سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 
سه شنبه 90 مرداد 11 :: 1:55 عصر ::  نویسنده : M.N

این وسط، تنها مردم هستند که سردرگم، متحیر مانده‌اند که چه سایتی خوب و چه سایتی بد است.

برای احتیاط، این هم فیلتر شود!


نزدیک به 2 سال از فیلترینگ شبکه اجتماعی فیس‌بوک می‌گذرد اما هنوز بسیاری از مسئولان کشور که به طریقی با این موضوع درگیر هستند، رویکردهای متفاوتی نسبت به فیلترینگ فیس‌بوک نشان می‌دهند و خط مشی مشخص و روشنی نسبت به این موضوع اتخاذ نکرده‌اند.

 فیلترینگ یک عمل قانونی است، یعنی قانون صلاح می‌داند که مردم کشور، از استفاده از یک سایت محروم شوند و چه بسا این که مردم با این چنین محدودیتی، از آفات و خطرها در امان بمانند.
در مقابل، به گفته مسئول جرایم سایبری پلیس کشور، استفاده از فیس‌بوک جرم نیست.

هیچ‌کس منکر این موضوع نیست که این شبکه اجتماعی همین امروز نیز علیرغم همه فیلترها، مخاطبان زیادی در کشور ما دارد، در حالی که عده زیادی از این مخاطبان سیاسی و یا افراد بداخلاق نیستند.

این رویکرد پلیس، از این جهت منطقی است که نمی‌خواهد از مردم عادی، مجرم بسازد و برای مردم و مسئولان ذیربط مشکل‌آفرینی کند.
در مقابل، اگر قانون به فیلترینگ رای مثبت داده است، منطقی است که قانون‌شکنی، جرم محسوب شود. این جا است که 2 منطق که هر دو به ظاهر بی‌ایراد به نظر می‌رسند، متضاد می‌شوند، چرا که تعبیر قانون، دقیق و مشخص نیست.

چند روز پیش، برخی از مسئولان کشور، البته نه به طور رسمی، از رفع فیلترینگ فیس‌بوک خبر دادند و در پی آن برخی از ISP‌های کوچک و بزرگ، فیس‌بوک را رفع فیلتر کردند، به طوری که استفاده از این سایت بدون نیاز به فیلترشکن‌، امکان‌پذیر شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که دبیر کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، معتقد است فیس‌بوک همچنان فیلتر است و هیچ مرجع قانونی مرتبطی این فیلترینگ را رفع نکرده است.
او یکی از کسانی است که باید درباره فیلترینگ سایت‌ها ابراز نظر کند و در مورد فیس‌بوک، چنین کاری نکرده است.
حال باید پرسید که کدام مرجع قانونی دیگری می‌تواند فیلترینگ فیس‌بوک را رفع کرده باشد؟

موازی کاری در زمینه فیلترینگ، یکی از مشکلاتی است که فضای سایبری کشور ما را با مخاطره روبه‌رو کرده است.
گاهی اوقات برخی از ISPها یک سایت را فیلتر می‌کنند و برخی دیگر آن را فیلتر نمی‌کنند. عده‌ای به احکام رسیده استناد می‌کنند و عده‌ای از هر نوع حکمی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و این وسط، تنها مردم هستند که سردرگم، متحیر مانده‌اند که چه سایتی خوب و چه سایتی بد است، بی‌آنکه حتی چرایش را جست‌وجو کنند، چرا که هیچ کسی نیست که به چرا پاسخ بدهد!

پیش از این تصور عموم مردم این بود که سایت‌ها فیلتر نیستند، مگر این که مخرب بودن و یا غیراخلاقی بودن آنها ثابت شود اما رویکرد امروز مسئولان برعکس این موضوع را نشان می‌دهد.

به عنوان نمونه اظهار نظر دبیر کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره گوگل پلاس، یک مصداق واقعی از این عقیده است.
او معتقد است گوگل پلاس مانند فیس‌بوک خواهد بود و باید مانند فیس‌بوک با آن رفتار شود، در حالی که حتی خود گوگل نیز از موفقیت و استقبال مردم از این طرح جدید خود اطمینان ندارد، پس چرا ما باید پیش پیش این سایت را فیلتر کنیم؟

باز هم متذکر می‌شویم که مسئولان درباره فیلترینگ فیس‌بوک نظر واحدی ندارند و این جاست که باید دوباره پرسید، کدامین رویکرد درباره فیس‌بوک مد نظر مسئولان کشور است؟



موضوع مطلب :

 بر اساس تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی فیس‌بوک در حال حاضر 155 میلیون نفر از مردم آمریکا عضو این شبکه اجتماعی هستند یعنی 50 درصد از جمعیت این کشور.

