه USB برای ارتباط با تجهیزات جانبی، یک کارت‌خوان MicroSD و وب‌کم از امکانات این مدل هستند. اسوس برای افزایش سرعت دستگاه و اجرای نرم‌افزارها از یک درایو SSD استفاده کرده است که توانایی انتقال داده‌ها را بالا می‌برد. ضمن اینکه در این مدل از فناوری اختصاصی اسوس به نام موتور سوپرهیبرید (SHE) نیز استفاده شده است و از طریق آن عمر باتری افزایش پیدا می‌کند.

سیستم عامل این مدل با نام میگو (MeeGo) برای ارتباط با دنیای اینترنت بهینه شده است و در آن روش‌های اتصال به شبکه‌های اجتماعی مانند تویی‌تر و فیس‌بوک از طریق یک رابط کاربری آسان و با کمک نرم‌افزارهای اختصاصی بهینه شده‌اند. یک نرم‌افزار اختصاصی گپ و گفتگو نیز در این مدل طراحی شده که دسترسی به دوستان را آسان خواهد کرد. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در این مدل دیده می‌شود اضافه شدن مرورگر کروم گوگل به سیستم عامل میگو (MeeGo) است و علاوه بر آن سرویس‌های رایانش ابری اسوس مانند asus@vibe، فروشگاه نرم‌افزاری اسوس و برنامه پرطرفدار دراپ‌باکس برای ذخیره اطلاعات روی اینترنت هم برای استفاده قرار داده شده‌اند.

یکی از ویژگی‌های جالب X101 کمک به آموزش زبان انگلیسی است و همانطور که ویژگی‌های ارتباطی این دستگاه کامل و پرکاربرد است، اسوس یک برنامه آموزش زبان انگلیسی را هم برای یادگیری این زبان بین‌المللی در X101 قرار داده است که از طریق یک مجموعه تعاملی شامل بازی، فیلم و فایل صوتی به آموزش زبان انگلیسی می‌پردازد. این نرم‌افزار منحصر به فرد به صورت پیش‌فرض روی این نت‌بوک‌ها نصب شده است. این نرم‌افزار با بیش از 300 محتوای آموزشی توسط موسسه آموزشی ELT و شورای آموزش زبان انگلیسی بریتانیا آماده شده است و توانست جایزه بهترین راه‌حل آموزشی را از شرکت اینتل دریافت کند.

سری نت‌بوک‌های فوق‌باریک اسوس در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که مدل X101 دارای سیستم عامل میگو است. با این حال اسوس برای طرفداران نرم‌افزارهای ویندوز هم مدل X101H را معرفی کرده است که مجهز به ویندوز 7 نسخه مقدماتی است. X101H به همراه 250 گیگابایت هارددیسک ارایه می‌شود و مدل X101 دارای درایو SSD با فضای 8 گیگابایت است.

ویژگی‌های این نت‌بوک:

اندازه فوق‌باریک و وزن بسیار سبک با ضخامت 6?17 میلی‌متر و وزن 920 گرم

کیبورد یکپارچه از نوع چیکلت و صفحه لمسی بزرگ راحت

سیستم‌عامل میگو (MeeGo) با نرم‌افزاهای سودمند از پیش نصب شده و برنامه‌های ارتباط با شبکه‌های اجتماعی و سرگرمی

نرم‌افزار پیش نصب یادگیری زبان بین‌المللی انگلیسی از شورای آموزش زبان انگلیسی بریتانیا که از مؤسسات برتر آموزش زبان برای همه سنین است

مجموعه فروشگاه نرم‌افزاری اسوس برای دسترسی به نرم‌افزارها، کتاب‌های الکترونیکی و بازی به همراه خدمات رایانش ابری asus@vibe برای دسترسی به محتواهایی سرگرمی



موضوع مطلب :
دوشنبه 90 مرداد 17 :: 5:54 عصر ::  نویسنده : M.N

تبلت HP TouchPad همچنان در مسیری روبه نزول حرکت می‌کند.

HP TochPad در سرازیری قیمت


این تبلت در یک هفته سه‌بار کاهش قیمت یافت و هر بار ارزشش کمتر از گذشته گردید.

به گزارش M.N به نقل از پی‌سی‌ورلد، روند کاهش قیمت HP TouchPad جمعه هفته گذشته و با 50دلار تخفیف مدل 16 گیگابایتی خود و نزول قیمت این محصول به 450 دلار آغاز گردید.

