سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 
یکشنبه 90 تیر 19 :: 4:3 عصر ::  نویسنده : M.N

هم‌زمان با راه اندازی شبکه اجتماعی گوگل موسوم به گوگل پلاس، برخی از کاربرانی که امکانات آن را بررسی کرده‌اند، از نقض حریم شخصی خود به علت سوءاستفاده گوگل از این سرویس نگران هستند.

گوگل پلاس و  حریم خصوصی کاربران

به گزارش M.N به نقل از فارس، کارشناسان می‌گویند بخش تنظیمات مربوط به حریم شخصی در گوگل پلاس بسیار پیچیده و گیج کننده است و به نظر می‌رسد گوگل بعد از انتقادهای تندی که به علت مشکلات مشابه سرویس گوگل باز از آن به عمل آمد، هنوز در این زمینه درس کافی را نیاموخته و مجدداً اشتباهات گذشته را تکرار کرده است.

در بخش تنظیمات شخصی گوگل پلاس تصریح شده که تمامی فعالیت‌های کاربر اعم از اظهارنظرها، تعاملات با دیگر کاربران ثبت خواهد شد، اما توضیح داده نشده که ثبت و نگهداری این اطلاعات از سوی گوگل به طور دائمی انجام می‌شود یا بعد از مدتی گوگل این اطلاعات را از روی سرورهایش پاک می‌کند.

کاربرانی که با استفاده از گوشی‌های همراه به گوگل پلاس دسترسی پیدا می‌کنند با فرایند پیچیده تری مواجه هستند. در برنامه گوگل پلاس برای گوشی‌های هوشمند هشدار داده شده که گوگل اطلاعات مکانی کاربران این سرویس را جمع آوری می‌کند و کاربران برای استفاده از گوگل پلاس چاره ای جز پذیرش این امر ندارند.

به اشتراک گذاری اطلاعات با اشخاص و شرکت‌های ثالث و همین طور اپراتورهای همراه نکته دیگری است که کاربران گوگل پلاس را از هم اکنون نگران کرده است.



موضوع مطلب :
یکشنبه 90 تیر 19 :: 4:3 عصر ::  نویسنده : M.N

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح "اینترنت چمدانی" دولت آمریکا برای جنگ سایبری علیه ایران را مصداق بارز سایبر تروریسم خواند و تاکید کرد که از نظر فنی مقابله با این پدیده امکان‌پذیر است و کشور ما آمادگی کامل برای مقابله با این موضوع را دارد.

نحوه مقابله  با اینترنت چمدانی آمریکا از زبان وزیر

بر اساس اخبار منتشر شده دولت اوباما برای ایجاد اغتشاشات و براندازی حکومت‌های مخالف خود از جمله ایران و به بهانه ایجاد آزادی بیان برای مردم در نظردارد با بکارگیری فناوری‌های جدید اینترنتی امکان انجام عملیات‌های روانی را به وجود آورد.

دولت آمریکا مدعی شده در حال راه اندازی پروژه ای تحت عناوینی چون "اینترنت چمدانی" ، "اینترنت غیرقابل کشف " ، "اینترنت سایه " و "اینترنت نامرئی" است تا با برپایی شبکه‌های مستقل اینترنتی و تلفن همراه در داخل کشورهای دیگر که به صورت پنهان از مرزهای کشورها عبور داده می‌شود با دفترعملیاتی واقع در واشنگتن ارتباط ایجاد کرده و دست به یکسری عملیات روانی در راستای براندازی حکومت‌های کشورهای مخالف خود بزند.
رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به طرح "اینترنت چمدانی" دولت آمریکا از توانایی فنی ایران برای مقابله با این پدیده خبر داد و تاکید کرد: برخی از اقداماتی که توسط دولت آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آن صورت می‌گیرد به واقع مصادیق بارز سایبر تروریسم است چرا که این کشورها اظهار می‌کنند این اقدامات برای ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی و دامن زدن به مفاسد اخلاقی و مسائلی از این دست در دیگر کشورها مخالف صورت می‌گیرد.

وی با اظهار تأسف از اقدام آمریکا برای دامن زدن به این تهاجمات فرهنگی تصریح کرد: اینکه در دنیای متمدن و پیشرفته امروز کشوری که خود ادعای پیشرفت هم دارد برای تشدید تهاجم فرهنگی دست به این‌گونه اقدامات بزند بسیار جای تأسف دارد.

تقی پور از برنامه های گسترده ایران برای تولید محتوا در بخش ارتباطات به عنوان یکی از راه‌های مقابله با تهاجم سایبری آمریکا خبر داد و گفت: برنامه های گسترده ای در کشور برای تولید محتوا وجود دارد که یکی این از برنامه های اصلی در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

وی افزود: خوشبختانه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما و سایر دستگاه‌های اجرایی در کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات، برنامه های وسیعی را برای تولید محتوای دیجیتال در کشور پیش بینی کرده‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه از نظر فنی مقابله با پدیده ای که تحت عنوان "اینترنت چمدانی" اعلام شده امکان‌پذیر است خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌کنیم که با محتواهای مثبت و سازنده ای که در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و روز به روز نیز در حال توسعه است قطعاً شهروندان ما نیازی به استفاده از این شبکه‌ها در آینده نخواهند داشت.

دولت آمریکا ادعا کرده که اینترنت چمدانی با ویژگی‌هایی چون غیرقابل قطع بودن و غیرکنترل و نظارت بودن می‌تواند از هر مرزی عبور کرده و در اسرع وقت تبدیل به شبکه بی سیمی با پوشش منطقه نسبتاً وسیعی شده و سپس به شبکه اینترنت وصل شود. براین اساس این طرح می‌تواند شبکه های اینترنتی مستقل و جداگانه ای را در کشورهای دیگر برقرار کنند و به صورت پنهانی به این کشورها منتقل می‌شود.

