سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 
چهارشنبه 90 شهریور 30 :: 12:32 عصر ::  نویسنده : M.N


میکروسافت شرکتی بزرگ و متمول در دنیای فناوری و ازجمله فناوری آی تی محسوب می شود. این شرکت به مدد سیستم عامل محبوب خود که در بین تنها انتخاب ممکن برای کاربران، حائز رتبه اول شده است! در همه جای دنیا شناخته شده است. شکی نیست ویندوز به خصوص در دوران بعد از 2000 رشد و جهش مناسبی داشته است و اکنون نسخه هفتم آن نزدیک نیم میلیارد نسخه به فروش رسانده است. اما آیا ویندوز هشت یک تغییر ایده آل یا یک  گام دردسرساز؟
میکروسافت بعد از گندی که با ویندوز ویستا زد به این نقطه رسیده بود که “در برخی موارد بهتر است چیزی که درست کار می کند را دستکاری نکنیم!”. در واقع با عرضه ویندوز هفت دوباره ویندوز تجربه استقبال کاربران را تکرار کرد. اما ویندوز هشت به طور پایه ای دارای تغییرات فراوانی است که نه تنها توسعه آن را دشوار می کند بلکه هضم آن را در دنیای آی تی مشکل خواهد کرد.
اما اصلاً ویندوز هشت چیست؟
ویندوز هشت یک سیستم عامل مولتی پلتفرم هم سازگار است که شاید به این وسعت اولین بار است در دنیا طراحی می شود. اهمیت این موضوع در حدی است که شاید توسعه ویندوز هشت به دلایلی که در ادامه خواهم گفت بزرگترین پروژه آی تی در حیطه نرم افزار در تاریخ جهان است.
اما چرا ویندوز هشت خیلی پیچیده است؟
اساساً سیستم عامل علاوه بر اینکه خود یک نرم افزار محسوب می شود بستر کاری سایر برنامه ها را هم فراهم می کند و از این جهت توسعه یک سیستم عامل آنقدر پیچیده است که جز شرکتهای بزرگ امریکایی سازمانی در دنیا توان مالی و فنی برای سرمایه گذاری روی توسعه سیستم عامل ندارد و اگر هم سیستم عامل ملی دارند در واقع در اغلب موارد فقط بومی سازی لینوکس است.
ویندوز هشت هم در جریان یک تغییر سخت افزاری در حال توسعه است و هم از نظر زیر ساخت پردازش کاملاً یک حرکت جسورانه محسوب می شود. در واقع میکروسافت می خواهد همان کاری که با ویندوز روی پی سی در بیست سال قبل کرد را یکبار دیگر با جهانی سازی ویندوز هشت روی تبلتها و پی سی ها تکرار کند.
ویندوز هشت در شرایطی در حال توسعه است که دنیا از نظر واسط گرافیکی در حال مهاجرت به رزولوشونهای بالاست. روزلوشنهایی که تفکیک پذیری رتینا نام دارند و آنقدر تراکم پیکسلها بالاست که شما توان تشخیص منفرد بودن آنها را نخواهید داشت. اما چرا این موضوع مهم است؟
سیستم عاملی مثل ویندوز هشت باید تا حد زیاد و کاملی Scale Independet باشد و این استقلال از ابعاد کار بسیار سختی پیش روی میکروسافت می گذارد. اما میوه این توسعه از نظر سازگاری رابطهای گرافیکی عالی است. کسانی که با تفکیکهایی مانند 1920 در 1080 کار کرده اند می دانند عملاً این تفکیکها فقط با کوچک کردن نمایش برای شما فضای بیشتری فراهم می کنند و نه بیشتر! این موضوع در سازگاری سیستم عاملی مانند ویندوز به خصوص در دنیای تبلتها بسیار حیاتی است.
نکته دیگر شتابدهی کامل سخت افزاری در محیط سیستم عامل است که قطعاً ویندوز هشت نسبت به ویندوز هفت بهره بهتری از آن خواهد برد.
اما آن چیزی که بزرگترین کار در ویندوز هشت محسوب می شود حمایت چند سویه و سازگار از پلتفرمهای کاملاً متفاوت پردازش است. در واقع ویندوز هشت اولین سیستم عامل تجاری عمومی و در مقیاس وسیع است که به طور همزمان توان حمایت از دو معماری کاملاً جدای ARM و x86 را داراست.