تعداد آمریکاییان عضو فیس‌بوک از دارندگان پاسپورت فراتر رفت

بر اساس تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی فیس‌بوک در حال حاضر 155 میلیون نفر از مردم آمریکا عضو این شبکه اجتماعی هستند و این درحالی است که 115 میلیون نفر آمریکایی (37 درصد جمعیت آمریکا) پاسپورت دارند.
فیس‌بوک هم اکنون دارای بیش از 700 میلیون کاربر در سراسر جهان است و بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی محسوب می‌شود.
توییتر نیز با حدود 200 میلیون کاربر دومین شبکه اجتماعی بزرگ جهان است.



موضوع مطلب :
سه شنبه 90 مرداد 11 :: 1:50 عصر ::  نویسنده : M.N

 تنها راه‌ کاهش قیمت اینترنت خارج شدن از انحصار‌گرایی است.

انحصارگرایی عامل قیمت بالای اینترنت ایران

خروج از انحصارگرایی در راستای ارائه خدمات اینترنتی، مهم‌ترین راه‌کار برای کاهش قیمت اینترنت در کشور است.

محمد تمجیدی - کارشناس فن‌آوری اطلاعات - با اشاره به اینکه در حال حاضر اصلی‌ترین و تنها مرجع ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، شرکت ارتباطات زیرساخت است، اظهار کرد: باید در نظر داشت که این مسئله تا حدودی موجه است، چراکه ارائه خدمات اینترنتی از لحاظ مسائل امنیتی باید تحت نظارت دولت باشد و این در حالی است که نیازها ایجاب می‌کند ارائه خدمات اینترنتی از انحصارگرایی نیز خارج شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت مخابرات، زیرساخت کافی برای ارائه سرعت‌های بالا را ندارد، تصریح کرد: نبود زیرساخت‌های کافی، به‌دلیل استفاده نکردن از همه تجهیزات مخابرات است.

این کارشناس با اشاره به اینکه باید از نظر ساختار منطقی و فیزیکی، شبکه دیتای کشور افزایش توان و برون‌ده شبکه را داشته باشد، ادامه داد: این در حالی است که شاهراه ارائه اینترنت وجود دارد، ولی اینترنتی برای ارائه وجود ندارد و این مسئله زمانی حل خواهد شد که از انحصار شرکت ارتباطات خارج شود و شرکت‌های خصوصی بتوانند با هزینه‌های پایین، خدمات اینترنتی را به مردم ارائه دهند.

وی به تفاوت چشم‌گیر قیمت اینترنت در ایران نسبت به نرم جهانی اشاره کرد و گفت: در اکثر کشورهای جهان برای هر مگابیت اینترنت حدود 12 دلار در ماه هزینه می‌شود و این در حالی است که در ایران برای 128 کیلو، حدود 25 هزار تومان در ماه هزینه می‌شود.

تمجیدی با بیان اینکه خرید زیرساخت‌های ارتباطی در ایران گران است، افزود: در رابطه با قیمت سیم‌کارت‌های تلفن همراه نیز تفاوت زیادی با دنیا وجود دارد و این در حالی است که تا حدودی آنچه برخی شرکت‌های خصوصی ارائه می‌دهند، نزدیک به چیزی است که در دنیا وجود دارد.

این کارشناس فن‌آوری اطلاعات با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری کلان نیز در بحث کاهش قیمت اینترنت می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود، ابراز کرد: باید امکان فعالیت مستقل برای سایرین در ارائه خدمات اینترنتی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به این که بدون کاهش هزینه‌های انتقال، قیمت اینترنت هم‌چنان بالا خواهد بود، اظهار کرد: یکی دیگر از مواردی که باید به آن اهتمام ویژه داشت، کاهش تعرفه‌های سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی برای ارتباطات وایرلس است، چراکه با محقق شدن این امر بسیاری از مردم به سمت استفاده از اینترنت گرایش پیدا می‌کنند و قیمت اینترنت با سرعت بیشتری کاهش خواهد یافت.

تمجیدی، نقش مردم را نیز در کاهش قیمت اینترنت و دریافت خدمات با نرخ پایین‌تر، مؤثر عنوان کرد و افزود: خواست مردم از مسئولان و متولیان امر در راستای دریافت خدمات با قیمتی پایین‌تر از زمان فعلی نیز تأثیرگذار خواهد بود، چراکه در صورتی که مردم نیاز خود را منعکس نکنند فعالان عرصه اینترنت با توجه به هزینه‌بر بودن و زمان‌بر بودن ارائه اینترنت پرسرعت و ارزان، تغییری در روند کاری خود نخواهند داد.



موضوع مطلب :
سه شنبه 90 مرداد 11 :: 1:48 عصر ::  نویسنده : M.N

 رده نخست لیست تأثیرگذارترین افراد در رسانه‌های انگلیس در سال گذشته به استیو جابز، بنیان‌گذار اپل متعلق بود اما امسال زوکربرگ آن را تصاحب کرد.