این وب نامحسوس که آمریکا تاکنون دو میلیون دلار برای آن هزینه کرده است متکی بر فناوری شبکه بی سیم مش – mesh – است و دولت اوباما مدعی است این فناوری می‌تواند در وسایلی چون تلفن همراه یا رایانه‌های شخصی تغییراتی ایجاد کرده و بدون یک هاب متمرکز، دست به ایجاد یک وب بی‌سیم نامحسوس بزند.

به عبارتی فایل‌های صوتی، تصویری یا ایمیل‌ها را می‌توان بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای بین دو وسیله به صورت بی‌سیم و با دور زدن شبکه ارتباطی رسمی رد و بدل کرد.




موضوع مطلب :
یکشنبه 90 تیر 19 :: 4:1 عصر ::  نویسنده : M.N

به گفته معاون مبارزه با جرایم پلیس فتا، برخی از مسئولان عقیده دارند که نیازی به فیلتر کردن نیست و اشکالی ندارد که عموم مردم به فیس بوک دسترسی داشته باشند.

ممکن است  فیس بوک به زودی رفع فیلتر شود

پلیس می‌گوید :‌ «صرف عضویت و فعال بودن افراد در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک یا توییتر برای آنها جرمی به همراه ندارد.»

به گزارش M.N از پندار، سرهنگ دوم تورج کاظمی، معاون مبارزه با جرایم پلیس فتا، به روزنامه روزگار گفته است که بر رعایت هر چه بیشتر ضریب امنیتی از سوی کاربران در فیس بوک تاکید دارد و ممکن است به زودی فیلترینگ فیس بوک برداشته شود.

او می‌گوید پلیس تاکنون به صورت مستقل درباره جرم بودن این موضوع سخنی به میان نیاورده است و حتی قانونگذار نیز در این باره تعریف مجرمانه‌ای ندارد.

در جایی دیگر از این مصاحبه که در صفحه ?? روزنامه یکشنبه ?? تیرماه منتشر شده است از قول سرهنگ کاظمی آمده است که:‌ «افرادی که وارد شبکه‌های مجازی شده و عضو آنها هستند، مجرم نیستند مگر عملی که بر اساس قوانین جرایم رایانه‌ای و تعریف مراجع قضایی استناد به عمل مجرمانه باشد در غیر این صورت می‌توان اعلام کرد که استفاده، عضویت یا هر گونه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، مغایر با قوانین جمهوری اسلامی نیست یا قابلیت پیگیری و برخورد از سوی مقامات قضایی را ندارد.

سرهنگ کاظمی، در پایان گفت‌وگو، در باره این که پس چرا فیس بوک فیلتر است این گونه سخن گفته است:‌ «این موضوع بیش از هر چیز برمی‌گردد به نوع سیاستگذاری اعضای کمیسیون مصادیق فیلترینگ در کشور،‌ که در پاره‌ای از اوقات به دلیل حفظ امنیت شهروندان، افزایش تعداد شکایت از این سایت‌ها و بی‌مبالاتی برخی از شهروندان که بدون رعایت اصول ایمنی به انتشار برخی اطلاعات می‌پردازند که نه فقط حکومتی و سیاسی بلکه در پاره‌ای موارد شخصی است که خود شهروندان بعد از انتشار آن دچار آسیب می‌شوند. کمیته مصادیق فیلترینگ اقدام به فیلتر این سایت‌ها می‌کند.»

احتمال رفع فیلتر از فیس‌بوک
معاون مبارزه با جرایم پلیس فتا، ابراز امیدواری می‌کند که: «چه بسا در آینده به دلیل بالا رفتن فرهنگ جامعه در استفاده از این شبکه‌ها شرایط به گونه‌ای مهیا شود که مسئولان نیاز بدانند این سایت‌ها از فیلتر خارج شوند. اگر چه تا امروز نیز برخی از مسئولان در این زمینه عقیده دارند که نیازی به فیلتر کردن نیست و اشکالی ندارد که عموم مردم به فیس بوک دسترسی داشته باشند. بحث فیلترینگ جدا از قوانین جرایم رایانه‌ای است. فیلترینگ یک سیاست مقطعی و جداگانه است که بر اساس شرایط سیاسی اجتماعی کشور درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود نه موازین قانونی کشور. بنابراین بعید نیست که در آینده به دلیل تغییر دیدگاه مسئولان، فیلتر برای برخی از سایت‌ها ملغی شود.»




موضوع مطلب :
یکشنبه 90 تیر 19 :: 3:59 عصر ::  نویسنده : M.N

GoDaddy بیش از ?? میلیون دامنه سایت را کنترل و مدیریت می‌کند.

بزرگ‌ترین  مرکز ثبت سایت‌های اینترنتی فروخته شد



GoDaddy شرکت میزبانی و ثبت دامنه‌های اینترنتی که یکی از برترین‌های این حوزه به شمار می‌رود، با قیمت نجومی ??/? میلیارد دلار به سه شرکت خصوصی فروخته شد.

به گزارش M.N به نقل از پایگاه خبری ماشابل، بر این اساس مالکان جدید این مرکز ثبت دامنه مشهور عبارتند از Silver Lake Partners، KKR & Co. و Technology Crossover Ventures.

باب پارسونز بنیانگذار و مدیر GoDaddy در گفت‌وگو با لس آنجلس تایمز، با اشاره به پتانسیل‌های قوی این سه شریک در حوزه بین‌الملل و خرید شرکت‌ها، پیش‌بینی کرد در آینده GoDaddy زیر نظر مدیریت جدید، رشد فراوانی را شاهد خواهد بود.

مرکز ثبت دامنه GoDaddy که بخشی از معروفیت خود را مدیون تبلیغاتی است که در مسابقات Super Bowl انجام می‌دهد، سه سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، در سال‌های ???? و ???? میزان فروش GoDaddy با ?? درصد رشد، به رقم ??? میلیون دلار رسید.

گفته می‌شود GoDaddy بیش از ?? میلیون دامنه سایت را کنترل و مدیریت می‌کند.




موضوع مطلب :
یکشنبه 90 تیر 19 :: 3:57 عصر ::  نویسنده : M.N

به گفته فیس بوک: منتظر پدیده ای خارق العاده در ? جولای باشید!

