سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 
دوشنبه 90 مرداد 17 :: 5:14 عصر ::  نویسنده : M.N

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این پس با استفاده از اثر انگشت می‌توانند رأی‌ دهند.

رأی‌ نمایندگان با اثر انگشت

نمایندگان خانه ملت با استفاده از الکترونیکی‌خوان‌های جدیدی (E-Reader) فقط از طریق اثر انگشتشان می‌توانند در رأی‌گیری‌ها شرکت کنند.

مجلس تقریباً دو ماه قبل پیشنهاد امکان رأی‌گیری با ترکیبی از سیستم‌های بیومتریک و RFID را مطرح کرده بود. تعدادی از شرکت‌ها دست به کار تهیه چنین سیستمی شدند اما از بین شرکت‌ها، شرکت مهندسی طلوع توانست زودتر از دیگر رقبا اقدام به نصب و پیاده‌سازی دستگاه‌های رأی‌گیری الکترونیکی جدید در مجلس کند، تا جایی‌که یکشنبه گذشته بهره‌برداری آزمایشی از این دستگاه‌ها برای اولین‌بار انجام شد.

امیرسعید تدین، رییس هیات مدیره شرکت مهندسی طلوع در این خصوص، گفت: «دستگاه‌های الکترونیکی‌خوان دو قابلیت استفاده از اثر انگشت و کارت را برای نمایندگان مجلس فراهم می‌کند اما در حال حاضر با توجه به تصمیم مجلس، فقط با اثر انگشت رأی‌گیری انجام می‌شود و کارتی برای آن‌ها صادر نشده است».

او در توضیح کارکرد این سیستم، گفت: «نرم‌افزاری برای کل سیستم طراحی شده که وقتی رییس مجلس شروع به اعلام رأی‌گیری می‌کند نمایندگان با استفاده از اثر انگشتشان می‌توانند رای دهند و درصد نتایج نیز بلافاصله روی دستگاه‌ها مشخص می‌شود».

به گفته وی، از این پس تمام رأی‌گیری‌ها با این سیستم انجام می‌شود.

استفاده از این وسیله، امکان رای دادن به جای یک یا چند نماینده غایب در جلسات علنی را منتفی خواهد کرد.

پیش از این هنگام رأی‌گیری‌ها چه در مورد طرح‌ها و لوایح و چه در مورد سوال، استیضاح و مواردی از این دست برخی نمایندگان از فرصت عدم حضور نمایندگان دیگر بر صندلی‌هایشان استفاده کرده و به جای آن‌ها هم رای می‌دادند اما در این سیستم جدید هر نماینده‌ای فقط می‌تواند به جای خودش رای دهد.

تجهیزات سخت‌افزاری از کشور کره جنوبی وارد شده و در حال حاضر نیز 300 دستگاه نصب شده است.

به گفته تدین، تهیه نرم‌افزار و سخت‌افزار این پروژه حدود 200 میلیون تومان هزینه داشته است.

در روش گذشته، نمایندگان با استفاده از کارت‌هایی که در اختیارشان بود، می‌توانستند به جای همکار غایبشان نیز رای دهند اما با تجهیز سیستم جدید این امکان از آن‌ها سلب می‌شود.



موضوع مطلب :

درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 97
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 181203