این تغییر قیمت یک امر معمول و طبیعی به نظر می‌رسید، تا چهارشنبه که پری‌سنترال در گزارشی از احتمال کاهش قیمت تاچ‌پد اچ‌پی تا 100 دلار در آخر هفته خبر داد.

این روند کاهش قیمت بدین‌جا ختم نشد تا اینکه در روز جمعه قیمت TouchPad 16GB در سایت ووت با پیشنهاد 380 دلاری برای فروش عرضه گردید.

استقبال سرد از این تبلت شرکت HP به ماه ژوئن سال 2011 برمی‌گردد.

به گزارش M.N به نقل از خبرنگار پی‌سی‌ورلد، HP TouchPad از طراحی دست و پاگیر، عملکرد ضعیف و انتخاب برنامه‌های کاربردی ضعیف رنج می‌برد.

HP در آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزاری این تبلت مشکلات عملکردی آن را برطرف کرده است، اما عدم برنامه‌های کاربردی مناسب و شباهت فیزیکی به iPad نسل اول از نقاط ضعفی است که هنوز با خود همراه دارد.

تاچ‌پد اچ‌پی دارای قابلیت‌هایی است که آی‌پد فاقد آن است؛مانند: صفحه کلید با قابلیت‌ تغییر اندازه به همراه اعداد و یکپارچه سازی قدرتمند عکس فیس‌بوک. اما با همه اینها نکات و برجستگی‌ها محصول شرکت اپل را ندارد.

اگر چه سیستم‌عامل WebOS تنها دلیل خرید شرکت Palm بود تا HP هم سخت افزار و هم‌ نرم‌افزار را همانند اپل در کنار هم داشته‌باشد، اما تا به حال نتواسته به آرزوی خود یعنی رقابت با اپل برسد.

پیش‌بینی می‌شود روند کاهش قیمت تبلت HP ادامه یابد.



موضوع مطلب :
دوشنبه 90 مرداد 17 :: 5:21 عصر ::  نویسنده : M.N

 همچنان که روز به روز بر شمار مصرف‌کنندگان تلفن هوشمند افزوده می‌شود، با گستردگی هرچه بیش‌تر امکانات و تکنولوژی، به نظر می‌رسد تلفن‌های هوشمند نیز همانند دیگر وسیله‌های ارتباطی به ضروری‌ترین بخش زندگی روزمره تبدیل می‌شوند.

محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های تلفن هوشمند

تلفن‌های هوشمند کما بیش جای خود را در عرصه ارتباطات پیدا می‌کنند و به دنبال آن انتظار می‌رود سیستم عامل اندروید نیز 45 درصد از بازار این تلفن‌ها را تا سال 2016، به خود اختصاص دهد.

خوشبختانه سیستم عامل گوگل تا به حال توانسته با استقبال خوبی در بازار تلفن هوشمند رو به رو شده و تنها در سال گذشته تعداد کاربران آن 71 درصد افزایش داشته است و ABI نیز در گزارش خود آورده است که این رشد همچنان ادامه خواهد داشت.

یکی تحلیلگران ارشد این شرکت نیز در این به اره گفته بود اندروید گوگل و سیستم عامل به ادا متعلق به سامسونگ و هم‌چنین بلک‌بری دارای این شانس بزرگ هستند که پس از حذف سیستم عامل سیمبین خلاء ایجاد شده را پر کنند.

نوکیا از دو تلفن هوشمند جدید خود رونمایی کرد که دارای نسخه به روز شده سیستم عامل سیمبین هستند که یکی از این تلفن‌های هوشمند E6 نام دارد و برای کاربران شاغل و با یک صفحه کلید Qwerty عرضه می‌شود.

تلفن هوشمند دیگر X7 نام دارد که با یک صفحه نمایش 4 اینچی طراحی شده و بیش‌تر برای سرگرم کردن کاربران عرضه می‌شود و انتظار می‌رود هر دو گوشی در سه ماه دوم 2011 عرضه شود.

این دو محصول که دارای نسخه به‌روز شده سیستم عامل سیمبین به نام «سیمبین آنا» هستند با نسخه طراحی آیکون‌ها متفاوت شده ویژگی‌های جدیدتری نیز اضافه شده است.

شرکت تحقیقاتی گارتنر، سیستم عامل اندروید 36 درصد از بازار سیستم عامل تلفن‌های هوشمند را به خود اختصاص داده است.

