سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 
سه شنبه 89 بهمن 19 :: 2:56 عصر ::  نویسنده : M.N

در بازار پردازنده‌های گرافیک، به جز محصولاتی که برای استفاده در سیستم‌های خانگی طراحی و تولید می‌شوند، گروه دیگری نیز حضور دارند که بیشتر برای استفاده در سیستم‌های صنعتی و برای انجام کار‌هایی چون طراحی سه بعدی و استفاده در سیستم‌هایی با چندین خروجی نمایشگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پردازنده‌های گرافیکی از نظر ساختاری تا حدود زیادی مشابه پردازنده‌های گرافیکی عمومی که در سیستم‌‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند هستند اما به دلیل زمینه‌های استفاده متفاوت، دارای تفاوت‌هایی نیز با آن‌ها می‌باشند. برای مثال به دلیل اینکه نرم افزارهای طراحی صنعتی به توان پردازشی بالایی در زمینه محاسبات مربوط به رئوس نیاز دارند، بخش‌هایی که مربوط به پردازش رئوس هستند در این پردازنده‌های گرافیکی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. بر خلاف پردازنده‌های گرافیکی معمولی که دارای توانایی زیادی در انجام محاسبات مربوط به پیکسل‌ها هستند، به دلیل اینکه بخش بسیار بزرگی از واحد‌های محاسباتی در پردازنده‌های گرافیکی تولید شده برای کاربردهای صنعتی به محاسبات راسی اختصاص داده شده‌اند، این پردازنده‌ها دارای عملکرد ضعیفی در هنگام پردازش پیکسلی می‌باشند.
از سوی دیگر مساله قیمت نیز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در رابطه با این پردازنده‌های گرافیکی و کارت‌های تولید شده برپایه آن‌ها مورد توجه قرار گیرد. به دلیل کاربردهای خاص و ویژه‌ای که برای این کارت‌های گرافیکی در نظر گرفته شده است و البته به دلیل مخاطبان کمتر این محصولات، حجم تولید این پردازنده‌های گرافیکی و کارت‌های ساخته شده بر پایه آن‌ها بسیار کمتر از کارت‌های گرافیکی معمولی است. علاوه بر آن این کارت‌های گرافیگی به دلیل طراحی و پروسه ساخت پیچیده‌تر، دارای قیمت بسیار بالاتری نسبت به کارت‌های گرافیکی معمولی تولید شده برای سیستم‌های دسک‌تاپ هستند. به نحوی که قیمت انواع با کارایی متوسط آن‌ در بسیاری از اوقات از کارت‌های گران قیمت طراحی شده برای سیستم‌های خانگی بیشتر است. با وجود حجم تولید کمتر، این پردازنده‌های گرافیکی همچنان از تنوع بسیار خوبی برخوردار هستند، به نحوی که چندین شرکت مختلف اقدام به طراحی و ساخت این گونه محصولات می‌نمایند.




شرکت NVIDIA نیز به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان پردازنده‌های گرافیکی مجموعه کاملی از پردازنده‌های گرافیک مخصوص ایستگاه‌های کاری خود را با نام سری Quadro تولید و به بازار عرضه کرده است. کارت‌های گرافیکی سری Quadro به دو مجموعه کاملا مجزا تقسیم می‌شوند. مجموعه اول کارت‌های سری Quadro FX هستند که معرف پردازنده‌های گرافیکی با کارایی بالا در هنگام اجرای نرم‌افزارهای طراحی صنعتی می‌باشند (کاربردهای CAD/CAM). دسته دوم کارت‌های سری Quadro NVS هستند که برای استفاده در سیستم‌هایی که به چندین خروجی نمایشگر نیاز دارند طراحی شده‌اند. نام گذاری مدل‌های مختلف سری Quadro دارای تفاوت‌های کلی نسبت به کارت‌های گرافیکی طراحی شده برای سیستم‌های خانگی است. برای مثال ما در سری FX شاهد حضور کارت‌های گرافیکی Quadro FX 5600 به عنوان گران‌ترین عضو این مجموعه هستیم.






پردازنده‌های گرافیکی سری Quadro FX 4600 نیز از دیگر اعضا این خانواده است که جزو پردازنده‌های گرافیکی با کارایی بالا محسوب می‌شود. این پردازنده‌ها بر پایه معماری Geforce 8 تولید شده‌اند و دارای مشخصاتی شبیه به کارت‌های گرافیکی سری Geforce 8800 هستند. در مقابل کارت‌های سری Quadro FX 4500 کارت‌های گرافیکی هستند که بر پایه معماری Geforce 7 تولید شده و دارای عملکردی شبیه به پردازنده‌های گرافیکی سری Geforce 7800 می‌باشند. البته این کارت‌های گرافیکی به تازگی با نام Quadro FX 1700 نیز به بازار عرضه شده‌اند. در نهایت کارت‌های گرافیکی سری Quadro FX 570/370 نیز به عنوان ارزان قیمت‌ترین کار‌ت‌های گرافیکی این خانواده شناخته می‌شوند. به دلیل کارایی بسیار بالای این پردازنده‌های گرافیکی، شرکت های متعددی اقدام به معرفی کارت‌های گرافیکی خود با استفاده از این پردازنده‌های گرافیکی نموده‌اند. البته به دلیل پیچیدگی‌های موجود در رابطه باطراحی این کارت‌های گرافیکی تنها شرکت‌هایی که دارای توانایی‌های فنی بالایی باشند قادر به ارایه کارت‌های گرافیکی با استفاده از آن‌ها هستند. برای مثال شرکت Leadtek به عنوان یکی از یزرگترین تولید کنندگان کارت‌های گرافیکی و یکی از شرکای اصلی شرکت NVIDIA مجموعه کاملی از محصولات خود را بر پایه این چیپ‌ست‌ها به بازار عرضه کرده است. این شرکت با ارایه انواع کارت‌های گرافیکی سری Quadro، از کارت‌های با کارایی بالا تا کارت‌های گرافیکی ارزان قیمت، توانسته‌ است محصولاتی را متناسب با نیاز و بودجه تمامی سطوح کاربران به بازار عرضه کند.




موضوع مطلب :

درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 54
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 181160