سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 
پنج شنبه 90 تیر 30 :: 11:50 صبح ::  نویسنده : M.N

کدهای QR می‌توانند برای تغییر اطلاعات مخاطبان، اجرای یک هایپرلینک، باز کردن یک برنامه، یا حتی شماره گرفتن مورد استفاده قرار گیرند.

نمونه‌ای از  QRcode
نمونه‌ای از QRcode


آیا می‌دانید کدهای QR یعنی چه؟ این بارکدهای دوبعدی را سال‌هاست که می‌بینیم. با وجود این، خیلی رایج نیستند یا استفاده زیادی ندارند. حداقل در امریکا که این‌طور نیست.

 این اوضاع در حال تغییر است. زیرا برندها، بازاریاب‌ها و بخش‌های بیشتری نسبت به استفاده از بارکدها تمایل نشان داده‌اند.

اما این کدهای QR دقیقاً چه چیزهایی هستند و چرا به طور ناگهانی در حال حیات مجدد هستند؟ کدهای -QR -Quick Response کدهایی بسیار ساده و در واقع، تنها یک بارکد هستند که می‌توانند عملیات زیادی در گوشی موبایل شما انجام دهند.
کدهای QR می‌توانند برای تغییر اطلاعات مخاطبان، اجرای یک هایپرلینک، باز کردن یک برنامه، یا حتی شماره گرفتن مورد استفاده قرار گیرند.

با برنامه QR reader یا بارکدخوان، روی هر گوشی، بدون درنظرگرفتن مدل آن می‌توان محتوای اینترنت را به روش‌های مختلف مشاهده کرد.
در آینده‌ای بسیار نزدیک، فناوری NFC که در گوشی‌های جدید نوکیا مانند C? موجود است، روش فوق‌العاده بی‌نظیری برای استفاده از یک ضربه کوچک برای اسکن بارکدها خواهد بود؛ اما تا زمانی که همه یک گوشی NFC داشته باشند، کدهای QR همان طور راه خود را به سمت پیشرفت ادامه می‌دهند.

کدهای QR می‌توانند درخت‌ها را نجات دهند و کنفرانس‌ها و خریدوفروش را قابل تحمل‌تر کنند.
یکی از بزرگ‌ترین راه‌هایی که با کمک آن می‌توان درخت‌ها را نجات داد و شاید حتی با مجبور نبودن برای حمل کیسه‌های سنگین، از کمر درد نجات پیدا کنیم این است که برای خرید و فروش اجناس از کدهای QR استفاده کنیم، نه اینکه بروشورهای زیادی را چاپ کنیم.
به شرکت‌کننده‌ها این امکان را بدهیم تا یک کد را اسکن کنند و برنامه یا صفحه وب شما را برای مراجعه بعدی بوک‌مارک کنند.

کدهای QR برای بازاریابان و تاجران بسیار جذاب هستند، زیرا با هزینه کم برای هر ورودی، می‌توانند اطلاعات مربوط و مناسبی برای کاربران موبایل ایجاد کنند.
برنامه‌نویسی برای یک پلت‌فرم چندگانه گران و خسته‌کننده است، اما هر تلفن همراه که یک دوربین و یک برنامه کدخوان QR داشته باشد می‌تواند یک دریافت‌کننده کد QR باشد.

یک کد ساده که با یک وب‌سایت موبایلی ترکیب می‌شود، اطلاعات فوری را برای افرادی که تشنه اطلاعات هستند به قیمت مناسب برای تأمین‌کنندگان، تاجران و هر کس که می‌خواهد پیامی دریافت کند فراهم می‌آورد.
در بسیاری از انتشارات مدرن امروزی، مخصوصاً در تبلیغات مجلات و حتی بیلبوردها نیز می‌توان کدهای QR را پیدا کرد.



موضوع مطلب :
پنج شنبه 90 تیر 30 :: 11:49 صبح ::  نویسنده : M.N

آمارها نشان دهنده افزایش وابستگی به تلفن‌های هوشمند میان کاربران اینترنت است.

اینترنت  پرکاربردترین استفاده از تلفن هوشمند
تحقیقات جدید در آمریکا نشان داد که یک چهارم از کاربران تلفن‌های همراه هوشمند، از تلفن خود به عنوان اولین وسیله برای ورود به اینترنت استفاده می‌کنند.
موسسه پیو (Pew) در گزارش جدید خود اعلام کرد که یک چهارم از کاربران تلفن‌های همراه هوشمند، از تلفن خود به عنوان اولین وسیله برای ورود به اینترنت استفاده می‌کنند.
در این گزارش آمده است، این آمار نشان دهنده افزایش وابستگی به تلفن‌های هوشمند میان کاربران اینترنت است و این وسیله برای برخی ار کاربران که در خانه دارای اینترنت پرسرعت نیستند، بسیار حیاتی شده است.
در میان کاربران تلفن هوشمند، ?? درصد اظهار کردند از این وسیله برای ورود به اینترنت استفاده می‌کنند، ?? درصد گفتند این کار را به طور روزانه انجام می‌دهند و ?? درصد گفتند، از تلفن خود به عنوان اولین وسیله برای ورود به اینترنت استفاده می‌کنند.



موضوع مطلب :
پنج شنبه 90 تیر 30 :: 11:48 صبح ::  نویسنده : M.N

شرکت هواوی با همکاری شرکت گارانتی یاس ورود رسمی موبایل‌های خود را در بازار ایران اعلام کرد.

موبایل‌های  هواوی با یاس در ایران

مراسم معرفی رسمی گوشی‌های برند «هواوی» چهارشنبه شب در بازار موبایل ایران برگزار شد.
 این مراسم به میزبانی شرکت گارانتی یاس و با حضور مدیران بازار موبایل ایران،مسئولین چینی و ایرانی دفتر هواوی در ایران و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
در این مراسم شرکت مخابراتی هواوی که یک شرکت چینی است، به حضار معرفی گردید.
در این مراسم محمود صفار مدیرعامل شرکت گارانتی یاس در سخنانی ضمن اعلام همکاری یاس با هواوی، به شناساندن هواوی در بازار ایران توسط شرکت یاس ابراز امیدواری نمود.
همچنین سامان علیزاده مدیر فروش و بازاریانی هواوی در ایران، ضمن تشریح سوابق و اهداف هواوی در ایران، به معرفی انواع موبایل‌ها وتبلت‌های هواوی که طی دو فاز در ایران عرضه خواهند شد پرداخت.
علیزاده با اشاره به سهم بازار هواوی در کشور‌های مختلف گفت: با افتخار اعلام می‌کنیم هواوی ایران را به عنوان اولین کشور در حوزه خاورمیانه انتخاب کرده است.
گفتنی است تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های هواوی از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند.
هم‌اکنون تلفن‌های هوشمند هواوی در بازار موبایل ایران با گارانتی شرکت یاس در دسترس می‌باشد.
شرکت یاس پیش از نیز به عنوان گارانتی اصلی HTC در ایران معرفی و در بازار تلفن همراه در ایران شروع به فعالیت نموده بود.




موضوع مطلب :
دوشنبه 90 تیر 27 :: 10:9 عصر ::  نویسنده : M.N

ترکیب کارایی و قابلیت‌های دوربین در محصولی با چنین طراحی زیبا، عالی است.