نوکیا نیز وعده داده است که نخستین تلفن هوشمند خود را که دارای سیستم عامل ویندوز فون 7 است، تا پایان سال 2011 عرضه می‌کند.

اما روزنامه کامرشال تایمز تایوان می‌گوید یکی از شرکت‌های فن‌آوری تایوانی در ساخت تلفن‌های هوشمند دارای سیستم عامل ویندوز فون 7 نوکیا با این شرکت همکاری می‌کند.

سونی اریکسون نخستین تلفن هوشمند سری واکمن خود را که دارای سیستم عامل اندروید است وارد بازار می‌کند.

تلفن هوشمند W8 به دنبال تلفن‌های دیگر سری واکمن مانند SE WE15، SE W580، SE W810 از سوی سونی اریکسون عرضه می‌شود و دارای سیستم عامل اندروید 2.1 ایکلیر است.

این محصول جدید سونی اریکسون به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌طور مستقیم به لیست آهنگ‌ها دسترسی داشته باشند و یکی از امکانات منحصربه فرد آن توانایی پخش 23 ساعت موزیک و از دیگر امکانات می‌توان به یک صفحه نمایش لمسی 3 اینچی با وضوح تصویر 480 در 320، یک دوربین 3.2 مگاپیکسلی، رادیو FM، یک رم 128 مگابایتی و هدست استریو MH410 است.



موضوع مطلب :

 کودکان در حین عکاسی با انیمیشن‌های جذاب سامسونگ سرگرم خواهند شد.

دوربین سامسونگ با انیمیشن کودکان را روبه لنز نگه‌ می‌دارد

یکی از مشکلات همیشگی والدین در حین عکاسی از بچه‌ها در تعطیلات و در موقعیت‌های گوناگون عدم توجه کودکان به دوربین در حین گرفته شدن عکس است.

به‌گزارش   M.N  بدین ترتیب در اغلب موارد زاویه دید کودکان در عکس‌های معمول گرفته شده از آن‌ها متوجه سمتی مخالف دوربین بوده و یا در بهترین حالت علیرغم توجه به دوربین در حین گرفتن عکس حالت زیبای چهره کودکان و لبخند آن‌ها در اجبار به نگاه کردن به دوربین از بین رفته و حالتی مصنوعی به خود خواهد گرفت.

سامسونگ در سال 2009 با معرفی دوربین‌های دارای دو صفحه نمایش این برند راه حلی نوآورانه و کاملاً کاربردی برای این مشکل ارائه نمود.

جائی‌که دوربین‌های دارای دو صفحه نمایش این شرکت می‌توانستند در حین تصویر برداری از کودکان برای جلب توجه و عدم تغییر حالت چهره آن‌ها از صفحه نمایش دوم خود که در جلوی دوربین و در کنار لنز قرار گرفته است.

تصویر کارتونی مورد علاقه بچه‌ها را پخش نموده و بدین ترتیب آن‌ها را در مقابل لنز دوربین ثابت و با لبخند حفظ نمایند.

در ساختار یکی از آخرین مدل‌های این کلاس با نام ST700 از هشت انیمیشن کودکانه زیبا استفاده شده که به خوبی توجه هر کودکی را در حین عکاسی به خود جلب می‌کند.

علاوه بر این هشت مورد در سایت سامسونگ و در یک قسمت ویژه طرح‌های انیمیشن زیبای دیگری برای دانلود و نصب در دوربین تعبیه شده که همواره گزینه های جدیدی را پیش روی کودکان برای توجه به این قسمت فراهم می‌آورد.

ST700 یک دوربین 16.1 مگاپیکسلی با ظاهری مدرن و قابلیت‌های پیشرفته است که از یک صفحه نمایش 3 اینچی لمسی در بخش پشتی و یک صفحه نمایش 1.8 اینچی کوچک‌تر در کنار لنز دوربین استفاده می‌کند.

از جمله دیگر امکانات پیشرفته این دوربین می‌بایست به لرزش گیر اتوماتیک دست، فناوری تشخیص چهره، لبخند و چشمک، فناوری اختصاصی Beauty Shot و بالاخره فیلم‌برداری با کیفیت HD آن اشاره نمود.

سامسونگ علاوه بر این مدل دو نمونه دیگر با نام‌های PL170 و PL120 را نیز با امکاناتی نسبتاً مشابه به این کلاس ارائه کرده است.

