سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 

بر اساس تازه‌ترین آمارهای منتشرشده در مورد فیس‌بوک، این شبکه اجتماعی درآمدی بالغ بر 1.86 میلیارد دلار به خاطر تبلیغات در سال 210 داشته است. بر اساس اعلام مدیران شرکت ای‌مارکرتر فیس‌بوک ماهانه 50میلیارد صفحه تبلیغاتی خود را به مخاطبان خود نشان می‌دهد و انتظار می‌رود در سال 2011به یک تریلیون صفحه تبلیغاتی برسد. این در حالی است که شبکه اجتماعی فیس‌بوک وارد هفتمین سال فعالیت خود شده است و این میزان درآمد تنها از تبلیغات برای این شرکت بسیار خبر خوبی است.

انتشار آمار مربوط به میزان درآمد فیس‌بوک تنها از راه تبلیغات در حالی منتشر می‌شود که پیش از این شایعه شده بود مدیران این شبکه اجتماعی تا

سه ماه آینده این شبکه را تعطیل خواهند کرد. اخباری که در سایت‌های خبری داخلی و خارجی منتشر شد حاکی از این بود که مارک زاکربرگ موسس فیس‌بوک اعلام کرده است که فیس‌بوک پایان مارس بسته خواهد شد. او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت مدیریت سایت بیش از حد پرتنش شده است.

استرس از مدیریت این شرکت زندگی من را خراب کرده است. من نیاز دارم به همه این کابوس‌ها پایان بدهم؛ خبری که از سوی منابع معتبر و همچنین سایت رسمی فیس‌بوک تایید نشد. از طرف دیگر این خبر در پایان هفته منتشر شد و امکان اطلاع‌رسانی درست مسوولان فیس‌بوک نبود. اما فیس‌بوک به طور رسمی اعلام کرد که این شایعه است و مارک زاکربرگ برای پایان زندگی پرتنش و همچنین بازگشت به زندگی قبلی خود، فیس‌بوک را تعطیل نمی‌کند. این خبر آخر هفته متفاوتی را برای مردم جهان ساخت به طوری که سایت‌هایی که این خبر را منتشر کردند هر کدام نزدیک به پنج یا شش هزار نظر دریافت کردند. با این وجود خبر تعطیلی فیس‌بوک به سرعت در اینترنت منتشر شد و 500 میلیون کاربر اینترنتی این شبکه اجتماعی را به حیرت انداخت.

بر اساس این خبر، موسس فیس‌بوک در کنفرانسی خبری گفته بود: «استرس مدیریت فیس‌بوک زندگی مرا نابود کرده و باید به این اوضاع دیوانه‌وار خاتمه دهم. سایت فیس‌بوک تمام و کمال در 15 مارس‌/24 اسفند امسال تعطیل می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند به محتوای اینترنتی صفحه خود از جمله عکس‌ها و فیلم‌ها دسترسی داشته باشد.» در نهایت پس از آنکه این خبر به سرعت در توییتر و خود سایت فیس‌بوک منتشر شد، سرانجام فیس‌بوک با صدور بیانیه‌ای در وب‌سایت خود هرگونه تصمیم مبنی بر مسدود کردن این وب‌سایت را رد کرد. خبرگزاری فرانسه- AFP - بیانیه مدیران فیس‌بوک را مبنی بر تصمیم خود برای ادامه فعالیت منتشر کرد.

در بیانیه فیس‌بوک‌ آمده است که ما مانند همیشه به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و به هیچ عنوان قصد مسدود کردن وب‌سایت خود را نداریم و تازه در اول راه هستیم. با این حال برخی کاربران نیز بر این عقیده‌اند که فیس‌بوک نیز همانند 360 درجه یاهو روزی روزگاری اوج خود را سپری خواهد کرد و سرانجام روزی می‌رسد که دیگر کمتر کسی به آن توجه کند، بنابراین نباید نسبت به این گونه اخبار واکنش نشان داده یا نگران آینده بود.

مدیران فیس‌بوک ماندن را ترجیح می‌دهند

بر اساس پیگیری‌های مدیران فیس‌بوک و همچنین خبرگزاری‌ها یک وب‌سایت که خبرهایی مانند احتمال حمله‌ بیگانگان فضایی در سال 2011 و احتمال شرکت جرج کلونی در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا را منتشر می‌کند طی خبری اعلام کرد فیس‌بوک درصدد مسدود کردن وب‌سایت خود است.

سایت خبری ویکلی ورلدنیوز که به انتشار خبرهای مضحک و دروغ و شایعات بی‌اساس مشهور است و داستان‌های مفصلی از نامزدی جرج کلونی (بازیگر مشهور هالیوود) برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده و صحنه‌سازی مایکل جکسون (ستاره پاپ) برای مرگ تقلبی‌اش تا حمله فضاپیماهای بیگانه به زمین در سال 2011 را منتشر کرده بود، خبر تعطیلی پرمخاطب‌ترین وب‌سایت اینترنتی را منتشر کرد تا این خبر در صدر خبرهای فناوری خبرگزاری‌ها قرار گیرد. هر چند پس از انتشار این خبر بسیاری از کاربران نظر دادند که این خبر شایعه‌ای بیش نیست و زاکربرگ باید یک دیوانه باشد که بخواهد وب‌سایتی را که هم‌اکنون بیش از 50 میلیارد دلار می‌ارزد، به همین سادگی تعطیل کند اما این سایت کار را به همین خبر ختم نکرده و در خبر خود آورده بود که زاکربرگ در گفت‌وگوی تلفنی اختصاصی با خبرنگار ویکلی ورلدنیوز بیان کرده: فکر کنم بدون فیس‌بوک زندگی بهتر است. مردم مجبور می‌شوند از پشت رایانه‌های خود بلند شوند و در کوچه و خیابان دوستان واقعی پیدا می‌کنند. این سایت خبری طنز در ادامه آورده است آورات هومارتی معاون امور فنی در فیس‌بوک اعلام کرده پس از 15 مارس وب‌سایت به طور کامل تعطیل می‌شود بنابراین اگر شما همیشه می‌خواهید تصاویر خود را دوباره ببینید من پیشنهاد می‌کنم که از اینترنت بردارید.