بنیان‌گذار فیس‌بوک قدرتمندترین فرد در رسانه‌های انگلیس

در لیست 100 نفره روزنامه گاردین درباره تأثیرگذارترین افراد در رسانه‌های انگلیس، مارک زوکربرگ، بنیان‌گذار شبکه اجتماعی فیس‌بوک در رده نخست قرار گرفت.
در این لیست که هر سال از سوی روزنامه گاردین منتشر می‌شود، نام چهره‌های شاخص دنیای فن‌آوری، روابط عمومی و رسانه آورده می‌شود.
رده نخست این لیست در سال گذشته به استیو جابز، بنیانگذار اپل متعلق بود اما امسال زوکربرگ آن را تصاحب کرد. جک دورسی، بنیانگذار شبکه اجتماعی توییتر در جایگاه دوم و لری پیج، مدیر اجرایی گوگل در رده سوم لیست قرار گرفته‌اند.

استیو جابز هم‌اکنون به رده پنجم این لیست تنزل کرده است؛ زوکربرگ سال گذشته در رده هفتم این لیست بود و مارک تامپسون، مدیر عامل شبکه خبری بی بی سی نیز در جایگاه چهارم جای گرفته است.



موضوع مطلب :
سه شنبه 90 مرداد 11 :: 1:47 عصر ::  نویسنده : M.N

 کیف پول‌های حفاظتی Flipside قادر است در دزدی‌های کارت اعتباری از سرقت پول، جلوگیری کند. این کیف اطلاعات کارت اعتباری را به طرز امنی با استفاده از تکنولوژی RFID فعال قفل می‌کند. بنابراین حتی جیب‌برهای مدرن که از تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده می‌کنند، نیز نمی‌توانند اطلاعات کارت شما را تنها با نزدیک شدن، از شما بدزدند.

کیف پول‌های حفاظتی Flipside
کیف پول‌های حفاظتی Flipside
کیف پول‌های حفاظتی Flipside
کیف پول‌های حفاظتی Flipside
کیف پول‌های حفاظتی Flipside
کیف پول‌های حفاظتی Flipside
کیف پول‌های حفاظتی Flipside
 

 




موضوع مطلب :
سه شنبه 90 مرداد 11 :: 1:40 عصر ::  نویسنده : M.N

 فناوری NFC یک ارتباط رمزگذاری شده? بی‌سیم با برد کوتاه در فاصله? 4 سانتی‌متر و کمتر است که در باند فرکانسی 13. 56MHz توانایی تبادل اطلاعات با سرعت 424Kb/s (به صورت میانگین) را دارد.

NFC و کاربردهایش

ممکن است تا کنون با شیوه‌های مختلفی از پرداخت‌های الکترونیکی کار کرده باشید. پرداخت اینترنتی، پرداخت با کارت‌های اعتباری و عضو شتاب، پرداخت از طریق کارت‌های هوشمند بدون تماس مانند کارت‌های مترو و همچنین پرداخت‌هایی از طریق دستگاه موبایل خود که به صورت‌های مختلفی همچون پیامکی، اینترنت موبایل و... در دسترس هستند.

اما چند وقتی هست که می‌توان تکنولوژی ارتباط میدان نزدیک (NFC) را نیز به این روش‌های پرداخت افزود. 

این فناوری مدتی است که در محافل و نمایشگاه‌های معتبر سرتاسر دنیا علاقه کاربران را به خود جلب کرده است و در این مقاله سعی داریم برخی از قابلیت‌ها و توانایی‌های آن را به شما معرفی نماییم.

فناوری NFC دقیقا چیست؟
فناوری NFC یک ارتباط رمزگذاری شده? بی‌سیم با برد کوتاه در فاصله? 4 سانتی‌متر و کمتر است که در باند فرکانسی 13. 56MHz توانایی تبادل اطلاعات با سرعت 424Kb/s (به صورت میانگین) را دارد. NFC قادر است با کارت‌های هوشمند غیر تماسی ISO/IEC 1443 موجود و همچنین سایر دستگاه‌های مجهز به NFC ارتباط برقرار کرده و به راحتی به تبادل اطلاعات با آن‌ها بپردازد. از همین رو این فناوری با زیرساخت‌های موجود پرداخت غیر تماسی مورد استفاده در سامانه حمل و نقل عمومی و پرداخت‌های خرد سازگار می‌باشد.