هر دوی این مدل‌ها به صفحه نمایش‌های دوم در کنار لنز دوربین مجهز شده‌اند با این تفاوت که سایز این صفحه نمایش در این مدل‌ها به 1.5 اینچ تقلیل یافته است.

سایز صفحه نمایش اصلی این دوربین‌ها نیز 3.0 اینچ برای PL170 و 2.7 اینچ برای PL120 است.

وضوح عکاسی PL170 همچنان 16 مگاپیکسل بوده و PL120 نیز یک نمونه 14 مگاپیکسلی ست.

تعداد انیمیشن‌های پیش فرض حاضر در این دو مدل 21 عدد است که علاوه بر این همچون ST700 امکان جایگذاری انیمیشن‌های مختلف از سایت سامسونگ نیز طبیعتاً برای آن‌ها فراهم است.

یکی از قابلیت‌های جذاب مشترک میان این سه مدل امکان ضبط تصویر توسط خود کاربران از انیمیشن‌های مورد علاقه کودکان و سپس پخش آن‌ها در صفحه نمایش دوم دوربین است.

که بدین ترتیب امکانات نامحدودی برای ایجاد و پخش تصاویر متنوع در صفحه نمایش دوم فراهم آمده و تصاویر این قسمت هیچ‌گاه برای کودکان تکراری نخواهند بود.

در رابطه با این قابلیت دوربین‌های دارای دو صفحه نمایش آقای SS Park معاون ارشد بازاریابی و فروش بخش تصویر برداری دیجیتال سامسونگ ضمن ابراز خرسندی از در دسترس قرار گرفتن انیمیشن برای کاربران این دوربین‌ها به تجربه جذاب استفاده از مدل‌های 2View سامسونگ و توجه این شرکت به دستیابی آسان کاربران به این محتوا اشاره نموده و طراحی جذاب کارتون‌های در نظر گرفته شده برای این قسمت را کاملا مورد علاقه کودکان دانسته و نسبت به ثبت لحظات زیبای خانوادگی با دوربین‌های این کلاس اظهار امیدواری نمود.

هر سه مدل این کلاس یعنی ST700، PL170 و PL120 در ژانویه 2011 و در طی یک نشست خبری معرفی گردیدند.

امکانات متناسب و قیمت کاملاً رقابتی در نظر گرفته شده برای دوربین‌های این کلاس شرایط مناسبی را برای این مدل‌ها در بازار مصرف فراهم کرده است.



موضوع مطلب :

 شماره 104 ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات منتشر شد.

در شماره مرداد ماه دنیای کامپیوتر و ارتباطات و در میزگردی تخصصی، بازار ضدویروس اوریجینال با حضور شرکت‌های مطرح این حوزه بررسی و از زوایای گوناگون مورد واکاوی قرار گرفت.

همچنین در این شماره به عناوین دیگری نیز پرداخته شده است که برخی از آنها عبارت است از:

- گفت‌و‌گو با جرج سو، مدیر بخش سیستم منطقه خاورمیانه، ترکیه و آفریقای اسوس
- شبکه‌های اجتماعی در یک نگاه
- گفت‌وگو با مدیرعامل و مدیر آموزش موسسه کهکشان نور
- کاربران کشورهای دنیا چطور از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند
- بررسی نت‌بوک Asus EeePc 1015B در آزمایشگاه دیجیتال دنیای کامپیوتر و ارتباطات
- هر محله یک سایت

گفتنی است شماره مرداد ماه دنیای کامپیوتر و ارتباطات از هم‌اکنون در کلیه کیوسک‌های روزنامه‌فروشی در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.




موضوع مطلب :
دوشنبه 90 مرداد 17 :: 5:14 عصر ::  نویسنده : M.N

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این پس با استفاده از اثر انگشت می‌توانند رأی‌ دهند.

رأی‌ نمایندگان با اثر انگشت

نمایندگان خانه ملت با استفاده از الکترونیکی‌خوان‌های جدیدی (E-Reader) فقط از طریق اثر انگشتشان می‌توانند در رأی‌گیری‌ها شرکت کنند.