بررسی تخصصی  تصویربرداری نوکیا N9 - مشخصات کلی

تیم طراحی نوکیا برای طراحی صنعتی نوکیا N9 سطح انتظار خود را بالا بردند که منجربه فلسفه طراحی ویژه‌ای برای این گوشی شد. از جمله می‌توان به بدنه یک‌تکه N9 اشاره نمود که آن را به پیچیده‌ترین گوشی تک‌جزیی نوکیا تبدیل می‌کند.
در ادامه به مشخصات دوربین نوکیا N9 پرداخته می‌شود و امکانات آن به همراه طراحی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، کاهش اندازه دوربین به میزانی بود که به طراحی لطمه‌ای وارد نشود و در عین حال نوکیا N9 را تا حد ممکن از نظر کارایی به پیشگامان صنعت در این زمینه و مخصوصاً نوکیا N8 نزدیک کند.
برای ایجاد چنین فضایی و برای رسیدن به طراحی مورد نظر باید دوربین دارای ابعاد مشخصی باشد. این ابعاد معادل با ?? درصد کاهش در اندازه ماژولی است که در دوربین نوکیا N8 استفاده شد.
ترکیب کارایی و قابلیت‌های دوربین در محصولی با چنین طراحی زیبا، عالی است. از لحاظ طراحی نیز دوربین به شکل منحصر به فردی با بدنه یکپارچه شده است. در اینجا به قابلیت‌های تصویربرداری نوکیا N8 می‌پردازیم:

- اولین حسگر صنعتی که کاملاً برای تصاویر ??: ? و ?: ? بهینه شده است.

- برخورداری از اپتیک کارل‌زایس به عنوان برترین لنز صنعت.

- اپتیک‌های وایدانگل عالی که وسیع‌ترین اپتیک‌ها در صنعت هستند. ?? درصد مشاهده فضای بیشتر نسبت به دستگاه‌های قابل مقایسه دیگر.

- دریچه دیافراگم f/2.2 بزرگ‌ترین دریچه دیافراگم که تا کنون در موبایل‌ها استفاده شده است.

- دارای عکس‌العمل بسیار سریع، مخصوصاً تغییر حالت از عکس‌برداری به فیلم‌برداری و برعکس و ثبت تصاویر پشت سر هم.

- فوکوس اتوماتیک لمسی برای ویدئو و تصویر.

- ویدئو HD و صدای استریو (یکی از نادرترین دوربین‌هایی که کیفیت صدای HD در تصویربرداری دارد).

- برنامه‌ها و فعالیت‌های یکپارچه که برای سرعت یا ویرایش و اشتراک‌گذاری مناسب است.

- بزرگنمایی تصاویر مستقیماً پس از ثبت تصویر، ویرایش و اشتراک‌گذاری بدون خارج شدن از برنامه دوربین- تجربه تصویربرداری با موبایل به صورت یکپارچه.

- ویرایش غیرتجربی تصاویر و بازگشت به تصویر اصلی در هر زمان. می‌توانید حتی چند ماه بعد تغییرات آن را حذف کنید یا دوباره تغییر دهید؛ به عبارتی عمل Undo یا redo را انجام دهید.

- فلاش LED فوق‌العاده قدرتمند- ?? درصد قوی‌تر از قدرتمندترین فلاش‌های LED قبلی با وجود اندازه جمع و جور و کوچکش.

- برچسب جغرافیایی همراه با نام مکان‌ها نه فقط با مختصات.

- فناوری AMBR- کاهش اتوماتیک مات بودن تصویر (Automatic Motion Blur Reduction).

- اشتراک‌گذاری لمسی تصاویر بین گوشی‌ها با استفاده از فناوری NFC

- در قسمت‌های بعد در مورد امکانات دیگر دوربین N9 نظیر بررسی حسگر، اندازه دوربین، سرعت، فوکوس اتوماتیک و امکانات ویرایشی آن به تفسیر خواهیم پرداخت.



موضوع مطلب :
دوشنبه 90 تیر 27 :: 10:6 عصر ::  نویسنده : M.N

شرکت مایکروسافت که چندی پیش سیستم‌عامل موبایلی ویندوز فون خود را به‌روز کرد و آن را با نام Mango در اختیار کاربران گذاشت، هم‌اکنون در حال تکمیل نسخه بعدی این محصول است که سال ???? به صورت رسمی وارد بازار می‌شود.

ویندوز فون  جدید 2012 می‌آید
نسخه آزمایشی این سیستم‌عامل موبایلی هم‌اکنون تکمیل شده است و مایکروسافت آن را در اختیار مراکز تولیدکننده تلفن‌همراه قرار داده تا مشکلات آن مشخص شود.
این طور که به نظر می‌رسد، شرکت مایکروسافت برای سری نسخه‌های جدید سیستم‌عامل موبایلی خود یک رویه نام‌گذاری را در نظر گرفته و بر این اساس در پایان نام آن حرف انگلیسی او(O) را به کار می‌برد.
بر این اساس در حالی که نسخه قبلی سیستم‌عامل ویندوز فون مایکروسافت چندی پیش با نام Mango عرضه شد، نسخه جدید آن که قرار است سال ???? وارد بازار شود Tango نام دارد.

شرکت مایکروسافت هنوز این سیستم‌عامل جدید و خبر تکمیل آن را تایید نکرده است و به همین خاطر هنوز جزئیات زیادی در مورد این محصول مشخص نیست.
شرکت Compal از شرکای موبایلی مایکروسافت اعلام کرد که این سیستم‌عامل جدید را در اختیار گرفته و در حال انجام آزمایش‌های لازم روی آن است.

این شرکت همچنین توضیح داده است که نخستین گوشی هوشمند نوکیا مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز فون مایکروسافت فصل چهارم سال جاری میلادی وارد بازار می‌شود و احتمال می‌رود که روی آن نسخه Mango سیستم‌عامل ویندوز فون نصب شده باشد.



موضوع مطلب :
دوشنبه 90 تیر 27 :: 10:4 عصر ::  نویسنده : M.N

مایکروسافت طبق تجربه خود، بازار‌های آینده را ترسیم و نیاز‌ها را برآورد کرده است و دو سال زودتر زنگ خطر را به گوش شنید و این دلیل شروع به کار برای معرفی یک ویندوز جدید در آینده‌ای نه چندان دور است!

ویندوز8؛ از  رویا تا واقعیت!

کامیار کاظمی - مایکروسافت را می‌توان یکی از جادوگر‌های دنیای تکنولوژی نامید. شرکتی با نیرو و توان فکری عظیم که در حال تلاش برای جابجا کردن سوی پیشرفت دنیای تکنولوژی به جهت خود است.

اما در این جنگ، تنها نیست! شرکت‌های ریز و درشتی نیز در مقابل او ایستاده‌اند تا شادی موفقیت محصولاتش را از او بگیرند. اما بیش از یک سال است که همه منتظر هستند تا ببیند این جادوگر از کلاه خود چه شعبده‌ای را بیرون خواهد آورد! سیستم عامل جدید مایکروسافت پس از موفقیت ویندوز ?، چه خواهد بود؟

آیا برای ارائه یک سیستم عامل جدید زمان مناسبی را انتخاب کرده است؟ این ویندوز جدید چه قابلیت‌های جدیدی را در چنته دارد؟

در حال حاضر نمی‌توان با اطمینان برای همه این سؤالات جواب مطمئن و درستی یافت اما می‌توان فالگوش ایستاد و از خبر‌هایی که به بیرون نشت می‌کند، آینده این سیستم عامل جدید را تصور کرد! در این مقاله سعی می‌کنم یک تصویر تقریباً مطمئن از ویندوز آینده مایکروسافت را برای شما به نمایش درآورم!