فیس بوک:  منتظر پدیده‌ای خارق‌العاده باشید
مدیر اجرایی و بنیانگذار فیس بوک، مارک زاکر برگ، اعلام کرد در ? جولای یعنی چهارشنبه، پدیده‌ای جدید و خارق‌العاده را رونمایی خواهد کرد.

به گزارش M.N به نقل از ال‌نت، این پروژه توسط تنها مرکز توسعه فیس بوک خارج از دپارتمان مرکزی این شرکت در کالیفرنیا، یعنی در سیاتل انجام شده است.

دفتر سیاتل فیس بوک بیشتر تمرکز خود را روی بخش موبایل این شبکه اجتماعی قرار داده است ولی آنچه گزارشگران احتمال می‌دهند، ایجاد امکان ویدیو چت توسط اسکایپ در این شبکه اجتماعی است.

البته خود فیس بوک اعلام کرده است این پدیده جدیدی خواهد بود که تاکنون توسط کسی دیده نشده است.




موضوع مطلب :
یکشنبه 90 تیر 19 :: 3:56 عصر ::  نویسنده : M.N

فیس‌بوک صدرنشین بلامنازع این لیست است.

گوگل هزار  سایت برتر جهان را معرفی کرد
شرکت گوگل لیست ???? سایت پربیننده جهان را منتشر کرد.

به گزارش M.N به نقل از الشروق، صدرنشین بلامنازع این لیست پرارزش، سایت فیس‌بوک است.

فیس‌بوک ??? میلیون بازدید در ماه دارد و بیش از ?? درصد کل کاربران اینترنتی از این سایت دیدن می‌کنند.

این رقم بسیار خارق‌العاده باعث شده که هیچ شبکه اجتماعی دیگری نتواند به جایگاه ممتاز فیس‌بوک نزدیک شود.

بر اساس اطلاعاتی که این لیست به دست می‌دهد، سایت‌های یوتیوب، یاهو، live.com وابسته به شرکت مایکروسافت، دانشنامه ویکی‌پدیا و MSN به ترتیب رتبه‌های دوم تا ششم را از آن خود کرده‌اند.

گفتنی است گوگل هیچ یک از سرویس‌ها و سایت‌های وابسته به خود را در این لیست مشارکت نمی‌دهد.

گوگل همچنین سایت‌های بازاریابی الکترونیکی، سایت‌های مستهجن، سایت‌های فاقد محتوا و آن دسته از وب‌سایت‌هایی را که محتوای خود را فقط در اختیار اعضای سایت قرار می‌دهند، نیز در این آمارگیری وارد نمی‌کند. 

سایت warnerbros.com وابسته به شرکت برادران وارنر، که یکی از بزرگترین تهیه‌کنندگان فیلم و برنامه‌های تلویزیونی در جهان به شمار می‌رود، در رتبه هزارم این لیست قرار گرفته است.



موضوع مطلب :
یکشنبه 90 تیر 19 :: 3:56 عصر ::  نویسنده : M.N

فیس‌بوک صدرنشین بلامنازع این لیست است.

گوگل هزار  سایت برتر جهان را معرفی کرد
شرکت گوگل لیست ???? سایت پربیننده جهان را منتشر کرد.

به گزارش M.N به نقل از الشروق، صدرنشین بلامنازع این لیست پرارزش، سایت فیس‌بوک است.

فیس‌بوک ??? میلیون بازدید در ماه دارد و بیش از ?? درصد کل کاربران اینترنتی از این سایت دیدن می‌کنند.

این رقم بسیار خارق‌العاده باعث شده که هیچ شبکه اجتماعی دیگری نتواند به جایگاه ممتاز فیس‌بوک نزدیک شود.

بر اساس اطلاعاتی که این لیست به دست می‌دهد، سایت‌های یوتیوب، یاهو، live.com وابسته به شرکت مایکروسافت، دانشنامه ویکی‌پدیا و MSN به ترتیب رتبه‌های دوم تا ششم را از آن خود کرده‌اند.

گفتنی است گوگل هیچ یک از سرویس‌ها و سایت‌های وابسته به خود را در این لیست مشارکت نمی‌دهد.

گوگل همچنین سایت‌های بازاریابی الکترونیکی، سایت‌های مستهجن، سایت‌های فاقد محتوا و آن دسته از وب‌سایت‌هایی را که محتوای خود را فقط در اختیار اعضای سایت قرار می‌دهند، نیز در این آمارگیری وارد نمی‌کند. 

سایت warnerbros.com وابسته به شرکت برادران وارنر، که یکی از بزرگترین تهیه‌کنندگان فیلم و برنامه‌های تلویزیونی در جهان به شمار می‌رود، در رتبه هزارم این لیست قرار گرفته است.



موضوع مطلب :

اشمیت اظهار نگرانی کرد که با ادامه این روند، احتمال دستگیر شدن همکارانش که در این کشورها در حال فعالیت هستند، افزایش خواهد یافت.


به گزارش M.N به نقل از فناوران اطلاعات، بازار سانسور اینترنت این روزها در جهان حسابی داغ است و به نظر می‌رسد که این روند همچنان نیز ادامه یافته و حتی بدتر از این هم خواهد شد.

بر اساس گزارش ماه گذشته خبرنگاران بدون مرز، در برخی کشورها از جمله بحرین در سال میلادی جاری تصمیمات سختگیرانه‌ای در مورد وبلاگ‌نویسان و فعالان حقوق بشری که مطالب خود را در اینترنت منتشر می‌کنند، اتخاذ شده است.

در این گزارش آمده که تنها در یک سال گذشته، ??? شهروند اینترنتی در سرتاسر جهان به دلیل انتشار مطالب حساس دولتی به زندان افتاده‌اند.

از جمله کشورهایی که سانسور اینترنت در آنها بسیار شایع است می‌توان به چین، ویتنام، کشورهای عربی، سوریه، بحرین و عربستان سعودی اشاره کرد.چندی پیش، اریک اشمیت، مدیر اجرایی گوگل در مراسم سخنرانی‌اش در نشست مقابله با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز (SAVE) در دابلین گفت: با آنکه گوگل به هیچ وجه دوست ندارد موضع‌گیری سیاسی در مقابل برخی کشورها کند، اما واضح است که اعتراضات مردمی در کشورهای عربی منشا این سانسورهای اینترنتی است.

