سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 
دوشنبه 90 مرداد 17 :: 6:33 عصر ::  نویسنده : M.N

راهکار فیلترینگ، با این ضوابط و این نگاه، مدت‌هاست شکست خورده و تنها در صورت قطع کلی اینترنت امکان مقابله با آن خواهد بود.

حکایت میخ آهنی و سنگ

14/5/1390 در روزهای گذشته سیستم فیلترینگ اینترنت کشور مدتی دچار اختلال شد.
گویا مسئولان بخش پاکیزه سازی اینترنت، برای آزمایش سیستم جدیدی که در نظر دارند راه اندازی کنند، مدت کوتاهی اجازه دادند تا کاربران، بدون فیلتر از اینترنت استفاده کنند.

نکته‌ای که به گمانم بد نباشد علاقه‌مندان و کارشناسان این حوزه و البته در صورت تمایل مدیران و تصمیم‌گیران فیلترینگ کشور به آن توجه کنند این است که اصلاً در طی انجام عملیات آزادسازی یک روزه اینترنت، بسیاری از کاربران متوجه این فرایند نشدند و تنها وقتی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خبر آن را با شک و تردید خواندند، از فیل‌ترشکن‌های خود خارج شدند و سایت‌های فیل‌تر شده را برای فهمیدن صحت و سقم ادعا امتحان کردند.

عمده کاربران ایرانی اینترنت، دیگر بدون استفاده اولیه از فیل‌تر شکن، وارد فضای مجازی نمی‌شوند و این البته نشانه خوبی برای آنها که به نشانه‌شناسی رفتاری جامعه علاقه‌مندند، نیست.

زمانی اگر کسی به راننده‌ای در تهران می‌گفت کمربند ایمنی‌ات را ببند، با خنده و استهزای راننده و عمده مسافران روبرو می‌شد؛ اما این روزها حتی راننده تاکسی‌های قدیمی و سن و سال‌دار تهران که سند شش دانگ خیابان‌های این شهر بزرگ
عمده کاربران ایرانی اینترنت، دیگر بدون استفاده اولیه از فیل‌تر شکن، وارد فضای مجازی نمی‌شوند و این البته نشانه خوبی برای آنها که به نشانه‌شناسی رفتاری جامعه علاقه‌مندند، نیست.

به نامشان زده شده نیز کمربند ایمنی می‌بندند.

سخت‌گیری پلیس راهنمایی و رانندگی برای فرهنگ سازی در این زمینه و جریمه‌های شداد و غلاظی که راننده‌های متخلف را نقره داغ کرد، تنها دلیل این تغییر رویه و تجدید فرهنگ رانندگی نبود؛ بلکه بیش از هر چیز درستی حرف و منطق و فواید مهمی که در پس این دستور آمرانه وجود داشت باعث شد حتی آنان که این کارها را دور ازشان «شوفری» خود می‌دانستند تن به این تغییرات بدهند.

حالا سوال اینجاست که چرا مخاطبان این دستور آمرانه جدید، یعنی فیلترینگ محتوایی رسانه، که البته از نظر سواد نظری و دانشگاهی، عمدتاً از مخاطبین اولیه طرح قبلی بالاترند و متوسط سنشان هم کمتر، این گونه در برابر این طرح جبهه‌گیری می کنند و از هزار راه و با هزاران لطایف‌الحیل، مفری برای استفاده خود خواسته از رسانه پاکیزه شده توسط مدیران پیدا می‌کنند؟
خدای ناکرده که کسی ادعا نمی‌کند که همگی کاربران اینترنت مجرمند و بی‌فرهنگ؟
بماند که همین چندی پیش بزرگواری از مدیران فرمودند که هنوز فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین کاربران وجود ندارد.

نگاهی به رنکینگ صفحه «پیوندها»، شاهکار دوستان در جهت‌دهی افکار مخاطبین اینترنت بیندازید، تا ببینیم که رتبه این صفحه در بین صفحات دیگر اینترنتی با چه سرعتی بالا می‌رود، شاید دوستان کسب این رتبه را نیز به عنوان دستاورد مدیرتی خود به مدیران بالادستی گزارش می‌دهند.

به گمانم راهکار فیلترینگ، با این ضوابط و این نگاه، مدت‌هاست شکست خورده و تنها در صورت قطع کلی اینترنت امکان مقابله با آن خواهد بود، تجربه جهان از شرق تا غرب، مدت‌هاست فراروی چشمان ماست، تنها لازم است چشم‌ها را باز کنیم و نگاه کنیم.



موضوع مطلب :

درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 60
بازدید دیروز: 108
کل بازدیدها: 180580