چرا یک ویندوز جدید؟
مایکروسافت یک شرکت رو به پیشرفت است که به آینده و بازار‌های خود نگاه واقع‌بینانه و همیشه دوراندیشانه‌ای دارد. ویندوز ? با فروش خیره‌کننده خود یک موفقیت بزرگ پس از شکست پروژه ویستا بود، اما مایکروسافت خود را تا دو سال آینده بدون رقیب نمی‌بیند و برای نگاه داشتن بازار‌های آینده درچنگال خود، در حال کشیدن نقشه‌هایش برای ویندوز جدید است.

مایکروسافت طبق تجربه خود، بازار‌های آینده را ترسیم و نیاز‌ها را برآورد کرده است و دو سال زودتر زنگ خطر را به گوش شنید و این دلیل شروع به کار برای معرفی یک ویندوز جدید در آینده‌ای نه چندان دور است!

نام ویندوز جدید و زمان ارائه
طبق روال تولید سیستم عامل‌های گذشته مایکروسافت، این شرکت برای تولید هر سیستم عامل سه مرحله زمانی (مایلستون) را از سر می‌گذراند که با به‌روزرسانی و تکمیل ویندوز‌های قبلی (ویستا و ویندوز?) این کار را به پیش می‌برد.

خبر‌ها نشان دهنده آن است که مایکروسافت در ?? فوریه ????، نسخه سوم Milestone (مایلستون: نقطه زمانی با مدت زمان صفر در کنترل پروژه) پروژه ساخت ویندوز جدید خود را آماده کرده است که شماره برچسب ارائه شده در نسخه خصوصی این ویندوز جدید ?. ?. ????. ?. winmain_win?m?. ??????-???? است که win?m? به معنای ویندوز ? با مایلستون ? و ?????? تاریخ ارائه آن می‌باشد.

تا حدودی با بررسی روال ارائه این نمونه‌ها می‌توان تاریخ ارائه این نسخه از سیستم عامل را حدس زد:
در مورد ویندوز? مایلستون ? در سپتامبر ???? ارائه و ?? ماه بعد نیز نسخه اصلی سیستم عامل در اختیار عموم قرار گرفت و با کمی حساب و کتاب متوجه می‌شویم که احتمالاً در اواخر نیمه اول سال ???? ویندوز ? وارد بازار خواهد شد.

مدت زمان نصب
زمان نصب ویندوز اولین برخورد یک کاربر با ویندوز جدید است که مایکروسافت نیز سعی کرده است که این زمان را تا حد ممکن کم کند تا اولین دید کاربران را مثبت کند. اما ادعا می‌شود زمان نصب به ? دقیقه رسیده و گفته شده این کار با پردازنده‌ای ? هسته‌ای توسط مهندسان مایکروسافت به انجام رسیده است. اما استفاده از عدد ? در همه تنظیمات و نتایج کمی عجیب است! که بر تبلیغاتی بودن این ادعا صحه می‌گذارد.

بوت شدن
زمان بوت شدن طولانی اولین عامل نارضایتی کاربران است که در ویندوز Vista این زمان حدود ?? ثانیه و در Windows s میزان به ?? ثانیه رسید. اما ادعای بیان شده درباره ویندوز بعدی یعنی ویندوز ?، کمی غیر معمول به نظر می‌رسد و آن رساندن زمان بوت به صفر است که بعید است.

دسکتاپ
در ویندوز ?، اگر پردازنده کامپیوتر شما ?? بیتی است از دسکتاپ معمولی استفاده کنید:
و در صورتی که سخت‌افزاری تقریباً مناسبی دارید (حداقل کارت گرافیک ??? مگابایت و یک ویندوز ?? بیتی) - البته تأکید شده است که نوت‌بوکی که استفاده می‌کنید باید قوی و کامپیوتر شخصی مورد استفاده، دارای کارت گرافیک جدا باشد – می‌توانید از دسکتاپ سه‌بعدی این ویندوز لذت ببرید که فعلاً به این محیط سه‌بعدی Wind گفته می‌شود. این دسکتاپ سه‌بعدی کاملاً داینامیک بوده و خود را با سلیقه کاربر منطبق می‌کند.

Task Bar
در نوار وظیفه همیشه می‌توان میزان پیشرفت نصب نرم‌افزار‌ها را مشاهده کرد اما در ویندوز جدید قابلیت دنبال کردن میزان پیشرفت در نصب سخت‌افزار نیز گنجانده شده است که قابلیت چندان بااهمیتی نمی‌باشد.

System Restore
بازگرداندن ویندوز به یک حالت مطمئن و سالم در مواقع حساس و خرابی، یک ویژگی مناسب است و مطمئناً هر کسی یک بار از این امکان استفاده کرده، اما مشکلات و ایراداتی مانند بازگردانی ناقص و طولانی بودن مدت بازگردانی نیز وجود داشت، که گفته شده نام عملیات در ویندوز جدید از System Restore به Factory Restore تغییر و عملکرد آن قوی‌تر است البته برای زمان طولانی این بازگردانی فکری شده و به دو دقیقه کاهش یافته است، البته مشخص نیست با چه سخت‌افزاری به این نتیجه رسیده‌اند.

Hibernate
هایبرنیت (Hibernate) یا اصطلاحاً خواب زمستانی یک قابلیت مهم در ویندوز است که در حالی که برنامه‌ها و پنجره‌ها باز هستند مانند توقف زمان همه چیز را متوقف کرده و کامپیوتر را خاموش می‌کند و برای زمان بعد که سیستم را روشن می‌کنید (Resume) همه برنامه‌ها و پنجره‌ها از جایی که متوقف شده‌اند شروع به کار می‌کنند. این قابلیت در ویندوز جدید با یک موتور جدید پرقدرت‌تر شده است و گفته می‌شود با این موتور قدرتمند زمان هایبرنیت از ? دقیقه در ویندوز‌های قبلی به ? ثانیه در ویندوز ? خواهد رسید!

ارتباط با تلویزیون
ارتباط بی‌سیم مناسب‌تر و سازگاری با انواع دستگاه‌های الکترونیکی از دیگر قابلیت‌های ویندوز ? است.

امنیت
گفته می‌شود برای ورود به محیط ویندوز ? قابلیت تشخیص چهره قرار داده شده است تا تنها فردی که به عنوان مجاز امکان دسترسی برای آن تعریف شده است به دسکتاپ دسترسی پیدا کند، این امکان توسط وبکم یا یک دوربین دیجیتال مطمئن قابل دسترسی است اما این مشخصه مطمئناً یک امکان اضافه خواهد بود تا افرادی که دارای سخت‌افزار مورد نظر هستند از آن استفاده کنند.

در ادامه شناسایی محل استقرار کاربر، تشخیص نور محیط نیز از برخی ایده‌های بیان شده برای تکمیل قابلیت‌های این سیستم عامل ذکر شده است و اگر دارای نام کاربری در سایت live. com مایکروسافت هستید می‌توانید از این نام و پسورد برای وارد شدن و حتی تغییر تصویر آواتار به تصویر پروفایل استفاده کنید.

نکته با اهمیتی که درباره امنیت حفظ صحیح اطلاعات در این سیستم عامل گفته شده است، پاک کردن ویروس‌ها و تمام برنامه‌های مخرب به صورتی است که برای اطلاعات مفید و اصلی مشکلی پیش نیاید، باید صبر کرد و دید تا چه حد این ادعا درست می‌باشد.