مجلس تقریباً دو ماه قبل پیشنهاد امکان رأی‌گیری با ترکیبی از سیستم‌های بیومتریک و RFID را مطرح کرده بود. تعدادی از شرکت‌ها دست به کار تهیه چنین سیستمی شدند اما از بین شرکت‌ها، شرکت مهندسی طلوع توانست زودتر از دیگر رقبا اقدام به نصب و پیاده‌سازی دستگاه‌های رأی‌گیری الکترونیکی جدید در مجلس کند، تا جایی‌که یکشنبه گذشته بهره‌برداری آزمایشی از این دستگاه‌ها برای اولین‌بار انجام شد.

امیرسعید تدین، رییس هیات مدیره شرکت مهندسی طلوع در این خصوص، گفت: «دستگاه‌های الکترونیکی‌خوان دو قابلیت استفاده از اثر انگشت و کارت را برای نمایندگان مجلس فراهم می‌کند اما در حال حاضر با توجه به تصمیم مجلس، فقط با اثر انگشت رأی‌گیری انجام می‌شود و کارتی برای آن‌ها صادر نشده است».

او در توضیح کارکرد این سیستم، گفت: «نرم‌افزاری برای کل سیستم طراحی شده که وقتی رییس مجلس شروع به اعلام رأی‌گیری می‌کند نمایندگان با استفاده از اثر انگشتشان می‌توانند رای دهند و درصد نتایج نیز بلافاصله روی دستگاه‌ها مشخص می‌شود».

به گفته وی، از این پس تمام رأی‌گیری‌ها با این سیستم انجام می‌شود.

استفاده از این وسیله، امکان رای دادن به جای یک یا چند نماینده غایب در جلسات علنی را منتفی خواهد کرد.

پیش از این هنگام رأی‌گیری‌ها چه در مورد طرح‌ها و لوایح و چه در مورد سوال، استیضاح و مواردی از این دست برخی نمایندگان از فرصت عدم حضور نمایندگان دیگر بر صندلی‌هایشان استفاده کرده و به جای آن‌ها هم رای می‌دادند اما در این سیستم جدید هر نماینده‌ای فقط می‌تواند به جای خودش رای دهد.

تجهیزات سخت‌افزاری از کشور کره جنوبی وارد شده و در حال حاضر نیز 300 دستگاه نصب شده است.

به گفته تدین، تهیه نرم‌افزار و سخت‌افزار این پروژه حدود 200 میلیون تومان هزینه داشته است.

در روش گذشته، نمایندگان با استفاده از کارت‌هایی که در اختیارشان بود، می‌توانستند به جای همکار غایبشان نیز رای دهند اما با تجهیز سیستم جدید این امکان از آن‌ها سلب می‌شود.



موضوع مطلب :
جمعه 90 مرداد 14 :: 3:59 عصر ::  نویسنده : M.N

AMD Radeonنبرد میان گرافیک در نوت بوک ها بالا گرفته است. هفته گذشته Nvidia گرافیک GeForce GTX 580M را به عنوان قوی ترین GPU نوت بوک ها معرفی کرد. امروز نیز AMD برای مقابله با Nvidia، گرافیک Radeon HD 6990M را معرفی و ادعا کرد که سریعتر از GTX 580M است. ولی به هر حال این دو کارت گرافیک که برروی لپ تاپ گران قیمت و قدرتمند استفاده خواهند شد، قوی ترین GPU های بازار هستند. در ادامه مشخصات فنی Radeon HD 6990M را مشاهده خواهید کرد.




موضوع مطلب :
سه شنبه 90 مرداد 11 :: 2:18 عصر ::  نویسنده : M.N

یک وکیل دادگستری، گفت: از نظر قانون هیچ گونه منع صریحی برای تاسیس رادیو و تلویزیون خصوصی وجود ندارد.

تلویزیون خصوصی غیرقانونی است

منطقه کرمانشاه درباره مبحث خصوصی سازی رادیو و تلویزیون از نگاه قانون، اظهارکرد: اصل 44 قانون اساسی مالکیت را به سه دسته، دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم بندی کرده است که در مالکیت دولتی، بخشی به نام رادیو و تلویزیون آمده است.

وی ادامه داد: عده‌ای این‌گونه استنباط می‌کنند که باید رادیو و تلویزیون کلا دولتی باشد و امکان فعالیت برای اشخاص وجود ندارد، درحالی که اگر ما به زمان تصویب این قانون یعنی سال 1358 برگردیم، می‌بینیم که وضعیت عامه مردم و عرف جامعه بر این بوده که منظور از لفظ رادیو و تلویزیون همان صدا و سیماست که باید بیانگر دیدگاه‌های نظام باشد.