اهمیت این موضوع بسیار بسیار بالاست. در واقع دو معماری کاملاً متفاوتی که در جهت یکسان سازی در نظر گرفته شده برای میکروسافت لقمه بزرگی بوده و کار سنگینی تراشیده است. با تغییر معماری عملاً کدهای سیستم عامل در سطح پایین باید کاملاً بازنویسی شود. درایورها کلاً از نو باید طراحی شوند (البته این کار وظیفه توسعه دهندگان سخت افزاری است اما در هر حال فراهم کردن بستر آن و در نهایت روندهای تایید کار خود میکروسافت است) و حتی برنامه های کاربردی هم باید بازنویسی شوند.
اگر چه میکروسافت وعده داده بود که امواج خروشان این تغییر معماری به توسعه دهندگان نرم افزاری نخواهد رسید اما واقعیت این است که تنها کاری پیش روی میکروسافت است نوعی Emulator برای دستورات در سطح پایین است که عقلانی هم به نظر نمی رسد زیرا خود یک واسط پردازش بر است و معنایش کندی و مصرف انرژی بالاتر خواهد بود که برای رایانه های امروزی که اغلب از نوع قابل حمل هستند مشکلی جدی است به خصوص اینکه قرار باشد این موضوع بر روی تبلتهای مجهز به ARM برای تقلید رفتار x86 صورت گیرد. پس این موج تغییر به سواحل توسعه دهندگان نرم افزاری هم بدون شک خواهد رسید.

اما در مورد اینترفیس ویندوز باید بدانید شما با یکی از دو روی سکه ویندوز هشت روبرو خواهید شد. اگر بر روی پی سی باشید پوسته ای شبیه ویندوز هفت و یا همان Aero Glass معروف طرف خداهید بود و اگر بر روی تبلت باشید با پوسته ای جدید که اختصاصی رابط لمسی تبلتها طراحی شده است. این پوسته اولین رابط کاربری طراحی شده توسط میکروسافت برای تبلتها است و مانند ویندوز فون هفت بر پایه توسعه مترو است. در واقع سیستمهای عامل iOS و اندروید نگاهشان به تبلت چیزی در حد یک موبایل گنده! بوده است و این موضوع در مورد iOS کاملاً مشخص است.
دیدگاه میکروسافت آن است که تبلتها باید کارهایی بیش از آنچه اکنون انجام می دهند را عهده دار شوند. شاید هم درست می گویند زیرا اکنون تبلتها در موارد تفریحی مانند وب گردی موفق تر هستند اما در کارهای جدی صرفنظر از توان پردازش مشکل ارتباطی دارند. اما اینکه رابط کاربری ویندوز هشت بر روی تبلتها چقدر موفق باشد داستان دیگری است. چیزی که به میزان دوستدار کاربر بودن یا همان user freindly بودنش وابسته است.
اما آیا میکروسافت خود را مردابی به این وسعت انداخته است؟
بله! با معرفی تبلت اخیر سامسونگ که بر پایه اینتل است مشخص شد که کار واقعاً پیچیده است. اگر وجود تبلتهای دیگر بر پایه ARM را هم ببینیم به روشنی پیچیدگی کار توسعه مشخص شود. اما آن چیزی که میکروسافت در مورد سازگاری ویندوز هشت بیان می کند تا حدی محل سئوال است. میکروسافت نشان می دهد که موفق شده تنوع را به حداقل برساند و همه چیز را سازگار با یکدیگر کند اما آیا تا این حد امکان موفقیتش وجود داشته است؟ بررسیهای آینده بر روی ویندوز هشت و به خصوص کرنل یا کرنلهای آن خیلی چیزها را روشن خواهد کرد.
در هر حال امیدوارم با ورود میکروسافت به سیستم عامل اختصاصی تبلتها شاهد یک نوع دگرگونی در این ابزارها باشیم. تبلتها ایده بیل گیتس بودند که جابز در اپل به صورت تجاری در قالب آی پد بنیان گذاشت. آیا میکروسافت می تواند سوار بر دوش دیگران کاربران را به افقهایی تازه برساند؟




موضوع مطلب :

درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 108
کل بازدیدها: 180528