سازگاری با سخت‌افزار
از معدود ادعای رسمی درباره ویندوز بعدی مایکروسافت در نمایشگاه CES ???? توسط نماینده شرکت بیان شد و آن سازگاری این ویندوز جدید با تراشه‌های ARM و پلتفرم‌های ??? بیتی, AMD ,Intell HP, و IBM می‌باشد.

پشتیبانی از تراشه‌های ARM جهت ورود قوی‌تر مایکروسافت به سیستم عامل‌های کامپیوتر‌های لوحی پیش‌بینی شده است زیرا همان‌طور که می‌دانید ویندوز ? با این پردازنده سازگار نیست و همین موضوع علتی برای عقب ماندن مایکروسافت از اپل و گوگل شده است و گفته شده که سعی می‌شود در سیستم عامل جدید عملکرد بهتری در کامپیوتر‌های لمسی داشته باشد.

پشتیبانی ویندوز جدید مایکروسافت از پردازشگر‌های ??? بیتی دیگر پیش‌بینی برای حمایت بیشتر از سخت‌افزار‌های جدید می‌باشد و این به معنای حمایت از پردازنده‌های پرقدرت‌تر و سریع‌تر است! پشتیبانی بهتر از حداقل سه نمایشگر (قابلیت چند نمایشگری) از دیگر مواردی است که برای این ویندوز پیش‌بینی شده است.

نرم‌افزار‌های جانبی
برای شناخت و استفاده از نرم‌افزار‌های جانبی ویندوز ?، مایکروسافت قصد گسترش فروشگاه نرم‌افزاری خود یعنی Windows App Store را دارد.

صحت مطالب
تمام آنچه گفته شد عموماً از سوی مایکروسافت به صورت رسمی رد یا پذیرفته نشده است اما در این مقاله سعی کرده‌ام مطالبی را بیان کنم که با در نظر گرفتن منطق و سیر پیشرفت تکنولوژی به نظر صحیح است.



موضوع مطلب :
دوشنبه 90 تیر 27 :: 10:1 عصر ::  نویسنده : M.N

تاریخچه این فناوری به اواخر سال‌های جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که از RFID برای تشخیص بمب‌افکن‌های خودی از دشمن استفاده می‌شد.

کاربردهای  RFID
  امروزه تکنولوژی‌های جدید، سیستم‌های شناسایی را در جهت سامانه‌های خودکار و مستقل از دخالت نیروی انسانی سوق داده‌اند. در این میان RFID یکی از جدید‌ترین روش‌های شناسایی مذکور می‌‌باشد. RFID شناسایی خودکار از طریق امواج رادیویی است و بیشتر از آنچه خودمان انتظارش را داریم، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در زندگی روزمره و صنایع مختلف داشته باشد.

تاریخچه این فناوری به اواخر سال‌های جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که از RFID برای تشخیص بمب‌افکن‌های خودی از دشمن استفاده می‌شد. بعد از پایان جنگ جهانی دوم تقریباً برای ?? سال این تکنولوژی به کلی فراموش شد، تا اینکه در دهه گذشته دوباره رواج پیدا کرده و امروزه در شرکت‌ها و صنایع گوناگون در جهت مکانیزه کردن و کاهش خطا از RFID استفاده می‌شود.

این مقاله پس از معرفی مختصر این تکنولوژی، به بررسی حوزه‌های کاربرد آن در صنعت خودروسازی، توزیع بنزین، تشخیص وسایل نقلیه و سیستم حمل و نقل شهری می‌پردازد.

RFID چیست؟
RFID که مخفف سه واژه Radio Frequency Identification است، امکان شناسایی خودکار اشیاء، انسان‌‌ها و حیوانات را از طریق امواج رادیویی فراهم می‌نماید. این سیستم از دو بخش اصلی برچسب (Tag) و قرائت کننده (Reader) تشکیل شده است.

برچسب‌‌ها شامل یک میکرو چیپ متصل به آنتن هستند که قابلیت اتصال به اشیاء را دارند و با توجه به نیاز و کاربرد، در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف طراحی شده‌اند، در واقع تگ‌‌ها در این سیستم وسیله ردیابی و شناسایی هستند. قرائت کننده حضور تگ‌‌ها را در محیط تشخیص داده و توانایی بازیابی اطلاعات و ارسال آن‌ها را به سیستم مرکزی دارد.

صنعت خودروسازی
رقابت شدید جهانی در میان صنایع خودرو سازی برای تکنولوژی‌های جدید این امکان را فراهم می‌نماید که جایگاه ویژه‌ای در صنعت خودروسازی پیدا کنند. آنچه که در این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اسمبل کردن اجزاء مختلف اتومبیل در کنار یکدیگر می‌باشد. امروزه در کارخانه‌‌ها، بدنه اصلی خودرو بر روی یک تسمه انتقال دهنده که از چندین ایستگاه کاری تشکیل شده، حرکت می‌‌کند.

بر روی بدنه هر ماشین یک بارکد نصب شده، هنگامی که بدنه به هر یک از ایستگاه‌‌ها می‌رسد، تسمه متوقف می‌‌شود و بارکدخوان تعبیه شده در هر ایستگاه کاری با خواندن بارکد، اجزاء متناسب با آن بدنه را تشخیص داده و کارگران اجزاء را در محل مناسب قرار می‌دهند. به محض اتمام این عمل، دوباره حرکت تسمه آغاز و همین روند سپری می‌ شود تا تمامی اجزاء در اتومبیل قرار بگیرند.

از جمله مشکلات رایج در این سیستم
- امکان چک کردن اجزاء به صورت همزمان در این روش وجود ندارد و کارکنان تنها می‌توانند در هر لحظه یک جزء را از طریق بارکدخوان اسکن کنند تا مطمئن شوند که با سایر قسمت‌‌ها هماهنگی لازم را دارد.
- خواندن بارکدهای کثیف، مخدوش شده و از بین رفته مقدور نیست.
- خواندن اشتباه یا نخواندن بارکد در بعضی از ایستگاه های کاری سبب جمع‌آوری اطلاعات نادرست و مختل شدن کار‌ها خواهد شد.

RFID در صنعت خودروسازی
امروزه به دلیل گسترش تقاضا، بیشتر قطعات صنعت خودروسازی در قالب بسته‌ها و محموله ها تهیه و در ‌نهایت مونتاژ می‌شوند. تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهد که علت بسیاری از مشکلات اعم از گم شدن و انتقال نادرست محموله‌ها، نبود نظارت کافی و عدم مسیریابی و ردیابی اصولی آنهاست. یکی از کارایی های RFID در صنعت خودروسازی، ردیابی قطعات و بسته‌ها می‌باشد.

با کمک این فناوری مدیریت موجودی انبار، جلوگیری از سرقت، تأیید اصل و تقلبی نبودن قطعات، خط تولید خودرو و خدمات پس از فروش آسان‌تر خواهد شد. دستیابی به این امر با اتصال برچسب به خود قطعه یا اتصال برچسب بر روی بسته‌بندی قطعات امکان‌پذیر خواهد بود. در واقع در روش دوم هر تگ می‌تواند برای شناسایی بیش از یک قطعه به کار رود و در نتیجه سبب کاهش هزینه‌ها گردد.

