سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 
پنج شنبه 90 تیر 30 :: 12:17 عصر ::  نویسنده : M.N

فیلتر شدن فیس‌بوک در کشور ما شده حکایت آن پدری که اسم پسرش را گذاشت رستم بعد خودش هم جرات نکرد اسمش را صدا کند.

دو سال پیش وقتی در شرایط بحرانی پس از انتخابات اینترنت و شبکه موبایل قطع و برخی وب‌سایت‌ها مثل فیس‌بوک به دلایل امنیتی مسدود شد انتظار می‌رفت که با رفع بحران چنانکه شبکه وب و موبایل به موقعیت پیشین خود بازگشت فیس‌بوک هم رفع فیلتر شود، اما چنین نشد.

با گذشت بیش از دو سال از مسدود شدن دسترسی به شبکه اجتماعی محبوب فیس‌بوک اظهارنظرهای جالبی در خصوص این شبکه می‌شود.

مثلا وزیر اطلاعات از مردم دعوت می‌کند که روی این شبکه اجتماعی با صفحه فارسی رژیم صهیونیستی مقابله کنند، یا کارشناسی از حوزه علمیه قم نسبت به حضور کمرنگ طلاب در فیس‌بوک و سایت فیلتر شده «بالاترین» گلایه می‌کند و اظهارنظر پلیس فتا که اعلام کرده ممکن است با بالارفتن سطح فرهنگ ایرانیان فیس‌بوک رفع فیلتر شود.

این اعلام نظرها نشان می‌دهد که ظاهرا مسؤلان نظام خود بالاخره به ناکارامدی مسدودسازی به این شبکه اجتماعی پی‌ برده‌اند و متوجه هستند که فیلترینگ نتوانسته مانع کارآمدی در برابر عضویت و حضور در این شبکه اجتماعی محبوب باشد.

حضور گسترده و فعال ایرانیان به ویژه چهره‌های هنری فرهنگی و سیاسی و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فیس‌بوک مسدود شده دلیل روشنی بر این ادعاست که ما از فیلترینگ گذشته‌ایم، اما با همه اینها سؤال اینجاست چرا مسؤلان نسبت به فیلتر شدن این شبکه اجتماعی که در برهه‌ای خاص و به دلایل امنیتی اتفاق افتاد، بازنگری نمی‌کنند؟

چرا اقدام به مسدود‌سازی وب‌سایتی کرده‌اند که اساسا مبتنی بر گسترش ارتباطات اجتماعی در فضای مجازی است و کار خلاف قانونی در آن ترویج نمی‌شود؟

در واقع با فیلتر کردن شبکه‌ای مثل فیس‌بوک فیلترینگی که باید مانعی برابر دسترسی به محتوای مجرمانه در فضای مجازی باشد کارکرد حقیقی خود را از دست داده است.

به این ترتیب کاربرانی که اساسا مجرم نیستند و به دنبال محتوای مجرمانه نمی‌گردند با دورزدن فیلترینگ برای رسیدن به شبکه اجتماعی علاوه بر دسترسی به شبکه اجتماعی محبوبشان، به سادگی به محتوای مجرمانه‌ای که لزوما نیاز به مسدود‌شدن دارد نیز دسترسی می‌یابند.

آیا مسئولانی که در حوزه مجازی فعالیت‌کنند اصلا به این فضا سری هم‌می‌زنند؟ آیا نسبت به واقعیت‌های دنیای وب اشراف دارند؟

آیا فرآیند فیلترینگ امری است غیرغابل بازگشت که برگشت از آن دور از شان مسؤلان است داستان چیست؟




موضوع مطلب :

درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 27
بازدید دیروز: 57
کل بازدیدها: 180439