این وکیل پایه یک دادگستری، گفت: اینکه بگوییم راه اندازی رادیو و تلویزیون خصوصی وجاهت قانونی ندارد، مفهوم درستی از این بحث نیست چرا که در مبحث ذیل ماده 44 قانون اساسی آمده است که بخش خصوص شامل آن قسمت از کشاورزی، دامداری، صنعت و خدمات می‌شود که توسعه دهنده فعالیت‌های اقتصادی، تعاونی و دولتی باشد که در اینجا راه اندازی رادیو و تلویزیون خصوصی وجاهت قانونی پیدا می‌کند.

زررخ یادآور شد: بدون شک راه‌اندازی شبکه های خصوصی رادیو و تلویزیون می‌تواند با فعالیت در حوزه های مختلفی هم چون؛ سرگرمی، ورزش، آموزش، خبررسانی و ... مکمل فعالیت‌های صدا و سیما باشد.

وی افزود: از سویی دیگر اصل آزادی رسانه‌ها و همچنین دادن اختیار به مردم برای انتخاب رسانه مورد نظرشان، این موضوع را از نظر عقلی و عرفی توجیح می‌کند.

این وکیل پایه یک دادگستری، اظهارکرد: اصل 44 در خصوص اینکه مالکیت خصوصی، دولتی و تعاونی چیست و مصداق‌های آن باید چگونه باشد، این را به قانون عادی ارجاع داده است، لذا بهترین رویه این است که در خصوص رسانه های به طور کلی، مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کند و با تعیین و تصویب قوانینی جامع، شرایط را برای حضور بخش خصوصی با تعیین حدود و صلاحیت‌ها مشخص کند.

زررخ با اشاره به فواید راه اندازی شبکه های خصوصی رادیو و تلویزیون، گفت: یقیناً تعدد و تنوع مراجع اطلاع رسانی داخلی باعث کاهش مراجعه مردم به رسانه های خارجی می‌شود.



موضوع مطلب :
سه شنبه 90 مرداد 11 :: 2:16 عصر ::  نویسنده : M.N

 دو سال پس از توصیه مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی‌بر ارائه مجوز تاسیس تلویزیون‌های خصوصی، نمایندگان مجلس به فوریت طرحی رای مثبت دادند که در صورت تصویب نهایی، راه را برای تاسیس این گونه تلویزیون‌ها هموار می‌کند.

تلویزیون خصوصی در راه



طرح یک فوریتی «اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما» که روز گذشته از سوی علی مطهری و 34 نماینده دیگر در صحن علنی مجلس مطرح شد، علاوه بر ایجاد ساختارهای جدید برای صدا و سیما، به بخش خصوصی اجازه می‌دهد «با اجازه سازمان و در چارچوب مقررات مصوب هیات امنا، رادیو یا تلویزیون تاسیس کند.»

هیات امنایی که بر اساس این طرح قرار است متشکل از سران سه قوه به همراه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان رهبری باشد.

این طرح که یک فوریت آن با رای مثبت 103 نماینده در جلسه دیروز مجلس به تصویب رسید و برای بررسی مقدماتی به کمیسیون فرهنگی ارجاع شد، در حالی وارد فاز تصویب شده است که مرکز پژوهش‌های مجلس دو سال پیش توصیه کرده بود از تهدیدانگاری بیش از حد در این زمینه پرهیز شود.

نمایندگان به یک فوریت طرح «اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما» رای مثبت دادند

طرح مجلس برای تاسیس تلویزیون خصوصی

اولین بارمرکزپژوهش‌ها به عنوان بازوی مطالعاتی قوه‌مقننه در فروردین 88 پیشنهاد راه اندازی تلویزیون خصوصی را ارائه داده و آن را راهکاری مناسب برای مقابله با «رسانه‌های برانداز فارسی زبان» از جمله بی بی سی فارسی خوانده بود.


این بار نیز، این موضوع در قالب «طرح یک فوریتی اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما» از سوی علی مطهری عضو سابق هیات نظارت بر صدا و سیما و 34 نماینده دیگر به صحن علنی مجلس راه یافت.