فناوری NFC در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟
NFC به طور اختصاصی برای کار در گوشی‌های تلفن همراه طراحی شده است و دارای سه ویژگی کلی می‌باشد که روند توسعه? آن را شفاف می‌نماید. در ویژگی اول، این فناوری قابلیت استفاده به جای کارت‌های غیر تماسی موجود را داراست به‌طوری که می‌توانید از آن‌ها دقیقا همانند کارت‌های موجود برای پرداخت‌های خرد استفاده کنید. در ویژگی دوم، می‌توانید از این فناوری در به عنوان یک قرائت‌گر برچسب‌های غیر فعال RFID استفاده کرده و از آن در تعامل تبلیغاتی و... استفاده نمایید. ویژگی سوم این فناوری نیز این قابلیت را به شما می‌دهد که هم به عنوان خواننده و هم به عنوان فرستنده از این قابلیت استفاده کرده و در حالت شخص به شخص برای تبادل اطلاعات بین دو دستگاه مجهز به NFC از آن بهره ببرید.

پرداخت با کارت‌های غیر تماسی
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این فناوری توانایی ارتباط تا حداکثر فاصله? 4 سانتی‌متر را داراست که می‌تواند محیط امنی برای انتقال اطلاعات محرمانه بین موبایل شما و دستگاه قرائت کننده باشد و از دسترسی‌های احتمالی به اطلاعات جلوگیری نماید. از این فناوری می‌توانید به راحتی به عنوان کارت‌های غیر تماسی موجود در پایانه‌های حمل و نقل، ایستگاه‌ها و همچنین مراکز پرداخت خرد استفاده کنید. برای خرید با موبایلتان فقط کافی‌است که گوشی موبایل خود را نزدیک دستگاه مجهز به قرائت‌کننده کرده و در‌‌ همان لحظه با صدای بوق دستگاه می‌توانید مطمئن باشید که پرداخت شما به درستی انجام گردیده است. این روش مزیت‌هایی نسبت به پرداخت از طریق پیامک و Wap دارد که از جمله? آن‌ها می‌توان به سرعت بسیار بالا در تبادل اطلاعات و سادگی آن اشاره کرد. در سرویس پیامکی شما مجبور هستید پیامکی حاوی اطلاعات حساب و مبلغ را به صورت دستی ارسال کرده و منتظر پاسخگویی از طرف مرکز سرویس باشید که در برخی مواقع ممکن است این کار ساعت‌ها به طول بی‌انجامد و یا حتی پیامک شما به دلیل اشکالات شبکه از بین برود. در روش اینترنتی نیز شما باید مراحلی را برای پرداخت طی کنید اما در استفاده از NFC نیازی به این کار‌ها نیست و تنها کاری که شما باید انجام بدهید نزدیک کردن گوشی موبایلتان به دستگاه قرائت کننده می‌باشد.

هماهنگی کامل با Bluetooth‌ گوشی همراه شما
این فناوری به طور کامل با بلوتوث و wifi گوشی شما هماهنگ می‌باشد به طوری که می‌توانید ارتباط بین دو دستگاه را از فاصله‌ای دور‌تر می‌سر نمایید. ممکن است در نگاه اول این ارتباط کمی ناامن به نظر برسد چون اطلاعات شما در سطح وسیع‌تری منتشر خواهد شد اما سازندگان NFC روش‌های بسیار امنی را برای انتقال داده در این حالات در نظر گرفته‌اند ولی برای امنیت بیشتر کاربران، دلیلی ندارد برای پرداخت‌هایشان از این حالت استفاده کنند و این کار بیشتر زمانی کاربرد دارد که ما قصد تبادل اطلاعات با یک شخص یا دستگاه دیگر را داریم.

سادگی استفاده از NFC
در صورت فعال‌سازی NFC روی تلفن همراه خود به راحتی قادر خواهید بود خیلی از کارهای روزمره را به صورت خیلی خیلی ساده به انجام برسانید. به عنوان مثلا می‌توانید فقط با نزدیک کردن گوشی همراه خود به پرین‌تر، تصاویر را منتقل کرده و چاپ کنید. یا این‌که ممکن است شما و دوستتان بخواهید با یکدیگر در زمینه‌های مختلف تبادل اطلاعات داشته باشید (یا حتی انجام بازی‌های تحت شبکه) به راحتی می‌توانید از این فناوری استفاده کنید.