در صنعت خودروسازی انبار‌ها از وسعت قابل توجهی برخوردارند و توانایی نگهداری چندین هزار قطعه مختلف را در خود دارند. بنابراین مدیریت دقیق موجودی‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و نظارت صحیح است تا اطلاعات قطعات موجود در انبار، ورود و خروج آنها بررسی شود. در حال حاضر در اکثر انبارها از بارکد استفاده می‌شود و کنترل همه قطعات به تعداد زیادی بارکدخوان احتیاج دارد.

در این راستا تکنولوژی RFID که از سرعت و قابلیت بالاتری نیز برخوردار است، این امکان را فراهم می‌نماید که میزان موجودی قطعات در هر موقعیت مکانی بدون دخالت نیروی انسانی انجام پذیرد.
یکی دیگر از مشکلاتی که در صنعت خودروسازی وجود دارد، تولید و عرضه قطعات تقلبی در بازار است.

RFID این مشکل را با تگ گذاری قطعات اصلی و ذخیره‌کردن شماره سریال منحصربه‌فرد در آنها حل می‌کند و با نصب قرائت‌گرهای RFID در مکان‌های فروش، قطعات تقلبی قابل شناسایی خواهند بود. علاوه بر این تگ‌هایRFID قابلیت ردیابی قطعات را دارند و می‌توانند از سرقت آنها جلوگیری کنند.
همچنین از این تکنولوژی می‌توان در جهت بهبود فرآیند مونتاژ نیز استفاده نمود و با نصب تگ روی تمام قطعات هر خودرو، چرخه تأمین کاملاً خودکار می‌شود.

به کارگیری RFID در این صنعت سبب افزایش دقت و اجتناب از بروز خطا در قرار گرفتن اجزاء خودرو، حرکت سریع‌تر خط تولید با خودکارسازی مراحل مونتاژ و کنترل کیفیت بهتر در هر ایستگاه‌کاری خواهد شد.

به علاوه RFID می‌تواند نقش مهمی در قسمت خدمات پس از فروش نیز داشته باشد و با آگاهی از تاریخچه قطعات به کار رفته در خودرو، مسئولین بتوانند سرویس‌های بهتری را برای مشتریان خود فراهم نمایند.

توزیع بنزین
RFID در سیستم‌های سوخت‌رسانی نیز کاربردهای بسیاری دارد. در حال حاضر تانکرهای مخصوص حمل مواد سوختی برای سوخت‌گیری به پالایشگاه می‌روند و براساس تعیین هویتی که توسط کارکنان مربوطه انجام می‌شود، رانندگان قادر به پرکردن تانکرهای نفتکش هستند.

مشکلات رایج در این روش
- صرف زمان و نیروی زیاد برای توزیع بنزین
- امکان تخلف و سوءاستفاده افراد بر مبنای روابط شخصی
- عدم مدیریت و کنترل مسیر رفت و آمد تانکرها به جایگاه‌های سوخت‌گیری

نقش RFID در توزیع بنزین
مجهزشدن پالایشگاه‌ها با فناوری RFID امکان سوخت‌گیری سریع‌‌تر و راحت‌تری را فراهم می‌نماید. زمانی که یک تانکر به ایستگاه سوخت‌گیری نزدیک می‌شود، با استفاده از برچسب‌های RFID تعبیه‌شده بر روی تانکر، قرائت‌کننده‌های RFID مجوز دسترسی را بررسی می‌کنند و در صورتیکه بعنوان یک تانکر مجاز تشخیص داده شود، راننده قادر به سوخت‌گیری خواهد بود. به محض اینکه تانکر نفتکش از ایستگاه خارج شد، دستگاه پمپاژ بنزین بسته و اطلاعات مربوط به تانکر و توزیع بنزین از جمله شماره پلاک، نوع حمل‌کننده، مقدار بنزین زده شده، تاریخ و زمان سپری‌شده در سوخت‌گیری بلافاصله به سیستم مرکزی شرکت تانکر و پالایشگاه ارسال می‌شود. در نتیجه مسیر تانکر‌ها و سوخت‌گیری مجدد آنها قابل کنترل است، بعلاوه هیچ نفتکشی نمی‌تواند مقدار مازاد بر سهمیه خود سوخت‌گیری کند.

مزایای استفاده از RFID
- ایجاد پالایشگاه هوشمند، عملیات خودکار، سریع و قابل اطمینان از طریق تگ‌های RFID نصب شده بر روی تانکر‌ها
- از بین رفتن روابط شخصی و سوءاستفاده‌های ناشی از آن در توزیع بنزین
- مدیریت بهتر تانکر‌ها و نظارت بر عملکرد آنها و کاهش خطا

از دیگر مسائلی که در این بخش می‌توان به آن اشاره نمود، طرح سهمیه‌بندی بنزین از طریق کارت هوشمند است که باعث بروز مشکلات و تخلفاتی از جمله خرید و فروش و سرقت کارت‌های سوخت، فروش سهمیه‌های بنزین به ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی، سوءاستفاده صاحبان کارت‌ها یا مسئولین پمپ بنزین‌ها و ... شده است.

می‌توان گفت منشأ بسیاری از این مشکلات عدم امکان شناسایی اتوماتیک خودرو‌ها می‌باشد. بکارگیری فناوری RFID و مجهزکردن تمام وسایل نقلیه به برچسب، سبب شناسایی خودکار خودرو‌ها در جایگاه‌های بنزین شده و در نتیجه بعضی از مشکلات را برطرف می‌کند.

RFID و تشخیص وسایل نقلیه
امروزه یکی از ملزومات سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ کنترل ورود و خروج وسایل نقلیه به پارکینگ‌ها می‌باشد. در حال حاضر با نصب برچسب یا شماره منحصربه‌فرد روی شیشه جلویی، تردد خودرو‌ها بررسی می‌شود. از دیگر کاربردهای RFID عملیات خودکارسازی فرآیند ورود و خروج در پارکینگ‌ها و تشخیص خودروهای غیر مجاز است.

مشکلات رایج در این روش
- امکان صدمه دیدن و از بین رفتن برچسب بر اثر عوامل محیطی مانند باران و آفتاب
- ایجاد صف‌های طولانی در ساعات پر رفت و آمد
- امکان جعل برچسب‌ها، ورود افراد مجرم و بروز مشکلات امنیتی

در سامانه RFID با اختصاص دادن برچسب مجزا به هر یک از خودرو‌ها و به وسیله آنتن‌های تعبیه شده در فواصل مشخص از گیت‌ها، امکان شناسایی وسایل نقلیه به راحتی و از راه دور مقدور است. به محض نزدیک شدن خودرو و بررسی مجوز ورود، درب به صورت اتوماتیک باز شده و اطلاعات لازم از جمله محل، تاریخ، زمان ورود و خروج، نام راننده و شماره خودرو به طور خودکار ثبت می‌گردد. بدیهی است با بهره‌گیری از این فناوری، می‌توان مدیریتی هوشمند در پارکینگ‌ها و گیت‌ها اعمال نمود.