مطهری دلیل خود برای ارائه این طرح را فقدان قانونی برای اداره صدا و سیما می داند و معتقد است:«قوانین مربوط به اداره و نظارت بر صداوسیما مربوط به سال‌های 1360 است.» این طرح که دارای 14 ماده است، به موضوعاتی همچون تشکیل هیات امنای سازمان صدا و سیما، شرایط تاسیس رادیو و تلویزیون خصوصی و واگذاری شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه صدا و سیما به بخش خصوصی می پردازد. یک فوریت این طرح با 103 رای موافق، 49 رای مخالف و 11 رای ممتنع در جلسه دیروز مجلس تصویب و برای بررسی به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه شد.


هیات امنای جدید صدا و سیما
بر اساس «طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما» در اجرای اصل 175 قانون اساسی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمانی است مستقل که طبق این قانون اداره و نظارت می‌شود و نصب و عزل رییس آن با مقام معظم رهبری است.

در یکی دیگر از مواد این طرح آمده است: ارکان سازمان عبارتند از؛ هیات امنا، هیات مدیره، رییس و شورای نظارت.

بر اساس ماده دیگری از این طرح هیات امنای سازمان صدا و سیما متشکل از این اعضا خواهد بود: روسای سه قوه، رییس مجمع تشخیص‌مصلحت‌نظام و رییس مجلس خبرگان رهبری.

این طرح می‌افزاید: وظایف هیات امنا عبارتند از:
الف- تهیه و پیشنهاد راهبرد و سیاست‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سازمان برای تایید مقام معظم رهبری
ب- تصویب برنامه درازمدت و میان مدت و کوتاه مدت سازمان
پ- تصویب بودجه سازمان
ت- تصویب تشکیلات سازمان
ث- تصویب ضوابط اجرایی و مالی معاملاتی سازمان
ج- بررسی گزار‌ش‌های شورای نظارت و تصمیم‌گیری درباره آن
چ- تصویب مقررات خصوصی‌سازی و نحوه اداره رادیو و تلویزیون خصوصی

واگذاری به بخش غیردولتی
براساس یکی از مواد این طرح رئیس سازمان صدا و سیما موظف است در اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی:

الف- تمامی شرکت‌ها و سازمان‌های تابع سازمان را به بخش غیردولتی واگذار کند.
ب- بخش‌های مختلف سازمان غیر از «پخش»، اعم از تولید، راه‌اندازی و نگهداری را با تصویب هیات مدیره و هیات امنا به بخش غیردولتی واگذار کند.همچنین در تبصره‌ این ماده آمده است: نحوه واگذاری مطابق ضوابطی است که به هیات امنا می‌رسد و موارد استثنا در واگذاری با صلاحدید و تصویب هیات امنا خواهد بود.


شرایط تاسیس رادیو و تلویزیون خصوصی
این طرح همچنین تصریح می کند: «بخش خصوصی می‌تواند با اجازه سازمان و در چارچوب مقررات مصوب، هیات امنا، رادیو یا تلویزیون تاسیس کند.»
براساس تبصره‌های این ماده، هیچ یک از بخش‌های دولتی و حاکمیتی غیر از سازمان صدا و سیما حق ورود به این عرصه را ندارند؛ بخش خصوصی در چارچوب مصوبات هیات امنا به جز حوزه خبر، با رعایت ضوابط اسلامی و مصالح ملی، در حوزه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌تواند برنامه پخش کند؛ اساسنامه شبکه خصوصی رادیویی یا تلویزیونی و صلاحیت موسسین و مدیران مسوول آن باید به تصویب هیات مدیره و هیات امنای سازمان برسد؛ نظارت و رسیدگی به تخلفات اینگونه شبکه‌ها بر اساس ضوابطی است که به تصویب هیات امنا می‌رسد.

علی مطهری: صدا و سیما «قانون اداره» ندارد
علی مطهری نماینده تهران و طراح اصلی طرح یک فوریتی قانون اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما روز گذشته در جلسه علنی مجلس در دفاع از فوریت این طرح، گفت: قوانین مربوط به اداره و نظارت بر صداوسیما مربوط به سال‌های 1360 و پیش از آن هستند و با توجه به تغییر در قانون اساسی و قوانین مربوط به صداوسیما باید گفت که صداوسیما هم‌اکنون «قانون اداره» ندارد.