اشمیت اظهار نگرانی کرد که با ادامه این روند، احتمال دستگیر شدن همکارانش که در این کشورها در حال فعالیت هستند، افزایش خواهد یافت.

وی افزود: کشورهایی وجود دارند که به آنچه گوگل کاربران را تشویق می‌کند، حساسیت دارند و آن را غیرقانونی می‌شمارند. به همین دلیل کارمندان این شرکت بدون اینکه گناهی کرده باشند، ممکن است راهی زندان شوند.

به نظر می‌رسد که نگرانی‌های اشمیت چندان هم بی‌اساس نیست. وائل قونیم، یکی از مدیران گوگل در اوج درگیری‌ها و اعتراضات گسترده مردم در قاهره به مدت دو هفته بازداشت شد. بسیاری از فعالان حقوق بشر معتقدند که دلیل این دستگیری، عضویت قونیم در یکی از صفحات مبارزه با شکنجه در فیس‌بوک بوده است.

علاوه بر اینها، گاهی نیز دولت‌ها از گوگل درخواست می‌کنند که به طور مخفیانه اطلاعات کاربری برخی افراد مشکوک را به آنها ارایه دهد. این دلایل باعث شده که گوگل گزارشی با عنوان “گزارش شفاف‌سازی گوگل” ارایه دهد که در آن به جزییات این درخواست‌ها از سوی دولت‌ها پرداخته شده است.

گوگل عملکرد شفاف را یکی از اصلی‌ترین ارزش‌های شرکت خود می‌داند که به واسطه آن اطمینان حاصل کردن از شفافیت در جریان اطلاعات مرتبط با ابزارها و خدمات را مسوولیت خود می‌داند. به گفته گوگل، اطلاعات بیشتر به معنی انتخاب، آزادی و قدرت بیشتر برای افراد است.

درخواست برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران
براساس نخستین گزارشی که گروه ویژه "اینترنت" منتشر کرده است، گوگل تنها در شش ماه پایانی سال گذشته، ?? هزار درخواست از سوی دولت ?? کشور توسعه یافته برای دستیابی به اطلاعات محرمانه کاربران دریافت کرده است.

گوگل اعلام کرد که بیشترین درخواست برای سانسور اینترنت از سوی ایالات متحده آمریکا بوده و در شش ماه منتهی به دسامبر حدود ? هزار و ??? درخواست از سوی دولت این کشور برای دسترسی به اطلاعات محرمانه برخی کاربران دریافت کرده است. به گفته مقامات گوگل، این شرکت با ?? درصد درخواست‌های آمریکا و ?? درصد درخواست‌های انگلیس در این زمینه موافقت کرده است.

در این گزارش آمده که در نیمه دوم سال گذشته، انگلیس یکهزار و ??? درخواست برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران داشته که با این حساب، بعد از کشورهای آمریکا، برزیل و هند در این زمینه در رده چهارم قرار می‌گیرد.

درخواست برای حذف مطالب و اطلاعات سیاسی، غیر اخلاقی و یا تهدید کننده از روی سرویس‌های مختلف گوگل

گزارش شفاف‌سازی گوگل از عملکرد دولت‌های کشورهای مختلف نشان می‌دهد که کشورهای بریتانیا، کره جنوبی و برزیل بیشترین درخواست‌ها را برای مطالب و اطلاعات سیاسی، غیر اخلاقی و یا تهدید کننده از روی سرویس‌های مختلف گوگل داشته‌اند. این شرکت گزارش شفافیت خود را از درخواست کشورها و دولت‌های مختلف مبنی بر برداشتن اطلاعات از خدمات و ابزارهای مختلف گوگل منتشر کرده است. در گزارش شفافیت جدیدی که گوگل در آن به ترافیک کشورهای مختلف جهان در استفاده از ابزارها و خدمات مختلف این شرکت نیز اشاره کرده است، می‌توان عملکرد و تعداد درخواست‌های کشورهای مختلف برای حذف اطلاعات مختلف از روی برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف گوگل از قبیل موتور جست‌وجو، یوتیوب، Picasa، و دیگر سرویس‌ها را مشاهده کرد.

بر اساس گزارش گوگل، دو کشور برزیل و کره جنوبی بیشترین تعداد درخواست‌ها را برای برداشته شدن اطلاعاتی خاص از روی گوگل ارایه کرده‌اند. برزیل تا پایان سال ???? حدود ?? هزار و ??? مورد از اطلاعات موجود روی سرویس‌های گوگل را نامناسب کاربران خود دیده و خواستار حذف آنها شده و ??? درخواست برای گوگل ارسال کرده و این شرکت نیز ?? درصد از این درخواست‌ها را پذیرفته است.دولت کره جنوبی نیز حدود ?? هزار و ??? مورد اطلاعات روی سرویس‌های مختلف گوگل را نیازمند حذف شدن دانسته و برای برداشته شدن این اطلاعات ??? درخواست تسلیم گوگل کرده است، درخواست‌هایی که تمامی آنها توسط گوگل اجرا شده‌اند.

گزارش گوگل نشان می‌دهد که بریتانیا نسبت به دیگر کشورها به هیچ وجه علاقه‌ای ندارد کاربرانش اطلاعات خاصی را روی اینترنت مشاهده کنند، زیرا تعداد مواردی که از جانب این کشور قابل حذف اعلام شده حدود سه برابر مواردی است که بسیاری از کشورهای پنهان کار، مانند کره جنوبی اعلام کرده‌اند. تعداد موارد اعلام شده از جانب بریتانیا ?? هزار و ??? مورد بوده و گوگل به ?? درصد از خواسته این کشور تن داده است.