مزایای بکارگیری RFID
- امکان جعل کردن برچسب‌‌ها در این روش وجود ندارد. به علاوه تگ‌های RFID قابلیت رمزگذاری را داشته و در نتیجه امنیت بیشتری را برقرار می‌کنند.
- مکانیزه کردن امور و ثبت اطلاعات به صورت خودکار
- سرعت بالا‌تر و دسترسی سریع‌تر در ساعات شلوغ روز
- شناسایی همزمان راننده و خودرو و جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی در پارکینگ‌های عمومی نیز می‌توان از اتلاف زمانی که برای ثبت اطلاعات ورود و خروج هر خودرو و انجام تبادلات مالی ایجاد می‌شود، جلوگیری نمود. نصب قرائتگر در جلوی درب پارکینگ این امکان را فراهم می‌نماید تا مشخصات ذخیره شده در برچسب هر خودرو، در سیستم مرکزی پارکینگ ذخیره شود. همچنین از تعداد خودروهای موجود در پارکینگ اطلاع کسب کرد و در صورت تکمیل ظرفیت درب به صورت خودکار بسته شود.

نقش RFID در سیستم حمل و نقل شهری
با توجه به رشد روز افزون وسایل نقلیه عمومی و افزایش سریع خودروهای شخصی در کلان شهر‌ها به خصوص تهران، وضعیت ترافیکی بیش از پیش رو به وخامت می‌رود. در نتیجه نیاز به سیستم‌های هوشمند کنترلی و راهبردی ضروریست تا بعضی از معضلات ترافیکی را حل نمود.

RFID این امکان را فراهم می‌نماید تا با صرف هزینه‌ای ناچیز سیستم حمل و نقل را با برچسب‌هایی که شامل اطلاعات هر خودرو است، مجهز کرد و توسط آنتن‌های قرار گرفته شده در سطح شهر بر رفتار آن‌ها نظارت نمود.

همچنین توسعه این تکنولوژی سبب افزایش سرعت خدمت‌دهی و بهبود عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود، بدین صورت که با نصب برچسب‌ها بر روی ناوگان اتوبوس‌رانی و نصب مانیتورهای مناسب در ایستگاه های مشخص شده، زمان ورود اتوبوس به ایستگاه و حرکت آنها را مدیریت کرد. از دیگر کاربردهای RFID در این حوزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کنترل سرعت و کاهش تصادفات
- پرداخت عوارض جاده‌ای به صورت هوشمند
- جلوگیری از سرقت خودرو
- ایجاد سیستم‌های اعلام خطر در خودرو (کاهش باد لاستیک، باز بودن درب اتومبیل در هنگام حرکت و...)

با توجه به مطالب گفته شده، کنار گذاشتن روش‌های قدیمی و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در عرصه‌های مختلف صنعتی، تولیدی و خدماتی زمینه‌ساز بهره‌وری بیشتر است.

در این راستا سامانه RFID با استفاده از مزایا و توانایی‌های خود با مکانیزه کردن امور علاوه بر کاهش هزینه‌ها، با افزایش سرعت و دقت سبب عملکرد بهتر و امنیت بیشتر می‌شود.



موضوع مطلب :
دوشنبه 90 تیر 27 :: 10:1 عصر ::  نویسنده : M.N

تاریخچه این فناوری به اواخر سال‌های جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که از RFID برای تشخیص بمب‌افکن‌های خودی از دشمن استفاده می‌شد.

کاربردهای  RFID
  امروزه تکنولوژی‌های جدید، سیستم‌های شناسایی را در جهت سامانه‌های خودکار و مستقل از دخالت نیروی انسانی سوق داده‌اند. در این میان RFID یکی از جدید‌ترین روش‌های شناسایی مذکور می‌‌باشد. RFID شناسایی خودکار از طریق امواج رادیویی است و بیشتر از آنچه خودمان انتظارش را داریم، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در زندگی روزمره و صنایع مختلف داشته باشد.

تاریخچه این فناوری به اواخر سال‌های جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که از RFID برای تشخیص بمب‌افکن‌های خودی از دشمن استفاده می‌شد. بعد از پایان جنگ جهانی دوم تقریباً برای ?? سال این تکنولوژی به کلی فراموش شد، تا اینکه در دهه گذشته دوباره رواج پیدا کرده و امروزه در شرکت‌ها و صنایع گوناگون در جهت مکانیزه کردن و کاهش خطا از RFID استفاده می‌شود.

این مقاله پس از معرفی مختصر این تکنولوژی، به بررسی حوزه‌های کاربرد آن در صنعت خودروسازی، توزیع بنزین، تشخیص وسایل نقلیه و سیستم حمل و نقل شهری می‌پردازد.

RFID چیست؟
RFID که مخفف سه واژه Radio Frequency Identification است، امکان شناسایی خودکار اشیاء، انسان‌‌ها و حیوانات را از طریق امواج رادیویی فراهم می‌نماید. این سیستم از دو بخش اصلی برچسب (Tag) و قرائت کننده (Reader) تشکیل شده است.

برچسب‌‌ها شامل یک میکرو چیپ متصل به آنتن هستند که قابلیت اتصال به اشیاء را دارند و با توجه به نیاز و کاربرد، در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف طراحی شده‌اند، در واقع تگ‌‌ها در این سیستم وسیله ردیابی و شناسایی هستند. قرائت کننده حضور تگ‌‌ها را در محیط تشخیص داده و توانایی بازیابی اطلاعات و ارسال آن‌ها را به سیستم مرکزی دارد.

صنعت خودروسازی
رقابت شدید جهانی در میان صنایع خودرو سازی برای تکنولوژی‌های جدید این امکان را فراهم می‌نماید که جایگاه ویژه‌ای در صنعت خودروسازی پیدا کنند. آنچه که در این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اسمبل کردن اجزاء مختلف اتومبیل در کنار یکدیگر می‌باشد. امروزه در کارخانه‌‌ها، بدنه اصلی خودرو بر روی یک تسمه انتقال دهنده که از چندین ایستگاه کاری تشکیل شده، حرکت می‌‌کند.

بر روی بدنه هر ماشین یک بارکد نصب شده، هنگامی که بدنه به هر یک از ایستگاه‌‌ها می‌رسد، تسمه متوقف می‌‌شود و بارکدخوان تعبیه شده در هر ایستگاه کاری با خواندن بارکد، اجزاء متناسب با آن بدنه را تشخیص داده و کارگران اجزاء را در محل مناسب قرار می‌دهند. به محض اتمام این عمل، دوباره حرکت تسمه آغاز و همین روند سپری می‌ شود تا تمامی اجزاء در اتومبیل قرار بگیرند.

از جمله مشکلات رایج در این سیستم
- امکان چک کردن اجزاء به صورت همزمان در این روش وجود ندارد و کارکنان تنها می‌توانند در هر لحظه یک جزء را از طریق بارکدخوان اسکن کنند تا مطمئن شوند که با سایر قسمت‌‌ها هماهنگی لازم را دارد.
- خواندن بارکدهای کثیف، مخدوش شده و از بین رفته مقدور نیست.
- خواندن اشتباه یا نخواندن بارکد در بعضی از ایستگاه های کاری سبب جمع‌آوری اطلاعات نادرست و مختل شدن کار‌ها خواهد شد.

RFID در صنعت خودروسازی
امروزه به دلیل گسترش تقاضا، بیشتر قطعات صنعت خودروسازی در قالب بسته‌ها و محموله ها تهیه و در ‌نهایت مونتاژ می‌شوند. تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهد که علت بسیاری از مشکلات اعم از گم شدن و انتقال نادرست محموله‌ها، نبود نظارت کافی و عدم مسیریابی و ردیابی اصولی آنهاست. یکی از کارایی های RFID در صنعت خودروسازی، ردیابی قطعات و بسته‌ها می‌باشد.