استفاده‌های روزمره
همانطور که پیش‌تر گفته شد فناوری NFC می‌تواند همانند کارت‌های غیرتماسی عمل کرده و دقیقا مسئولیت آن‌ها را به دوش بکشد. یعنی اطلاعاتی را به قرائت‌کننده این گونه کارت‌ها ارسال نماید اما از طرفی دیگر NFC به خودی خود می‌تواند یک قرائت‌کننده نیز محسوب شود که یکی از کاربردهای آن را می‌توان خواندن برچسب‌های دیجیتالی دارای چیپ مخصوص RFID برشمرد. برچسب‌های دیجیتال به برچسب‌هایی گفته می‌شود که حاوی اطلاعات دیجیتالی می‌باشند و با یک دستگاه قرائت‌کننده می‌توان اطلاعات کاملی از محصول یا وسیله‌ای که در حال استفاده از آن هستیم به‌دست آورد. این اطلاعات می‌تواند حاوی متن‌ها و لینک‌ها باشد که به راحتی قابل ذخیره شدن در گوشی موبایل شما هستند. از این برچسب‌ها در تبلیغات و معرفی محصولات، کارت‌های ویزیت و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

از این فناوری در جاهای دیگری همچون مدارس و شرکت‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال در مدارس می‌توان اطلاعات دقیق از فعالیت‌های دانش‌آموزان را با تگ‌های اطلاعاتی که در برچسب‌ها قرار می‌گیرند ثبت کرده و حتی زمان ورود و خروج، تکالیف، نمره‌ها و... را در یک برچسب تحویل خانواده‌ها نمایند.

همچنین شما می‌توانید اطلاعات تماس یا شغلی خود را در تصویری از خودتان قرار داده و فقط یک تصویر را به عنوان رزومه کاریتان برای شرکت یا حتی سایت‌های که از NFC پشتیبانی می‌کنند ارسال کنید. البته این برچسب‌ها و یا تصاویر، دارای یک چیپ RFID اختصاصی می‌باشند که با نزدیک کردن دستگاه به آن‌ها فقط می‌توان آن‌ها را خواند.

نتیجه‌گیری
با توجه به مباحث مطرح شده ممکن است فناوری ارتباط میدان نزدیک (NFC) از نظر کاربران چیز خیلی جذاب و نوآورانه‌ای نباشد و فقط یک توسعه? کوچک از سیستم پرداخت غیرتماسی RFID تلقی شود اما چیزی که مشهود است تاثیر این فناوری بر تسریع فعالیت‌های مالی کوچک و روزمره می‌باشد و می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه‌چندان دور جایگزین مناسبی برای کارت‌های غیرتماسی موجود و همچنین روشی برای انتقال اطلاعات کاربری در قالب یک برچسب شود.

در این مقاله به صورت خلاصه به بیان ویژگی‌های کلی فناوری ارتباط میدان نزدیک (NFC) پرداخته شد و ممکن است بسط دادن بیشتر این مقاله از حوصله کاربر وبلاگینا خارج می‌شد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با جستجویی در سطح وب، به اطلاعات بیشتری از نحوه? توسعه، پشتیبانی و استفاده از این فناوری دست پیدا کنید.



موضوع مطلب :
سه شنبه 90 مرداد 11 :: 1:38 عصر ::  نویسنده : M.N

پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران با استفاده از کنترل پیش بین مدل مبنای فازی موفق به کنترل ربات متحرک شدند.

کنترل‌کننده موقعیت و سرعت ربات‌های متحرک


به گزارش M.N  به نقل از ایسنا، زهرا سینایی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران در مورد طرح خود اظهار کرد: مساله کنترل ربات متحرک، به ‌منظور طی مسیری خاص با سرعت معین از مسائل چالش‌انگیز در کنترل است. در این پایان‌نامه از الگوریتم کنترل پیش بین غیرخطی مدل مبنا برای کنترل موقعیت و سرعت ربات‌های متحرک استفاده شد.

وی افزود: از آن جا که در کنترل پیش‌بین تولید سیگنال کنترل بر اساس پیش بینی رفتار آینده سیستم صورت می‌گیرد، لذا این کنترل کننده قادر است در برابر تغییرات ناگهانی مسیر و یا شرایط حرکت، عکس‌العمل مناسبی از خود نشان دهد، درحالی‌که سایر روش‌های کنترلی بر اساس رفتار گذشته سیستم عمل کرده و نسبت به تغییرات سریع مسیر حساسیت بیشتری دارند. در ابتدا مدل دینامیکی گسسته‌شده ربات متحرک به‌عنوان مدل پیش‌بینی در نظر گرفته می‌شود و ضرایب تابع هزینه در هر لحظه به‌گونه‌ای تنظیم می‌شوند که ربات بهترین عملکرد را در تعقیب مسیر با حفظ سرعت معین داشته باشد.