بر اساس گزارش تلگراف، از جمله کشورهایی که گوگل به صورت صد درصدی به درخواست آنها جامه عمل پوشانده می توان به کره جنوبی، آرژانتین، اسپانیا، هلند، و تایلند اشاره کرد اما به نظر می‌آید این شرکت نسبت به درخواست‌های کشورهایی مانند لیبی، هند و تایوان توجه چندانی نداشته است.

همچنین گوگل گزارش داده مطالبی که برزیل درخواست حذف آنها را داشته مطالبی سیاسی و مرتبط با انتخابات این کشور بوده‌اند. از این رو گوگل بر اساس حکمی از جانب دادگاهی در برزیل مجبور شده ?? هزار و ??? عکس سیاسی را از روی وب‌سایت Picasa حذف کند. همچنین درخواست‌های کره جنوبی مبنی بر حذف مطالب غیر اخلاقی بوده است و به گفته گوگل، میزان درخواست‌های حذف این کشور نسبت به گذشته ?? درصد افزایش داشته است. گوگل می‌گوید: میزان درخواست‌های حذف تمامی کشورها نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، اما در این میان کشورهایی مانند هند با افزایشی ??? درصدی، ژاپن با افزایشی ??? درصدی و لهستان با افزایشی ??? درصدی مواجه شده‌اند.

به گفته گوگل، برخی از موارد حذف اطلاعات به بهانه وارد آمدن تهمت به فردی یا سازمانی اعلام شده‌اند در حالی که بهانه بقیه درخواست‌ها تخطی مطالب یا اطلاعات از قوانین محلی کشورها و یا ممانعت از گسترش نفرت یا مفاهیم غیر اخلاقی بوده است.



موضوع مطلب :
یکشنبه 90 تیر 19 :: 3:54 عصر ::  نویسنده : M.N

اطلس جدید کلانشهر تهران به نوعی رصد دوره‌ای این کلانشهر در قالب نقشه‌های آماری، توصیفی و تحلیلی همراه با متن‌های توضیحی و تحلیلی است.

نگاهی به  اطلس کلانشهر تهران

تهران با دگرگونی‌های کالبدی فضایی ناشی از اولین پژواک مدرنیته در ایران، پا به سده بیستم میلادی می‌گذارد.

تهران شهری بوده است با حدود یک میلیون و ??? هزار نفر جمعیت و ??? هکتار مساحت (دارالخلافه ناصری) با خیابان‌هایی محدود، عمدتاً برای عبور پیاده و محدودیت نسبتاً کامل اتومبیل.

به گزارش M.N همین شهر در پایان سده، شهری است با جمعیتی نزدیک به هفت میلیون نفر که مساحتی نزدیک به ??? کیلومتر مربع دارد و مملو است از بزرگراه‌ها و خیابان‌های آکنده از اتومبیل. اطلس کلانشهر تهران، در ویرایش دوم، به بررسی تحولات و دگرگونی‌ها، طی سی سال اخیر می‌پردازد تا در حوزه‌های مختلف، این تحولات را پایش و آنها را در قالب نقشه ارائه کند.

برای تدوین این مجموعه که حاصل تلاش جمعی از استادان دانشگاه، متخصصان و کارشناسان با سابقه در این حوزه‌هاست، داده‌های مورد نیاز از منابع مختلف اطلاعاتی جمع‌آوری شده و پس از پردازش های مربوط به کنترل کیفیت و کمیت و اطمینان از صحت نسبی آنها، وارد پایگاه داده شده‌اند.

اطلس جدید کلانشهر تهران به نوعی رصد دوره‌ای این کلانشهر در قالب نقشه‌های آماری، توصیفی و تحلیلی همراه با متن‌های توضیحی و تحلیلی است. شاید مهم‌ترین وجه کاربردی اطلس جدید کلانشهر تهران، ارائه تصویری بصری – تحلیلی از وضعیت جاری و گذشته این کلانشهر به برنامه‌ریزان و مدیران شهری تهران باشد تا اختلافات فضایی و مکانی موجود را به روشنی استنباط کنند و قادر شوند تا در قالب نگرشی فضایی، برای چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف شهری در حوزه‌های مختلف مورد بحث، تصمیمات مکانی مناسب‌تری اتخاذ نمایند.

البته قابل ذکر است اطلس فوق به نحوی نیز تدوین شده که قابل استفاده برای طیف وسیعی از کاربران عمومی و تخصصی باشد. در همین خصوص در طراحی و کارتوگرافی این مستند تلاش شده از مفاهیم و روش‌هایی استفاده شود که در عین تخصصی بودن، برای کاربران عمومی نیز قابل استفاده باشد. این اطلس از این جهت که وضعیت و خصوصیات عمومی شهر بر اساس شاخص‌های مختلف و ابعاد گوناگون مورد ارزیابی قرار گرفته و نقشه‌های اطلس، به نوعی نمایه و شاخصی برای هر منطقه شهری است، برای شهروندان تهرانی می‌تواند جذاب و جالب باشد. در ارائه کار، همچنین تلاش شده تا تحلیل‌های تفسیری نقشه حتی‌المقدور محدود باشد تا وضعیت شهر از خود نقشه قابل درک و استنباط باشد و از هرگونه القای نظر یا پیش‌داوری در مورد شاخص‌های مختلف پرهیز شود.

در تهیه داده‌های مورد نیاز اطلس، سعی شده از منابع رسمی و دست اول به ویژه داده‌های سرشماری نفوس و مسکن سال ??و ?? استفاده شود. در عین حال برخی داده‌های رسمی ارائه شده توسط سازمان‌های تخصصی نیز ملاک عمل بوده است. با این همه، در صورت فقدان اطلاعات و ضرورت بهره‌گیری از سایر منابع اطلاعاتی، داده‌های اخذ شده از این منابع مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند.

برخی از اطلاعات، با استفاده از روش‌های آماری به صورت تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب و مورد بازدید و کنترل زمینی قرار گرفته و گزارش‌های تخصصی در این زمینه تدوین و با حضور متخصصین صاحب نظر در حوزه مربوط، در مورد نحوه استفاده از اطلاعات تصمیم‌گیری صورت می‌پذیرفت.