همچنین زاکربرگ گفت که تصمیم به تعطیل فیس‌بوک سخت بود، اما او فکر نمی‌کند که مردم عصبانی خواهند شد. برخی از کاربران فیس‌بوک پس از شنیدن این خبر تکان‌دهنده بسیار خشمگین شدند. یک دانش‌آموز از ایندیانا گفته است من بدون فیس‌بوک چه کار می‌توانم بکنم؟ کل زندگی من حول محور آن است. من در فیس‌بوک روزانه 10 ساعت هستم. در حال حاضر چه کار می‌توانم با این همه وقت آزادم انجام بدهم؟ فیس‌بوک در حال حاضر به عنوان یکی از ثروتمندترین شرکت‌های تجاری در جهان است که اقتصاددانان ارزش آن را نزدیک به 50 میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.

رقابت دو غول اینترنتی در سال 2011

شبکه اجتماعی فیس‌بوک توانست پس از ماه‌ها جدال با غول جست‌وجوی اینترنتی- گوگل - گوی سبقت را از آن ربوده و رتبه نخست سایت اینترنتی را از آن خود کند. بر اساس آمارهای منتشرشده فیس‌بوک بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان بوده که با بیش از 500 میلیون عضو دومین کشور مجازی جهان نام گرفت. نکته قابل توجه اینکه در ابتدای سال 2011 کاربران فیس‌بوک 750 میلیون تصویر در تعطیلات سال جدید آپلود کردند. این عدد یک رکورد محسوب می‌شود. همچنین در خبر‌های جدید آمده است که فیس‌بوک 500 میلیون دلار سرمایه (450 میلیون دلار از گلدمن ساکس و50میلیون دلار از سرمایه‌گذار روسی از Digital Sky Technologie s)s در دور جدید سرمایه‌گذاری‌ها دریافت کرده است. بر اساس اظهارات کارشناسان500میلیون کاربر ثبت‌نام‌شده عددی است که 500 میلیون دلار سرمایه برای فیس‌بوک به ارمغان آورد. سوالی که بسیاری می‌پرسند این است که مارک زاکربرگ فیس‌بوک را چقدر بزرگ می‌پندارد؟ آیا ثبت یک بیلیون کاربر امکان‌پذیر است؟ با درآمد یک بیلیون دلار و گسترش سرویس موبایل فیس‌بوک شاید این عدد محتمل باشد. در سال 2010استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سراسر دنیا افزایش یافت. فیس‌بوک به تنهایی 25 درصد از ترافیک امریکا و 10درصد از ویزیت کل اینترنت را به خود اختصاص داده است.

پیش‌بینی می‌شود در سال2011به جای تمرکز بر بهینه‌سازی جست‌وجو (SEO)، بهینه‌سازی برای شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً برای سایت‌های خبری مورد توجه قرار گیرد. کن داکتر نویسنده

Newsonomics اشاره کرده است که رشد دریافت بازدید از رسانه‌های اجتماعی برای سایت‌های خبری (مخصوصاً سرویس‌های خبری نوپا) به سرعت در حال افزایش است. این به این معناست که شاید جست‌وجوی گوگل هم در سال‌های آینده مورد خطر جدی قرار بگیرد.

این در حالی است که گوگل قصد دارد با پروژه Google + 1 رقابت جدیدی را با شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر آغاز کند. اهمیت

Google + 1 به قدری است که سرگئی برین یکی از دو صاحب گوگل به صورت جدی روی این پروژه کار می‌کند و نقش مهمی در پیاده‌سازی این پروژه دارد.

در این جدال هم فیس‌بوک سرویس ای‌میل خود را برای500میلیون کاربر خود فعال ساخته است؛ اقدامی که می‌تواند این شبکه‌ اجتماعی را به بزرگ‌ترین فراهم‌آورنده سیستم‌های پیام‌رسان اینترنتی تبدیل کند و رقبایش گوگل، یاهو و مایکروسافت را با چالش روبه‌رو کند. به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله آلمان همچنین گوگل در این سال بسیاری از مدیران و مهندسان خود را از دست داد در حالی که فیس‌بوک پذیرای آنها بود.

این مساله تا جایی بالا گرفت که گوگل به یکی از کارمندان خود مبلغ 5/3 میلیون دلار پیشنهاد داد تا به فیس‌بوک نپیوندد! البته بسیاری از کارشناسان، شبکه‌های اجتماعی گوگل مانند گوگل ویو و گوگل باز -که مورد اقبال قرار نگرفته‌اند- را تنها بخش کوچکی از قدرت گوگل می‌دانند و هنوز گوگل را پیشتاز در عرصه‌های دیگر می‌دانند. اما آنچه روشن است آن است که موج رسانه‌های اجتماعی موجی قدرتمند است که ممکن است تمام معادلات گوگل را بر هم بزند




موضوع مطلب :

درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 43
کل بازدیدها: 180368