سینایی تصریح کرد: نیاز به دانستن دقیق پارامترهای ربات در مدل گسسته دینامیکی از معایب کنترل‌کننده پیش‌بین طراحی‌شده به‌شمار می‌رود. علاوه بر آن ممکن است پارامترهای ربات در طول مسیر تغییر کنند. این نقیصه به‌کمک یک سیستم فازی با آموزش وصل-خط مرتفع می‌شود، لذا به‌کمک این سیستم فازی تطبیقی، دیگر نیازی به دانستن مقادیر دقیق پارامترهای سیستم ربات نبوده و علاوه‌ بر آن کنترل‌کننده با داشتن خاصیت تطبیقی، در برابر عدم قطعیت‌هایی از جمله تغییرات پارامترها و اغتشاشات محیطی مقاوم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه، پایداری کنترل‌کننده پیشنهادی بررسی شد و قانون تطبیق پارامترهای سیستم فازی به‌ کار رفته در مدل پیش‌بین به‌گونه‌ای تعیین شد که پایداری سیستم حلقه‌ بسته با استفاده از کنترل‌کننده پیش‌بین تطبیقی از دیدگاه پایداری لیاپانوف تضمین شد. نتایج شبیه‌سازی، کارآیی روش پیشنهادی برای هدایت ربات‌های متحرک غیرهولونومیکی را نشان می‌دهد. در انتها، ضمن بررسی میزان حساسیت الگوریتم‌های کنترل طراحی شده نسبت به عواملی همچون نویز، تغییرات پارامترها و لغزش جانبی، عملکرد کنترل‌کننده پیش‌بین تطبیقی پیشنهادی با یک نمونه از روش‌های اخیر ارائه شده در مقالات مقایسه شد.

زهرا سینایی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران پایان‌نامه خود را با عنوان «کنترل موقعیت/سرعت ربات متحرک با استفاده از کنترل پیش بین مدل مبنای فازی» به راهنمایی استاد دکتر محمد فرخی و مشاوره دکتر محمد شهری ارائه کرده است.



موضوع مطلب :
سه شنبه 90 مرداد 11 :: 1:36 عصر ::  نویسنده : M.N

 ماه جولای رو به پایان است و یک سال از آشنایی جهانیان با پدیده‌ای به نام استاکس نت می‌گذرد.

حمله ناموفق استاکس نت به ایران یکساله شد

کرم رایانه‌ای مرموزی که نتوانست موفقیتی در یکی از نیروگاه‌های کشورمان بدست آورد و متخصصان معتقدند حمله دوباره کرمی به این پیچیدگی به این زودی امکان پذیر نیست. 

بسیاری بر این باور بوده و هستند استاکس نت که توانست در سیستم پردازشی یکی از نیروگاه‌های ایران نفوذ کند اما با قدرت محققان کشورمان ناکام ماند، توسط هکرهای دولتی کشور یا کشورهایی خاص ساخته شده و می‌تواند پس از نیروگاه‌های اتمی، منابع آبی و شبکه برق را مورد هجوم قرار دهد. اما اکنون متخصصان ایمنی بر این باورند شاید امکان حمله مجدد این کرم به این زودی‌ها امکان پذیر نباشد.

متخصصان امنیتی به دلایل مختلفی معتقدند تا زمانی که ویروسی مشابه استاکس نت دوباره بتواند مرکز یا پایگاهی را مورد هجوم قرار دهد مدت زمان طولانی باقی مانده است.

ویروس استاکس نت از طریق درگاه USB توانست برای ماه‌ها در آسیا دست به دست شود تا زمانی که در ‌‌نهایت سیستمهای رایانه‌ای یک نیروگاه کشورمان را مورد هجوم خود قرار داد. تا کنون و پس از این رویداد هیچ کرم رایانه‌ای به پیچیدگی استاکس نت ردیابی نشده است، اما برخی از متخصصان معتقدند درصورتی که چنین ویروسی دوباره مشاهده شود می‌توان از اینکه دولتهایی در پس فرایند ساخت این ویروس حضور دارند اطمینان حاصل کرد.

به گفته «روئل شوونبرگ» محقق ویروسهای رایانه‌ای در شرکت کسپراسکای، استاکس نت ماموریتی بسیار ویژه بوده که تنها با پشتیبانی دولتهایی خاص قابل اجرا بوده است. پیچیدگی بسیار بالای این ویروس باعث ایجاد چنین ذهنیتی شده است. استاکس نت به سیستمهای بسیار ویژه رایانه‌ای حمله می‌کند، سیستمهای اکتساب داده‌ها و کنترل نظارتی صنعتی یا SCADA که توسط شرکت آلمانی زیمنس ساخته شده‌اند.

یک عملیات تخریبی حساب شده
تا کنون هیچ دولتی مسئولیت ساخت این ویروس را به عهده نگرفته است، اما گمان‌ها به سرعت بر روی رژیم صهیونیستی متمرکز شده است. خبرنگاران حین بررسی این پرونده موفق به کشف شواهدی از همکاری ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در ساخت استاکس نت شده‌اند.

این کرم حمله‌ای چند لایه‌ای را ترتیب داده بود، ابتدا به کشف چهار حفره امنیتی در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت پرداخته بود، سپس آسیب پذیری‌های نرم افزار زیمنس تحت ویندوز را یافته و در ‌‌نهایت به کنترل کننده‌های قابل برنامه ریزی حمله کرده و آن‌ها را دچار اختلال کرده است.