از مزایای این اطلس می‌توان به محصول نهایی آن اشاره کرد که به سه صورت چاپی (مجموعه حاضر)، نسخه الکترونیک قابل ارائه روی لوح فشرده و ارائه روی شبکه جهانی اینترنت (www.atlas.tehran.ir) آماده شده است.

همچنین در تهیه محصولات مختلف تلاش شده تا از استانداردها و معیارهای ثابت استفاده شود. سایت و کتاب هر دو دارای فصل‌بندی‌های مشابه با اطلاعات جامعی در باره هر کدام از این فصل‌هاست که عبارت است از سرزمین، جمعیت و مهاجرت، آموزش، فعالیت و اشتغال، مسکن، حمل و نقل، خدمات شهری، شهرسازی و کیفیت زندگی.

در هر کدام از این فصل‌ها سعی شده است تا با استفاده ار نقشه‌ها و نمودارها و جداول دوره‌ای و مقایسه‌ای، به بررسی روند تغییر و تحولات در طول دهه‌های اخیر شهر تهران پرداخته شود. در همین راستا در بعضی از فصول، اطلاعات اطلس قبلی کلانشهر تهران که بر پایه اطلاعات آماری سال‌های ???? و ???? شکل گرفته بود با تلفیقی از اطلاعات آماری سال ????در اطلس جدید، نشان دهنده روند تغییرات سال‌های اخیر شده است.

البته در این اطلس در برخی موضوعات مثل کیفیت زندگی، تسهیلات و تجهیزات شهری و یا شهرسازی به نقشه‌های سال ?? اکتفا نشده و اطلاعات این بخش‌ها تا سال ?? در اطلس گنجانده شده است.
برای استفاده متخصصین، این نکته قابل ذکر است که برای ارائه موضوع در بهترین وضعیت، در برخی نقشه‌ها از انواع آنالیزهای فضایی و آمار فضایی استفاده شده است.

همچنین برخی از تحلیل‌ها بر مبنای مدل‌ها و روش‌های آماری انجام شده است. در نهایت برای هر نقشه تحلیل‌هایی همراه با روش محاسبه برای درج در اطلس تدوین شد تا پس از کنترل نهایی گزارش‌های هر کارگروه و بازخوانی متن، اصلاح، و ویرایش بر روی آنها انجام شود. در انتها، براساس استانداردهای کارتوگرافیک و شاخص‌های تحلیلی و هماهنگی بین نقشه‌های مختلف هر فصل، نقشه‌های مناسب برای درج در اطلس توسط کارگروه کارتوگرافی تهیه شده است.

ساختار اطلس
فصل اول: سرزمین
مهم‌ترین عناوین فصل: در این فصل مختصری از جغرافیای تاریخی تهران به قلم دکتر محمد حسن گنجی به عنوان مقدمه آورده شده است و سپس یک شمای کلی از جغرافیای طبیعی خصوصاً ژئومرفولوژی و اقلیم شهر و استان تهران ارائه شده است.

در این فصل گسترش کالبدی شهر تهران در طی سال‌های ??-???? به صورت تصاویر ماهواره‌ای ارائه شده ‌است. همچنین نقشه‌های ژئومرفولوژی و بلوک دیاگرام‌هایی از وضعیت زمین‌شناسی و لرزه‌خیزی تهران تهیه شده است. همچنین وضعیت زیست محیطی تهران، ناهمواری‌ها، وضعیت پارامترهای اقلیمی و آلودگی از جمله مهم‌ترین مطالب این فصل می‌باشند.

فصل دوم: جمعیت و مهاجرت
مهم‌ترین عناوین فصل: این فصل شامل روند تحول جمعیت مناطق، توزیع نسبی جمعیت در گروه‌های عمده سنی، نسبت جنسی، توزیع جمعیت بر حسب وضع تأهل، متوسط بعد خانوار، تراکم جمعیت، دین و اقلیت‌های دینی و جمعیت و مهاجرت است.

در این فصل تحولات جمعیتی شهر تهران طی دو دوره سرشماری ???? و ???? بررسی شده است. از مهمترین نقشه‌های تولید شده در این فصل نقشه‌های کارتوگرام جمعیت و مهاجرت، هرم سنی مناطق ?? گانه شهر تهران است. در بحث مهاجرت نیز مهاجران وارد شده به تهران طی سال‌های ????-???? بررسی شده است.

فصل سوم: آموزش
مهم‌ترین عناوین فصل: شامل نسبت باسوادی، تعداد اعضای باسواد خانوار و سطح تحصیلات.
از آنجا که در سرشماری ???? شاخص‌های آماری مربوط به آموزش به صورت تمام سرشماری انجام نشده و از این‌ رو آمار ارائه شده توسط مرکز آمار در سطح مناطق ?? گانه محاسبه شده و در نتیجه فصل آموزش نیز عمدتاً به صورت منطقه‌ای نمایش داده شده است. از مهم‌ترین نقشه‌ها در این فصل می‌توان به نقشه‌های تعداد دانشجویان و تعداد دانش‌آموزان در هر منطقه اشاره کرد.

فصل چهارم: فعالیت و اشتغال
مهم‌ترین عناوین فصل: شامل جمعیت فعال، میزان فعالیت اقتصادی، نرخ اشتغال، نرخ بیکاری، گروه‌های عمده شغلی، جمعیت غیرفعال، میزان وابستگی، هسته‌های فعالیت و اشتغال می‌باشد. این فصل تعداد زیادی از شاخص‌های اقتصادی جمعیت را در بر می‌گیرد. اگر چه مشکل عدم تمام سرشماری نیز برای برخی شاخص‌های فعالیت و اشتغال نیز وجود داشته اما در ارائه نقشه‌های این فصل نقشه‌های سال ???? نیز به صورت منطقه ارائه شده‌ است.

از مهم‌ترین نقشه‌های این فصل می‌توان به نقشه‌های مربوط به کارگاه‌ها و تهیه نقشه‌های Hot spot و تعیین نقشه‌های هسته‌های فعالیت و اشغال در کلانشهر تهران اشاره کرد.