با کمک این فناوری مدیریت موجودی انبار، جلوگیری از سرقت، تأیید اصل و تقلبی نبودن قطعات، خط تولید خودرو و خدمات پس از فروش آسان‌تر خواهد شد. دستیابی به این امر با اتصال برچسب به خود قطعه یا اتصال برچسب بر روی بسته‌بندی قطعات امکان‌پذیر خواهد بود. در واقع در روش دوم هر تگ می‌تواند برای شناسایی بیش از یک قطعه به کار رود و در نتیجه سبب کاهش هزینه‌ها گردد.

در صنعت خودروسازی انبار‌ها از وسعت قابل توجهی برخوردارند و توانایی نگهداری چندین هزار قطعه مختلف را در خود دارند. بنابراین مدیریت دقیق موجودی‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و نظارت صحیح است تا اطلاعات قطعات موجود در انبار، ورود و خروج آنها بررسی شود. در حال حاضر در اکثر انبارها از بارکد استفاده می‌شود و کنترل همه قطعات به تعداد زیادی بارکدخوان احتیاج دارد.

در این راستا تکنولوژی RFID که از سرعت و قابلیت بالاتری نیز برخوردار است، این امکان را فراهم می‌نماید که میزان موجودی قطعات در هر موقعیت مکانی بدون دخالت نیروی انسانی انجام پذیرد.
یکی دیگر از مشکلاتی که در صنعت خودروسازی وجود دارد، تولید و عرضه قطعات تقلبی در بازار است.

RFID این مشکل را با تگ گذاری قطعات اصلی و ذخیره‌کردن شماره سریال منحصربه‌فرد در آنها حل می‌کند و با نصب قرائت‌گرهای RFID در مکان‌های فروش، قطعات تقلبی قابل شناسایی خواهند بود. علاوه بر این تگ‌هایRFID قابلیت ردیابی قطعات را دارند و می‌توانند از سرقت آنها جلوگیری کنند.
همچنین از این تکنولوژی می‌توان در جهت بهبود فرآیند مونتاژ نیز استفاده نمود و با نصب تگ روی تمام قطعات هر خودرو، چرخه تأمین کاملاً خودکار می‌شود.

به کارگیری RFID در این صنعت سبب افزایش دقت و اجتناب از بروز خطا در قرار گرفتن اجزاء خودرو، حرکت سریع‌تر خط تولید با خودکارسازی مراحل مونتاژ و کنترل کیفیت بهتر در هر ایستگاه‌کاری خواهد شد.

به علاوه RFID می‌تواند نقش مهمی در قسمت خدمات پس از فروش نیز داشته باشد و با آگاهی از تاریخچه قطعات به کار رفته در خودرو، مسئولین بتوانند سرویس‌های بهتری را برای مشتریان خود فراهم نمایند.

توزیع بنزین
RFID در سیستم‌های سوخت‌رسانی نیز کاربردهای بسیاری دارد. در حال حاضر تانکرهای مخصوص حمل مواد سوختی برای سوخت‌گیری به پالایشگاه می‌روند و براساس تعیین هویتی که توسط کارکنان مربوطه انجام می‌شود، رانندگان قادر به پرکردن تانکرهای نفتکش هستند.

مشکلات رایج در این روش
- صرف زمان و نیروی زیاد برای توزیع بنزین
- امکان تخلف و سوءاستفاده افراد بر مبنای روابط شخصی
- عدم مدیریت و کنترل مسیر رفت و آمد تانکرها به جایگاه‌های سوخت‌گیری

نقش RFID در توزیع بنزین
مجهزشدن پالایشگاه‌ها با فناوری RFID امکان سوخت‌گیری سریع‌‌تر و راحت‌تری را فراهم می‌نماید. زمانی که یک تانکر به ایستگاه سوخت‌گیری نزدیک می‌شود، با استفاده از برچسب‌های RFID تعبیه‌شده بر روی تانکر، قرائت‌کننده‌های RFID مجوز دسترسی را بررسی می‌کنند و در صورتیکه بعنوان یک تانکر مجاز تشخیص داده شود، راننده قادر به سوخت‌گیری خواهد بود. به محض اینکه تانکر نفتکش از ایستگاه خارج شد، دستگاه پمپاژ بنزین بسته و اطلاعات مربوط به تانکر و توزیع بنزین از جمله شماره پلاک، نوع حمل‌کننده، مقدار بنزین زده شده، تاریخ و زمان سپری‌شده در سوخت‌گیری بلافاصله به سیستم مرکزی شرکت تانکر و پالایشگاه ارسال می‌شود. در نتیجه مسیر تانکر‌ها و سوخت‌گیری مجدد آنها قابل کنترل است، بعلاوه هیچ نفتکشی نمی‌تواند مقدار مازاد بر سهمیه خود سوخت‌گیری کند.

مزایای استفاده از RFID
- ایجاد پالایشگاه هوشمند، عملیات خودکار، سریع و قابل اطمینان از طریق تگ‌های RFID نصب شده بر روی تانکر‌ها
- از بین رفتن روابط شخصی و سوءاستفاده‌های ناشی از آن در توزیع بنزین
- مدیریت بهتر تانکر‌ها و نظارت بر عملکرد آنها و کاهش خطا

از دیگر مسائلی که در این بخش می‌توان به آن اشاره نمود، طرح سهمیه‌بندی بنزین از طریق کارت هوشمند است که باعث بروز مشکلات و تخلفاتی از جمله خرید و فروش و سرقت کارت‌های سوخت، فروش سهمیه‌های بنزین به ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی، سوءاستفاده صاحبان کارت‌ها یا مسئولین پمپ بنزین‌ها و ... شده است.

می‌توان گفت منشأ بسیاری از این مشکلات عدم امکان شناسایی اتوماتیک خودرو‌ها می‌باشد. بکارگیری فناوری RFID و مجهزکردن تمام وسایل نقلیه به برچسب، سبب شناسایی خودکار خودرو‌ها در جایگاه‌های بنزین شده و در نتیجه بعضی از مشکلات را برطرف می‌کند.

RFID و تشخیص وسایل نقلیه
امروزه یکی از ملزومات سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ کنترل ورود و خروج وسایل نقلیه به پارکینگ‌ها می‌باشد. در حال حاضر با نصب برچسب یا شماره منحصربه‌فرد روی شیشه جلویی، تردد خودرو‌ها بررسی می‌شود. از دیگر کاربردهای RFID عملیات خودکارسازی فرآیند ورود و خروج در پارکینگ‌ها و تشخیص خودروهای غیر مجاز است.

مشکلات رایج در این روش
- امکان صدمه دیدن و از بین رفتن برچسب بر اثر عوامل محیطی مانند باران و آفتاب
- ایجاد صف‌های طولانی در ساعات پر رفت و آمد
- امکان جعل برچسب‌ها، ورود افراد مجرم و بروز مشکلات امنیتی

در سامانه RFID با اختصاص دادن برچسب مجزا به هر یک از خودرو‌ها و به وسیله آنتن‌های تعبیه شده در فواصل مشخص از گیت‌ها، امکان شناسایی وسایل نقلیه به راحتی و از راه دور مقدور است. به محض نزدیک شدن خودرو و بررسی مجوز ورود، درب به صورت اتوماتیک باز شده و اطلاعات لازم از جمله محل، تاریخ، زمان ورود و خروج، نام راننده و شماره خودرو به طور خودکار ثبت می‌گردد. بدیهی است با بهره‌گیری از این فناوری، می‌توان مدیریتی هوشمند در پارکینگ‌ها و گیت‌ها اعمال نمود.