کشف چند حفره امنیتی در آن واحد پدیده‌ای بسیار غیر عادی به نظر می‌آید و به نظر می‌آید این ویروس عمدا به گونه‌ای طراحی شده تا این توانایی را در خود داشته باشد. چنین ویژگی‌هایی است که باعث شده متخصصان فکر ساخته شدن استاکس نت توسط یک هکر تنها را از سر بیرون کنند.

عملیاتی خارج از توان مالی بخش غیر نظامی
«کَستین ریو» مدیر تحقیقات و تحلیلهای جهانی شرکت کسپراسکای به این نکته اشاره دارد که کدهای مرجع ویروس استاکس نت هرگز در دسترس عموم قرار نگرفته‌اند.

سایتهای وابسته به هکر‌ها که ادعای ساخت این ویروس را داشته‌اند تنها قادر به انتشار کدهای مرجع تقلبی این ویروس بوده‌اند و همین باعث شده تا متخصصان باور کنند هیچکس به جز عوامل تحت پشتیبانی یک یا چند دولت که زمان و سرمایه بسیاری نیز در اختیار داشته، توانایی انجام این عملیات را نداشته است.

شوونبرگ می‌گوید با تمام نگرانی‌هایی که این ویروس به وجود آورد، اکنون صنعت امنیت اطلاعات از حضور استاکس نت و آسیب پذیری‌هایی که از طریق آن‌ها مجال فعالیت و تخریب را به دست می‌آورد آگاهی کافی پیدا کرده است و از این رو گونه‌های جدید‌تر این ویروس برای موفق شدن باید رویکردی کاملا جدید را در پیش رو بگیرند.

به گفته وی با وجود اینکه شاید برخی از بخشهای به کار گرفته شده در ساخت این کرم رایانه‌ای دوباره قابل استفاده باشند، احتمال استفاده دوباره از کدهایی که در حمله پیشین مورد استفاده قرار گرفته‌اند در ساخت گونه‌ای جدید از استاکس نت بسیار بعید به نظر می‌آید. همچنین طراحی ویروسی به این پیچیدگی که بتواند خود را برای مدتی طولانی مخفی نگه دارد، کاری بسیار دشوار است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، استاکس نت در اصل از سال 2009 در میان سیستمهای رایانه‌ای‌‌ رها شد اما از آنجایی که این ویروس به دلیل عدم اتصال سیستمهای رایانه‌ای یک نیروگاه کشورمان به اینترنت به گونه‌ای طراحی شده بود تا از طریق درگاه USB به رایانه‌ها نفوذ کند، مدت زمان طولانی را در انتظار نشست.

پس از زمان عامل پول به میان خواهد آمد. استاکس نت یک پروژه چند میلیون دلاری بوده که نه تنها به افرادی با آشنایی کامل با روندهای صنعتی نیاز داشته، بلکه برای آزموده شدن به سخت افزارهای گران قیمت صنعتی نیز نیاز داشته است.

نیاز به افزایش سطح هشیاری و آگاهی
شوونبرگ معتقد است ساده‌ترین راه متصدیان سیستم‌های رایانه‌ای مراکز حساس برای محافظت در برابر حملاتی مشابه حمله استاکس نت، استفاده از نرم افزارهای تایید شده است.

بروز استاکس نت منجر به ایجاد تفکری دوباره در زمینه امنیت شده است، برای مثال پس از وقوع این رویداد شرکت مایکروسافت ویژگی «Autorun» که به کرم امکان می‌دهد با استفاده از درگاه USB رایانه را به خود آلوده سازد را غیر فعال کرد.

چنین حملاتی بر روی سخت افزار‌ها تمرکز دارند و از این رو خنثی کردن یک ویروس یا کرم رایانه‌ای را دشوار‌تر می‌کنند اما این به آن معنی نیست که امکان خنثی سازی ویروس وجود ندارد.

خطری که نرم افزاری مشابه استاکس نت در بر خواهد داشت در حد اختلال در سیستم آب و برق کشور‌ها نیست، بلکه چنین حمله‌ای می‌تواند چنان مخرب باشد که ترمیم و احیای خسارات وارد شده از جانب آن نیازمند زمان و سرمایه بسیار زیادی باشد.

بر اساس گزارش ان بی‌سی، متخصصان باور دارند مشکل اصلی حملاتی که در حال حاضر رخ داده‌اند و یا آسیب پذیری‌هایی که در حال حاضر شناسایی شده‌اند نیست، بلکه بخشهایی از ماجرا است که تا کنون دیده و یا شناسایی نشده است.