فصل پنجم: مسـکن
مهم‌ترین عناوین فصل: مشتمل بر متوسط مساحت زیربنای واحدهای مسکونی، سرانه زیربنای مسکونی، کیفیت واحدهای مسکونی، تراکم خانوارها در واحد مسکونی، تعداد اتاق در واحد مسکونی، نحوه تصرف مسکن و قیمت مسکن می‌باشد.

در این فصل نقشه‌ها به صورت ناحیه‌ای و در برخی از شاخص‌ها به صورت منطقه‌ای ارائه شده است. از آنجا که عدم تمام سرشماری شامل داده‌های مربوط به کیفیت واحدهای مسکونی بوده لذا این بحث از فصل مسکن به صورت نقشه‌های منطقه‌ای ارائه شده است.

از مهم‌ترین نقشه‌ها در این فصل می‌توان به نقشه‌های مربوط به نرخ رشد قمیت زمین و مسکن و اجاره بها طی سال‌های ????-???? اشاره کرد. همچنین ارائه نقشه‌های در ارتباط با سرانه زیربنای مسکونی به ازاء نفر و خانوار و همچنین واحدهای متوسط از نظر مساحت زیربنای واحدهای مسکونی اشاره کرد.

فصل ششم: حمل و نقل
مهم‌ترین عناوین فصل: تاریخچه مترو، مالکیت اتومبیل، سفرهای شهری، میانگین کل مدت زمان سفر، وسایل نقلیه در کیلومتر پیموده شده، سرعت متوسط حرکت، نسبت حجم بر ظرفیت، فضای پارک برای وسایل نقلیه، حوادث و سوانح رانندگی از جمله مهم‌ترین عناوین فصل محسوب می‌شوند.

بخش حمل و نقل از جمله فصول اطلس کلانشهر تهران است که در جلد قبلی، به آن پرداخته نشده بود. به کارگیری شاخص‌های تخصصی در حوزه حمل‌ونقل و همچنین ارائه آخرین تحولات متروی تهران به همراه نقشه‌های در ارتباط با سفرهای شهر تهران ارائه شده است. ظرفیت پارکینگ‌ها، حوادث رانندگی، مالکیت خودرو از مهم‌ترین بحث‌های این فصل می باشد.

فصل هفتم: تسهیلات و تجهیزات شهری
مهم‌ترین عناوین فصل: شامل خدمات تفریحی و فضاهای سبز، میادین عرضه میوه و تره‌بار، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، تولید و مدیریت پسماند، سامانه‌های ارتباطی برای تسهیل خدمات‌رسانی، هزینه نگهداری و ارائه خدمات شهری هستند.

در این فصل به ارائه نقشه‌هایی در ارتباط با پراکنش پارک‌ها و فضاهای شهری، خدمات تفریحی و فضای سبز شهری، میادین عرضه میوه و تره‌بار، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، مدیریت پسماند، ایستگاه انتقال پسماند است. از جمله مهم‌ترین بحث‌ها در این فصل می‌توان به سامانه ارتباطی شهرداری اشاره کرد که نیازها و مشکلات شهروندان را در زمینه‌ها مختلف را بر حسب مناطق ارائه می‌دهد.

فصل هشتم: شهر سازی
مهم‌ترین عناوین فصل: سازمان فضایی مراکز کار و فعالیت در شهر تهران، سازمان فضایی مرکز تجاری – اداری (CBD)، نظام فضاهای پر و خالی، فضای باز عمومی، گونه‌شناسی بافت شهری، بافت فرسوده، بافت فرسوده و سکونت مهاجران، بافت‌های تاریخی و با ارزش، بافت روستایی ارزشمند، وضعیت نفوذپذیری بافت شهری، وضعیت کاربری‌های عمده و اصلی در مناطق، نحوه سکونت در مجموعه پیرامونی، سکونت گروه‌های کم درآمد در مجموعه پیرامونی.

مؤلفه‌های شهرسازی از جمله اطلاعات ارزشمند و کاربردی در اطلس‌های شهری محسوب می‌شوند. بسته به نیاز گروه‌های هدف، اطلاعات ارائه شده در بخش شهرسازی اطلس، می‌تواند طیف گسترده‌ای از نگاشت‌های مکانی عمومی تا تخصصی را در برگیرد. دربرداشت کلی، داده‌های شهرسازی را می‌توان در دو نظام فرم (Form) و کارکرد (Function) دسته‌بندی و ارائه کرد.

نظام فرم عموماً بر الگوهای کالبدی، نحوه چینش عناصر و چگونگی ترکیب و نمایش حجم‌ها تأکید دارد و نظام کارکرد، محتوای درون حجم‌ها و فرم‌ها را نمایان می‌سازد. این دو مؤلفه در تـرکیب با عناصر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و حتی نگرش‌های سیاسی، صورت بنـدی‌های مختلفـی را بـه نـمایش می‌گذارند.

در مقیاس فراشهری (منطقه شهری تهران) مواردی نظیر سازمان فضایی شهر، منطقه‌بندی‌های فعالیت‌ها، سازمان کالبدی شهر، گونه‌شناسی بافت (ریزدانگی، فرسودگی، نفوذپذیری، بافت‌های دارای ارزش معماری و تاریخی)، الگوی توزیع فضاهای باز و سبز عمومی و طیف گسترده مؤلفه‌های مرتبط با کاربری زمین مطرح شده‌اند.

فصل نهم: کیفیت زندگی
مهم‌ترین عناوین فصل: شامل دسترسی به خدمات آموزشی، خدمات فرهنگی، خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات اورژانسی، خدمات تفریحی و ورزشی، دسترسی به مترو، دسترسی به خدمات و تسهیلات شهری، کیفیت قلمرو اجتماعی، کیفیت مسکن، کیفیت زیست محیطی، کیفیت زندگی در شهر تهران است.

معیارهای عینی برای سنجش کیفیت زندگی در سطح نواحی مختلف شهر تهران استفاده شده ‌است. ابتدا شاخص‌های نشانگر کیفیت زندگی از مرور بر متون و تجربیات مرتبط استخراج شده و پس از انطباق آنها با شرایط شهر تهران و بررسی قابلیت دسترسی به اطلاعات این شاخص‌ها در سطح نواحی در شهر تهران، شاخص‌های نشان‌دهنده کیفیت زندگی انتخاب شده‌اند.

