سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 
دوشنبه 90 تیر 27 :: 9:55 عصر ::  نویسنده : M.N

در این سری از لپ‌تاپ‌ها انواع تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به چشم می‌خورد و می‌توان گفت اپل چند گام در خط لپ‌تاپ‌های خود به جلو برداشته است.

چند گام رو  به جلو


اپل با معرفی سری جدید لپ‌تاپ‌های قدرتمند MacBook Pro بار دیگر دوستداران سیب نقره‌ای را به وجد آورد. در این سری از لپ‌تاپ‌ها انواع تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به چشم می‌خورد و می‌توان گفت اپل چند گام در خط لپ‌تاپ‌های خود به جلو برداشته است.

اگر به همه این به‌روزرسانی‌ها، ویرایش جدید سیستم عامل Mac Os Lion را نیز اضافه کنیم، با ترکیبی قدرتمند از سخت‌افزار و نرم‌افزار روبرو می‌شویم که دست برتر را در بازار پررقابت رایانه‌های همراه از آن خود دارد.

حدوداً سه سال از اولین تغییر اساسی در لپ‌تاپ‌های MacBook می‌گذرد و اکنون پس از گذشت حدوداً یک سال از این تغییر اساسی، سری جدید آن معرفی می‌شود. این سری جدید نیز در سه اندازه ??، ?? و ?? اینچی عرضه می‌شود.

پردازنده
در این سری از لپ‌تاپ‌های اپل، ارتقاء چشمگیری در پردازنده‌ها صورت گرفته و از نسل جدید پردازنده‌های دو هسته‌ای و چهار هسته‌ای اینتل استفاده شده است. در سری ?? اینچی، پردازنده ?.? گیگاهرتزی Core i? و یا نوع ?.? گیگاهرتزی Core i? که سریع‌ترین پردازنده‌های دو هسته‌ای اینتل محسوب می‌شود، استفاده شده است. در حالت Turbo Boost قدرت این پردازنده به ?.? گیگاهرتز می‌رسد که دو برابر از سری قبلی MacBook سریع‌تر است.

در مدل‌های ?? و ?? اینچی، پردازنده‌ها، ? هسته‌ای و از نوع Core i? هستند. این پردازنده‌ها با قدرت ?.? گیگاهرتز در حالت عادی، و ?.? گیگاهرتز در حالت Turbo Boost و تا ? مگابایت L? cache اشتراکی برنامه‌ها را اجرا می‌کنند. در این حالت نیز قدرت آنها معادل دو برابر نسل قبلی است.

همچنین با استفاده از قابلیت Hyper-Threading، انجام هم‌زمان چند برنامه با کارایی بهتری نسبت به مدل‌های قبلی انجام می‌گیرد. در معماری این نسل از پردازنده‌ها، دستیابی سریع‌تری به حافظه ???? مگاهرتزی انجام می‌پذیرد.

پردازنده گرافیکی نیز در همان چیپ پردازنده مرکزی قرار دارد و بطور مستقیم می‌تواند به کش L? دستیابی داشته باشد. در عین حال، حافظه گرافیکی در زمان اوج کار و یا هنگام اجرای هم‌زمان چند برنامه به صورت خودکار سرعت کلاک را بالا می‌برد.

وب‌کم، با قدرت FaceTime
اکنون، قابلیت FaceTime حکم یک امضا را برای همه محصولات اپل پیدا کرده است. در سری جدید لپ‌تاپ‌های اپل، این قابلیت با امکان دریافت تصاویر به صورت HD اضافه شده است. پیش از این در سری جدید MacBook Air این قابلیت اضافه شده بود و جای خالی آن در MacBook Pro‌ها واقعاً خالی می‌نمود. با استفاده از این قابلیت می‌توان با سایر محصولات اپل که FaceTime دارند یعنی MacBook Air، iPhone ?، iPod Touch نسل چهارم، و iPad ? مکالمات تصویری انجام داد.