وی در توجیه یک فوریت این طرح گفت: ایجاد قانون جدید برای صداوسیما در شرایط کنونی یکی از ضروریات اصلی کشور است و از همین رو این طرح باید به فوریت در دستور کار مجلس قرار گیرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: بر اساس اصل 175 قانون اساسی خط مشی و ترتیب اداره صداوسیما را قانون تعیین می‌کند از همین رو صداوسیما نیاز به سه قانون دارد که عبارتند از قانون خط مشی، قانون اداره و قانون نظارت بر صداوسیما که از این سه مورد امروز تنها قانون خط مشی وجود دارد و دو قانون دیگر نیازمند تصویب در مجلس است.

مطهری تصریح کرد: بعد از بازنگری قانون اساسی در سال 68 و اصلاح اصل 175 قانون تعیین رییس سازمان صداوسیما بر عهده مقام معظم رهبری قرار گرفت و وظیفه شورای نظارت بر سازمان صداوسیما نیز تذکر به رییس این سازمان شد که از ضمانت اجرایی خوبی برخوردار نبود.

مطهری اضافه کرد: قانون فعلی صداوسیما متعلق به سال 59 است و از آن زمان تاکنون اصلاح نشده است.وی همچنین افزود: قانون خط مشی کلی و اصول صداوسیما که متعلق به سال 1361 است، قانون جامع و کاملی است که نیاز به تغییر ندارد، اما لازم است قانون اداره و نظارت بر صداوسیما هر چه زودتر تصویب شود تا تکلیف سازمان صداوسیما و نظارت برآن شفاف تر شود.کاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا نیز در جلسه علنی روز گذشته در موافقت با یک فوریت این طرح، با بیان اینکه لازم است صدا و سیما برای اداره مطلوب رسانه ملی ابزارهایی را در اختیار داشته باشد، گفت که عدم نگارش قانون برای فعالیت صدا و سیما موجب اخلال در فعالیت رسانه ملی می‌شود. وی افزود: بیش از یک سال است که شنیده می‌شود کمیسیون فرهنگی مجلس طرحی را برای اداره صدا و سیما دارد، اما سوال اینجا است چرا این طرح‌ها در صحن علنی مطرح نمی‌شود؟

نماینده مخالف: کارشناسی نیست
رمضان شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که عضو شورای نظارت بر صدا و سیما نیز هست، در مخالفت با یک فوریت این طرح، طرح علی مطهری و برخی نمایندگان برای اداره صدا و سیما را غیرکارشناسی عنوان کرد و گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی این طرح را امضا نکرده‌اند.وی افزود: کمیسیون فرهنگی مدت‌ها است که با کار کارشناسی مجموعه‌ای از نظرات را جمع‌آوری کرده اما آقای مطهری خود طرح دیگری را به صورت جداگانه تهیه و با تعدادی از نمایندگان به صحن مجلس آورده است. وی افزود: اعضای کمیسیون فرهنگی این طرح را امضا نکردند؛ چرا‌که کمیسیون با تشکیل کمیته‌ای که خود علی مطهری عضو آن است، در حال تهیه طرحی جامع برای صدا و سیما است.

پیشنهاد 2 سال قبل مرکز پژوهش‌ها
مرکز پژوهش‌های مجلس در فروردین ماه سال 88 با انتشار یک گزارش پژوهشی خواستار اعطای مجوز فعالیت به تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در چارچوب قانون اساسی شده بود. این مرکز در گزارش خود آورده بود: روند شبکه‌سازی مهم‌ترین ابزار رسانه‌های غربی در راستای طرح «براندازی نرم» است که در مقابل، نیازمند طراحی و مدیریت دقیق تلویزیون‌های ماهواره‌ای خودی و پرمایه به منظور ترتیب دادن یک مناظره جدی و اساسی با بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی رسانه‌های خودی است. این مرکز خاطرنشان کرده بود که جلوگیری از راه‌اندازی تلویزیون‌های ماهواره‌ای با توجه به طراحی پایگاه‌های اینترنتی متعدد نمی‌تواند عامل بازدارنده موثری در راه ارتباط‌گیری با مخاطبان داخلی به ویژه جوانان با گرایش بالا به سوی اینترنت باشد. بنابراین، بهتر است ضمن راه‌اندازی تلویزیون‌های رقیب با درون‌مایه تحلیلی قوی، از ظرفیت سایت‌های اینترنتی نیز استفاده و از تهدیدانگاری بیش از حد در این زمینه پرهیز شود.



موضوع مطلب :
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >   
درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 96
بازدید دیروز: 108
کل بازدیدها: 180616