برای بررسی ابعاد مختلف کیفیت زندگی، ابتدا شاخص‌های نشانگر خدمات و تسهیلات شهری در سطح نواحی شهر تهران با استفاده از روش تحلیل خوشه‌ای به ? گروه کاملاً مناسب، مناسب، تاحدودی مناسب، نامناسب و کاملاً نامناسب، طبقه‌بندی شدند.

به منظور بررسی و سنجش ابعاد مختلف کیفیت زندگی از روش تحلیل عاملی استفاده گردید. در این روش ?? شاخص نشانگر ابعاد مختلف کیفیت زندگی (ن.ک. به جدول ?-?) به چهار عامل که هر یک از این عوامل، بُعدی از کیفیت زندگی را نشان می دهند، تبدیل شدند:

?. دسترسی به خدمات و تسهیلات شهری؛
?. کیفیت قلمرو اجتماعی؛
?. کیفیت مسکن؛
?. کیفیت محیط زیست.

در انتها باید گفت که اطلس کلانشهر تهران به اجمال، پژوهشی کاربردی است که با توجه به استفاده از شاخص‌های مختلف علمی، برای محققین و پژوهشگران شهری و علاقه‌مندان به تحولات شهری تهران کاملاً قابل استفاده است و هدف از تهیه آن نشان دادن پویایی‌ها، تحولات و ویژگی‌های مکانی، مؤلفه‌های اقتصادی، فرهنگی و کالبدی کلانشهر تهران در مقاطع مختلف زمانی به صورت مقایسه‌ای و تحلیلی می‌باشد.




موضوع مطلب :
یکشنبه 90 تیر 19 :: 3:51 عصر ::  نویسنده : M.N

اکثر کاربران ایرانی اینترنت معتقدند سرعت کم اینترنت باعث اتلاف وقت و عمرشان می‌گردد.

سرعت کم  اینترنت عامل اتلاف عمر اکثر کاربران ایرانی

 سرعت کم اینترنت در ایران و عدم برآورده شدن نیاز متخصصین،محققین،کارشناسان و کاربران عادی اینترنت در ایران یکی از بحث‌های همیشگی در حوزه صنف فاوا بوده و هست.

اما با توجه به وعده مسئولین در سال‌های گذشته و قول‌های داده شده در سال پیش مبنی بر تغییرات در سرعت اینترنت در سال ?? و همچنین بحث بمب اینترنتی سال ??، این روزها توجه همه را به این بحث بیش از پیش جلب نموده است.

البته انتشار خبرهایی مبنی بر سرعت اینترنت در سرتاسر دنیا بالاخص در آسیای جنوب شرق و هم‌چنین رتبه‌بندی‌های اعلام شده سرعت اینترنت و رتبه پایین ایران در این رده‌بندی‌ها نیز بر شدت جذابیت بحث در مورد سرعت اینترنت ایران افزوده است.

بیش از ?? درصد کاربران ایرانی اینترنت برخلاف نظر وزیر و مسئولین وزارت ارتباطات سرعت اینترنت را در ایران کافی نمی‌دانند و نیز ?? درصد از این کاربران سرعت پایین اینترنت را عامل اتلاف وقت و عمر خود می‌دانند.

این داده‌ها بر اساس نظرسنجی سایت ایتنا در مورد سرعت اینترنت بدست آمده که همچنان زمان پاسخ‌دهی به آن ادامه دارد.

همچنین در اردیبهشت‌ماه مطلبی از سوی مراکز ذیربط منتشر شده که میانگین سرعت برای ایرانیان را ??? بیت بر ثانیه یعنی حدود یکصدم حداکثر سرعت دایل‌آپ که ?? کیلوبایت بر ثانیه می‌باشد.

عدم ارتقای سرعت اینترنت در ایران در حالی ادامه دارد که علاوه بر نظر مردم نسبت به کمبود سرعت مورد نیاز و همچنین نظر کارشناسان و خبرنگاران حوزه بر صحت نظر مردم، دولت دهم بارها به دورکاری و الکترونیکی شدن امور کارکنان خود اشاره نموده و مسئولین دولت بارها به اجرای دولت الکترونیک تاکید کرده‌اند.

سئوال اصلی اینست که اجرای دولت الکترونیک بدون فراهم بدون زیرساخت اصلی آن یعنی سرعت اینترنت کاربران و امکان دسترسی همه کاربران چطور قابل اجرا خواهد بود؟؟ آن هم با طرح دورکاری که همه کارمندان و مراکز اداری،صنعتی و تجاری نیاز به اتصال با سرعت حداقل ??? کیلوبیت بر ثانیه واقعی را دارند.

از طرفی در دنیای امروز مراکز تحقیقاتی،علمی، صنعتی، فرهنگی، مراکز داده‌ای شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های فعال در بحث فاوا و مراکز دیگر مرتبط با این مراکز که بخش عظیمی از بار پیشرفت جامعه و تعالی جایگاه ایران در عرصه‌های متفاوت بر عهده آنان است برای به‌روزرسانی فناوری و علوم مورد نیاز و همچنین ارتباطات خود نیاز به اینترنت با پهنای باند (سرعت) بالا دارند تا هم از اتلاف وقت و انرژی بکاهند هم از سرعت پیشرفت علم در دنیا بیش از پیش عقب نماند.

با توجه به وظیفه مسئولین در برطرف کردن نیاز مردم و نتایج بدست آمده از نظرسنجی ایتنا و رسانه‌های دیگر مبنی بر پایین بودن سرعت اینترنت در ایران، انتظار پاسخگویی مسئولین و افزایش سرعت اینترنت در ایران حداقل توقع در این مبحث می‌باشد.

به امید روزی که میانگین سرعت ایران به حداقل یک مگابیت برثانیه برسد.



موضوع مطلب :
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >   
درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 51
بازدید دیروز: 57
کل بازدیدها: 180463