یک سال از حمله استاکس نت به نیروگاهی در ایران می‌گذرد. هر چند موفقیت محققان کشورمان در مهار این ویروس بسیار قابل توجه بود در این گزارش ابعاد جدیدی از این ویروس را مورد بررسی قرار دادیم.



موضوع مطلب :
سه شنبه 90 مرداد 11 :: 1:33 عصر ::  نویسنده : M.N

 موسسه کهکشان نور در پنجمین همایش بانکداری الکترونیک که با حضور فعالان حوزه‎ بانکداری و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود، در بخش ارائه و نمایشگاه حضور خواهد داشت.

حضور کهکشان نور در همایش بانکداری الکترونیک





در این همایش علی عباس نژاد، مدیر عامل موسسه کهکشان نور در خصوص استاندارد مدیریت تداوم کسب و کار در سیستم بانکی، سخنرانی خواهد کرد. موسسه کهکشان همچنین با حضور در نمایشگاه جانبی این همایش به معرفی دوره های آموزش حوزه فناوری اطلاعات مانند دوره های آموزشی- تخصصی- مهندسی از جمله مایکروسافت، سیسکو، کامپتیا ،امنیت شبکه و دوره های آموزشی ویژه شبکه بانکی می پردازد.

گفتنی است که موسسه کهکشان نور در چهارمین همایش ملی بانکداری الکترونیکی نیز به عنوان موسسه برتر آموزشی در صنعت بانکداری انتخاب و معرفی گردید.

لازم به ذکر است، غرفه شرکت موسسه کهکشان نور در نمایشگاه جانبی پنجمین همایش ملی بانکداری الکترونیک که 5 و 6 مرداد ماه در تالار تلاشِ مجموعه فرهنگی – ورزشی تلاش، برگزار خواهد شد، در سالنB غرفه شماره 12 قرار دارد.



موضوع مطلب :
سه شنبه 90 مرداد 11 :: 1:32 عصر ::  نویسنده : M.N

اکنون خروجی‌های این پروژه می‌تواند در کنار مخاطبین اصلی که همانا کاربران نهایی تلفن‌همراه هستند، توسط توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل و همچنین تولیدکنندگان سخت‌افزار مورد استفاده قرار گیرد.

نرم‌افزار فارسی‌تل اولین سیستم‌عامل تلفن همراه است که با پشتیبانی کامل از خط‌و زبان ‌فارسی، نیازهای محلی کاربران تلفن‌های هوشمند آندروید را برآورده کرده است.

به گزارش M.N  از واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، این دبیرخانه در راستای تحقق یکی وظایف اصلی خود که همانا توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای است، با همکاری یکی از شرکت‌های خصوصی اقدام به انتشار کدهای پروژه فارسی‌تل به عنوان راهنمای کاربردی برای ایجاد تغییرات در سورس کد آندروید و افزودن پشتیبانی از خط و زبان فارسی کرده است.

شرکت فارسی‌وب شریف یکی از شرکت‌های اقماری دانشگاه صنعتی شریف با 10 سال سابقه در زمینه بومی‌سازی نرم‌افزار و سیستم‌های عامل است که از سال 89 فعالیت بر روی آندروید را آغاز و به علت گسترش کار در قالب شرکت جدیدی با نام همراه همزبان ایرانیان با حمایت دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی پیش رفت.

پس از اتمام پروژه خروجی آن مدتی به صورت آزمایشی در اختیار هموطنان ایرانی قرار گرفت و اکنون کدهای پروژه برای استفاده عموم کاربران و تولیدکنندگان منتشر شده است.

تاکنون پشتیبانی‌های کاملی از خط و زبان فارسی در تلفن‌های هوشمند آندروید از سوی تولیدکنندگان وجود نداشت و یا این پشتیبانی به صورت انحصاری انجام می‌شد، اما اکنون خروجی‌های این پروژه می‌تواند در کنار مخاطبین اصلی که همانا کاربران نهایی تلفن‌همراه هستند، توسط توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل و همچنین تولیدکنندگان سخت‌افزار مورد استفاده قرار گیرد.

کدهای برنامه‌های قبله‌نما، اوقات شرعی و تقویم فارسی‌تل به عنوان نمونه‌ای از برنامه‌های آندرویدی منتشر شده است و فعالیت‌های انجام شده در این پروژه و کُدهای آن قابل استفاده در تمامی نسخه‌های آندروید است.

پیاده‌سازی استاندارد، دقیق و کامل شرایط محلی ایران مثل زبان و خط فارسی، تقویم هجری شمسی و پیکربندی‌های خاص مورد استفاده در کشور ایران از جمله اهداف جانبی است که در این سیستم‌عامل مورد توجه قرار گرفته است.




موضوع مطلب :
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >   
درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 65
بازدید دیروز: 108
کل بازدیدها: 180585