اتصال Thunderbolt
از ویژگی‌های دیگر اضافه شده در این سری جدید، قابلیت Thunderbolt است که شیوه‌ای جدید در فرایند سریع انتقال داده محسوب می‌شود. این ایده اولین بار توسط اینتل معرفی شد و اکنون با سری جدید لپ‌تاپ‌های اپل در حقیقت رونمایی می‌شود. با استفاده از اتصال Thunderbolt، در حقیقت DisplayPort و PCI Express به یک اتصال تبدیل می‌شوند.

در این شیوه، نرخ انتقال داده نیز به ?? گیگابیت در ثانیه می‌رسد که نسبت به اتصال‌های پیشین بطور چشمگیری سریع‌تر است. اتصال Thunderbolt تا ?? برابر سریع‌تر از FireWire ??? و تا ?? برابر سریع‌تر از USB ?.? و نیز سه برابر سریع‌تر از USB ?.? برای انتقال داده عمل می‌کند.

درگاه Thunderbolt با داشتن حالت plug-and-play از اتصال HDMI و دستگاه‌های صوتی ?کاناله نیز پشتیبانی می‌کند و به انواع سخت‌افزار‌های جانبی برای ذخیره، پردازش یا پخش اطلاعات از جمله آداپتور‌های VGA، DVI، و DisplayPort مرتبط می‌شود. با اتصال Thunderbolt، می‌توان بطور هم‌زمان با شش دستگاه – به عنوان مثال چند دیسک سخت خارجی، دستگاه کپچر ویدیو، و دستگاه‌های مشابه دیگر - ارتباط برقرار نمود.

در این سری از لپ‌تاپ‌ها نرم‌افزار‌های جدید iPhoto برای ویرایش انواع تصاویر گرافیکی، iMovie برای ویرایش فایل‌های ویدیویی، GarageBand برای ساختن و ویرایش موسیقی معرفی شده‌اند. کاربران همچنین می‌توانند به فروشگاه نرم‌افزاری جدید اپل (Apple Mac Store) که بطور ویژه برای نرم‌افزار‌های سازگار با سیستم عامل Mac در نظر گرفته شده است دسترسی داشته باشند و نرم‌افزار‌های جدید را تهیه کنند.

گرافیک
گرافیک سری جدید MacBook Pro نیز ارتقاء چشمگیری پیدا کرده است. در این سری از پردازنده‌های گرافیکی HD ???? اینتل به همراه ??? مگابایت حافظه گرافیکی DDR? اشتراکی استفاده شده که نتیجه آن encode شدن سریع‌تر ویدیو‌ها و انتقال تصاویر HD به ویژه در حالت FaceTime است.

در سری ?? و ?? اینچی پردازنده‌های جدید AMD Radeon به کار گرفته شده که کارایی سه برابری نسبت به نسل قبلی خود دارند که قدرت آن در هنگام پردازش بازی‌های سه‌بعدی و یا ویرایش فایل‌های ویدیویی HD احساس می‌شود. همچنین میزان ? گیگابایت حافظه ویدیویی اختصاصی GDDR? برای پردازش‌های سریع‌تر گرافیکی اختصاص داده شده است.

عمر باتری
عمر باتری در این سری از MacBook Pro‌ها با وجود ارتقاء پردازنده و گرافیک، بیشتر شده است و این امر مدیون معماری بهینه در پردازنده‌ها می‌باشد که انرژی کمتری مصرف می‌کنند. در حالت مرور اینترنت به صورت بی‌سیم، باتری تا ? ساعت کار می‌کند. باتری‌های MacBook تا ???? بار قابلیت شارژ و تخلیه کامل دارند و ماندگاری آنها به ? سال می‌رسد که از میانگین باتری‌های معمولی لپ‌تاپ‌ها بیشتر است. MacBook Pro به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، کارایی بهینه‌ای نیز در مصرف برق و حفظ انرژی دارد.

