سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 
دوشنبه 90 مرداد 17 :: 6:26 عصر ::  نویسنده : M.N

 یکی از مهم‌ترین تحولات در این زمینه که در رسانه‌های داخلی بازتاب چندانی نداشت، تصمیم دولت آمریکا برای مقابله به مثل جنگی با تهدیدات سایبری است.

اینترنت را گل نکنید
احسان موحدیان - ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات - شاید اگر تیم برنرزلی مخترع وب می‌دانست روزی روزگاری کار اختراعش به اینجا می‌رسد، در تصمیمش برای عمومی کردن دسترسی به آن خودداری می کرد و با خواست شرکت‌های طمعکار برای پولی کردن دسترسی به وب موافقت می‌کرد.

در ماه‌های اخیر نگرانی های امنیتی بر فضای مجازی به شدت سایه انداخته و مجموعه رویدادها و حوادث گوناگون نشان داده که پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالای اینترنت در کنار ضعف آموزش و زیرساخت‌های امنیتی زمینه را برای خرابکاری‌های گسترده و سرقت اطلاعات فراهم کرده است.

یکی از مهم‌ترین تحولات در این زمینه که در رسانه‌های داخلی بازتاب چندانی نداشت، تصمیم دولت آمریکا برای مقابله به مثل جنگی با تهدیدات سایبری است.

ایالات متحده از این پس حمله هکرها از خارج را به عنوان عملیات جنگی تلقی خواهد کرد و وزارت دفاع آمریکا از این پس می‌تواند برای مقابله با این گونه حملات به عملیات نظامی دست بزند.
تصویب چنین طرح‌هایی پیامدهای گسترده‌ای به همراه می‌آورد.

از یک سو در محافل
ایالات متحده از این پس حمله هکرها از خارج را به عنوان عملیات جنگی تلقی خواهد کرد و وزارت دفاع آمریکا از این پس می‌تواند برای مقابله با این گونه حملات به عملیات نظامی دست بزند.

نظامی هنوز بر سر این موضوع اختلاف نظر وجود دارد که چه نوع حمله سایبری را می‌توان برای اقدام نظامی علیه منبع آن کافی دانست.

مشکل دیگر آن است که نمی‌توان منبع یک حمله را به صورت دقیق تعیین نمود. از این رو به عقیده کارشناسان پنتاگون، مقابله نظامی با اقدامات سایبری در حال حاضر تنها به کمک دولت‌های خارجی قابل اجراست و می‌توان تصور کرد که عملی شدن چنین طرح‌هایی چه هرج و مرجی را بر جهان به هم ریخته امروز که در خاورمیانه و بخش‌هایی از اروپا با بحران‌های سیاسی و اقتصادی گسترده دست به گریبان است، حاکم می‌کند.

تحول دیگری که البته چندان تازه نیست طرح‌های تازه آمریکا برای استفاده از اینترنت و فضای سایبر به عنوان اهرم فشار بر علیه کشورهای متخاصم و غیردوست است که با پیشرفت فناوری و سیاست‌گذاری‌های تازه این کشور در قالب‌های نو در حال اجراست.
بحث اینترنت چمدانی از جمله نمونه‌های تحول در این سیاست است که از سوی دولت ایران با حساسیت پیگیری شد.

کاخ سفید همچنین درصدد تدوین استراتژی جهانی فضای مجازی است.
به ادعای آمریکایی‌ها این استراتژی قرار است نوآوری‌های تکنولوژیک را ترغیب کند، مردم را در سراسر جهان به شیوه‌ای امن به یکدیگر وصل کند و آزادی بیان و پاسخگویی دولت‌ها و نهادهای قدرتمند سیاسی را تقویت کند.
با توجه به اظهارات صریح هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا که اخیراً اظهار داشته وزارت خارجه آمریکا می‌خواهد هدایت کننده جریان
می‌توان حدس زد که یکی از اهداف تدوین چنین استراتژی تحت فشار گذاشتن کشورهایی همچون روسیه، چین و ایران برای تغییر سیاست‌های خود در زمینه ارائه خدمات اینترنت است.

آزادی اینترنت در جهان باشد، می‌توان حدس زد که یکی از اهداف تدوین چنین استراتژی تحت فشار گذاشتن کشورهایی همچون روسیه، چین و ایران برای تغییر سیاست‌های خود در زمینه ارائه خدمات اینترنت است.

در سوی مقابل فعالیت‌های هکری در سراسر جهان برای سرقت اطلاعات و کسب درآمد از این طریق به رویه‌ای نگران کننده تبدیل شده و روزی نیست که چند خبر در مورد سرقت اطلاعات کاربران سایت‌های دولتی و نظامی و خصوصی و سوءاستفاده‌های بعدی از آنها منتشر نشود.

در واقع خرابکاری‌های سایبری محدود به هکرهای شخصی نیست و در حالی که دولت‌ها هم علناً وارد این بازی خطرناک شده‌اند، هکرهای ماهر هم با راه‌اندازی گروه‌های مختلف تلاش می‌کنند موفقیت‌های بیشتری کسب کنند.

در این میان برخی از این گروه‌ها هم دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی پیدا کرده‌اند و کار به جایی رسیده که یکی از این گروه‌ها موسوم به Anonymous از تلاش برای براندازی نظام سیاسی آمریکا با استفاده از ظرفیت‌های اینترنت و از طریق ایجاد شفافیت و افزایش حس مسئولیت در دولت، مردم و نهادهای مدنی خبر داده و از نمایندگان کنگره و سنا خواسته تا استعفا دهند!
با توجه به این اوضاع و احوال، در صورتی که کاربران اینترنت حداقل تمهیدات امنیتی را برای حفاظت از خود در فضای سایبر نیندیشند و در این فضا بی‌دفاع حاضر شوند، تاوان سنگینی را پرداخت خواهند کرد و کاربران ایرانی هم مستثنی نخواهند بود.

اینترنت به شدت گِلی شده، حواستان را جمع کنید!



موضوع مطلب :

درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 98
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 181204