مزایای بکارگیری RFID
- امکان جعل کردن برچسب‌‌ها در این روش وجود ندارد. به علاوه تگ‌های RFID قابلیت رمزگذاری را داشته و در نتیجه امنیت بیشتری را برقرار می‌کنند.
- مکانیزه کردن امور و ثبت اطلاعات به صورت خودکار
- سرعت بالا‌تر و دسترسی سریع‌تر در ساعات شلوغ روز
- شناسایی همزمان راننده و خودرو و جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی در پارکینگ‌های عمومی نیز می‌توان از اتلاف زمانی که برای ثبت اطلاعات ورود و خروج هر خودرو و انجام تبادلات مالی ایجاد می‌شود، جلوگیری نمود. نصب قرائتگر در جلوی درب پارکینگ این امکان را فراهم می‌نماید تا مشخصات ذخیره شده در برچسب هر خودرو، در سیستم مرکزی پارکینگ ذخیره شود. همچنین از تعداد خودروهای موجود در پارکینگ اطلاع کسب کرد و در صورت تکمیل ظرفیت درب به صورت خودکار بسته شود.

نقش RFID در سیستم حمل و نقل شهری
با توجه به رشد روز افزون وسایل نقلیه عمومی و افزایش سریع خودروهای شخصی در کلان شهر‌ها به خصوص تهران، وضعیت ترافیکی بیش از پیش رو به وخامت می‌رود. در نتیجه نیاز به سیستم‌های هوشمند کنترلی و راهبردی ضروریست تا بعضی از معضلات ترافیکی را حل نمود.

RFID این امکان را فراهم می‌نماید تا با صرف هزینه‌ای ناچیز سیستم حمل و نقل را با برچسب‌هایی که شامل اطلاعات هر خودرو است، مجهز کرد و توسط آنتن‌های قرار گرفته شده در سطح شهر بر رفتار آن‌ها نظارت نمود.

همچنین توسعه این تکنولوژی سبب افزایش سرعت خدمت‌دهی و بهبود عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود، بدین صورت که با نصب برچسب‌ها بر روی ناوگان اتوبوس‌رانی و نصب مانیتورهای مناسب در ایستگاه های مشخص شده، زمان ورود اتوبوس به ایستگاه و حرکت آنها را مدیریت کرد. از دیگر کاربردهای RFID در این حوزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کنترل سرعت و کاهش تصادفات
- پرداخت عوارض جاده‌ای به صورت هوشمند
- جلوگیری از سرقت خودرو
- ایجاد سیستم‌های اعلام خطر در خودرو (کاهش باد لاستیک، باز بودن درب اتومبیل در هنگام حرکت و...)

با توجه به مطالب گفته شده، کنار گذاشتن روش‌های قدیمی و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در عرصه‌های مختلف صنعتی، تولیدی و خدماتی زمینه‌ساز بهره‌وری بیشتر است.

در این راستا سامانه RFID با استفاده از مزایا و توانایی‌های خود با مکانیزه کردن امور علاوه بر کاهش هزینه‌ها، با افزایش سرعت و دقت سبب عملکرد بهتر و امنیت بیشتر می‌شود.



موضوع مطلب :
دوشنبه 90 تیر 27 :: 9:59 عصر ::  نویسنده : M.N

با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مشارکت استودیو بازی سازی « سورنا » بازی رایانه‌ای « سیاوش » با اقتباس از شاهنامه، در حال تولید است.

تولید بازی  رایانه‌ای « سیاوش » با اقتباس از شاهنامه
این بازی که داستان آن از شاهنامه ، بندهش و اوستا استخراج شده است در راستای اهداف این بنیاد مبنی بر پرداختن به فرهنگ ملی و معرفی پیشینه تاریخی این مرز و بوم به جوانان و نوجوانان ، در دست تولید است.

داستان « سیاوش» که یک بازی اکشن ماجرایی است، از زمان کشته شدن « سیاوش » شاهزاده ایران توسط « افراسیاب» پادشاه « توران » ، آغاز می‌شود . « کیخسرو » پسر« سیاوش » بعد از اینکه توسط » گیو » از « توران » به ایران منتقل می‌شود ، امپراتوری خود را آغاز می‌کند و به مرور زمان مرزهای تسخیر شده توسط « توران » را باز پس می‌گیرد و در انتها وارد « توران» شده و پس از سالها جستجو با « افراسیاب » قدرتمند روبرو می‌شود و در جنگی سخت او را شکست می‌دهد و انتقام خون پدر را از او می‌گیرد.

به گفته حسن مهدی اصل مدیر پروژه بازی « سیاوش »، این بازی برای افراد علاقه مند به سبک اکشن و نقش آفرینی در نظر گرفته شده است و هم اکنون ?? درصد از مراحل ساخت خود را پشت سر گذاشته است .همچنین وی گفت: پیش بینی می‌شود این بازی تا اواخر پاییز امسال به پایان برسد.

حسن مهدی اصل : مدیر پروژه و برنامه نویس ادیتور و گیم پلی، علی اکبر محمدی : برنامه نویس ارشد و برنامه نویس موتور گرافیکی و زبان اسکریپت و گیم پلی، سجاد بیگ جانی : کارگردان فنی ، برنامه نویس هوش مصنوعی و سیستم GUI و گیم پلی، نادر گلباز : برنامه نویس موتور گرافیکی و گیم پلی، هادی رباطی : برنامه نویس فیزیک، محمد آقایی : برنامه نویس موتور گرافیکی، پویا شاهین فر : برنامه نویس موتور گرافیکی و سیستم صدا، احمد محمد نژاد: اسکریپت نویس، حسن مهدی اصل، احمد محمد نژاد، حامد خذریان : طراحی مراحل، علی رضا یار محمدی و احمد محمد نژاد: گیم دیزاینر، حامد خذریان : مدیر هنری و آرتیست، عباس رمضان زاده : آرتیست، محمد امین متین : آرتیست، تیم ? نفره آلمانی : مسئول ساخت کاراکترها ، ریگ کردن ، و انیمیت کردن و آرمان آریان : داستان نویس اصلی، از عوامل تولید بازی « سیاوش » هستند.

لازم به یادآوری است بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پیش از این بازی‌های « گرشاسپ » ، « عصر پهلوانان » و « رویین تنی » را بر اساس شاهنامه و دیگر متون کهن ایرانی وارد بازار کرده است.



موضوع مطلب :
دوشنبه 90 تیر 27 :: 9:56 عصر ::  نویسنده : M.N

با ابلاغ دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذاری صدور مجوزهای بازی‌های رایانه‌ای به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صورت گرفت.

صدور مجوز  بازی‌های رایانه‌ای
با ابلاغ دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با سیاست‌های جدید هیأت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، صدور کلیه مجوزهای مربوط به بازی‌های رایانه‌ای به این بنیاد واگذار شد.

با دستور دکتر محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف عدم موازی کاری و ایجاد تمرکز در سیاست‌های فرهنگی در بخش بازی‌های رایانه‌ای، کلیه امور مربوط به صدور مجوزهای تولید ، توزیع، نشر، بازی سراها و مسابقات به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای واگذار شد.



موضوع مطلب :
<   1   2   3   4   5   >>   >   
درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 179936