اتصالات
اتصال وایرلس ???.??n، Bluetooth درونی، اشتراک اتصال ?G با iPhone ?، درگاه کارت SDXC تا ?? گیگابایت برای مدل‌های ?? و ?? اینچ، پشتیبانی از ExpressCard و کارت ?G wireless برای مدل ?? اینچی، درگاه اتصال برق MagSafe، درگاه FireWire ??? (که می‌توان با آن با iPad، iPod، iPhone، دوربین دیجیتال، و هارد دیسک‌های خارجی اتصال برقرار نمود)، و دو درگاه USB ?.? (سه درگاه برای مدل ?? اینچ) از اتصلات موجود در MacBook Pro هستند.

صفحه نمایش این سری از لپ‌تاپ‌های اپل نیز از نوع LED Backlight است و تصاویر شفاف‌تری را نشان می‌دهد. Trackpad چندلمسی نیز که از جنس شیشه ساخته شده و ابعاد بزرگ‌تری پیدا کرده است، بدون هیچ گونه دکمه و تنها با شناسایی دستورات لمسی تا ? انگشت فرمان‌های مربوط را اجرا می‌کند.

MacBook‌های جدید اپل از بدنه‌های آلومینیومی یکپارچه (unibody) ساخته می‌شوند که سبک‌تر و مقاوم‌تر از نسل‌های قبلی خود هستند که بنابر ادعای اپل قابلیت بازیافت شدن آنها نیز از انواع قبلی بیشتر است و آلایندگی کمتری برای محیط زیست دارند.

وزن سری‌های ??، ?? و ?? اینچی به ترتیب ?، ?.?، و ? کیلوگرم است. ظرفیت دیسک سخت نیز از ??? تا ??? گیگابایت متغیر است و هر سه مدل از ? گیگابایت رم بهره می‌گیرند. قیمت پایه برای سری‌های ??، ??، و ?? اینچ نیز به ترتیب ????، ????، و ???? دلار است.

نقاط ضعف
شاید کمتر نقطه ضعفی را بتوان برای لپ‌تاپ‌های جدید اپل برشمرد. یکی از نقاط ضعف MacBook Pro‌های جدید، عدم استفاده از حافظه‌های فلش است. این نوع حافظه‌ها که در MacBook Air جدید مورد استفاده قرار گرفته است، علاوه بر کارایی بالاتر و دسترسی سریع‌تر به اطلاعات، وزن دستگاه را نیز پایین می‌آورند.

یک از دلایل وزن حدوداً بالای این لپ‌تاپ‌ها نیز عدم استفاده از این نوع حافظه‌هاست. به احتمال بسیار زیاد این نوع حافظه‌ها در نسل بعدی لپ‌تاپ‌های MacBook Pro استفاده خواهند شد.

وجود تنها دو یا سه درگاه USB نیز برای یک لپ‌تاپ حرفه‌ای کم به نظر می‌رسد. وجود درایور پخش و رایت Blu-Ray نیز برای لپ‌تاپی با این کارایی بالای گرافیکی و تصویری با وجود رقبای سرسخت در بازار لپ‌تاپ نیز یک گزینه جدی است.

جالب است که اپل تا این لحظه هیچ درایور خارجی نیز برای این کار عرضه نکرده است. همچنین باید گفت در بازار رقابتی لپ‌تاپ، قیمت‌های پیشنهادی این سری از لپ‌تاپ‌های جدید اپل نسبتاً گران است.

در مجموع می‌توان MacBook Pro‌های جدید اپل را به لحاظ کارایی و انجام بهینه دستورالعمل‌ها نسبت به سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌های به کارگرفته شده در آن قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های حال حاضر در بازار محسوب نمی‌شود.




موضوع مطلب :

درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 44
بازدید دیروز: 57
کل بازدیدها: 180456