سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 
دوشنبه 90 اردیبهشت 19 :: 3:6 عصر ::  نویسنده : M.N

در ? سال گذشته و از زمان شکل‌گیری سایت توییتر، نقش این سایت در گزارش دادن از وقایع جهانی به طور مرتب بیشتر شده است.

اعلام زنده  جزئیات کشته شدن بن‌لادن در توییتر

آقای عطار می‌گوید او از معدود افرادی است که در ابیت‌آباد عضو سایت توییتر است.

به گزارش ایتنا به نقل از بی‌بی‌سی‌، خبر عملیاتی که منجر به مرگ اسامه بن لادن در پاکستان شد، اولین بار در سایت توییتر منتشر شد.

یک مشاور آی‌تی (فن آوری اطلاعات) که در ابیت‌آباد پاکستان زندگی می‌کند، بدون آن که متوجه باشد، جزئیات عملیات تحت رهبری آمریکا علیه اسامه بن لادن را در سایت توییتر منتشر کرد.

صهیب عطار در توییت‌های خود نوشت که کمی قبل از آغاز حمله، یک هلی‌کوپتر در آسمان شهر پرواز می‌کرد و گفت که این هلی‌کوپتر احتمالا متعلق به نیروی هوایی پاکستان نیست.

او زمانی متوجه اهمیت توییت خود شد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا جزئیات مرگ بن لادن را اعلام کرد.

اولین مطلبی که آقای عطار در سایت اجتماعی توییتر در این باره منتشر کرد، حدود ساعت ? نیمه شب به وقت محلی (? شب به وقت لندن) بود.

او نوشت: "پرواز هلی‌کوپتری در آسمان ابیت‌آباد در ساعت ? صبح (چیز غریبی است)"

کمی بعد از این توییت، او از شنیدن صدای یک انفجار خبر داد که الان مشخص است صدای انفجار هلی‌کوپتر آسیب‌دیده نیروهای آمریکایی بود.

به دنبال این انفجار آقای عطار توییت کرد: "اینجا در ابیت‌آباد شیشه‌ها از انفجار شدید می‌لرزند. امیدوارم چیز خطرناکی نباشد."

در مدتی که این حمله در جریان بود، آقای عطار اطلاعاتی را از دوستانش در محلات اطراف، که آنها هم آنلاین بودند، دریافت می‌کرد.

او در سایت توییتر نوشت: "آدم‌های کمی که این وقت شب، آنلاین هستند، می‌گویند که یکی از هلی‌کوپترها پاکستانی نبود..."

"آنها می‌گویند که این یک اشتباه فنی نبوده و هلی‌کوپتر مورد هدف قرار گرفته است. شنیدم که در آسمان ?، ? بار دور خودش چرخید. به نظر عمدی می‌رسد."

مقامات رسمی آمریکا گفته‌اند که این عملیات کمتر از ?? دقیقه طول کشیده است، ولی آقای عطار می‌گوید که تا ? ساعت بعد از حمله، هنوز نیروهای نظامی حضور داشتند.

"و الان، یک هواپیما در بالای ابیت آباد پرواز می‌کند... "


بن لادن رد این خانه در در ابیت آباد در ??? کیلومتری شمال شرق اسلام آباد به سر می برد

صهیب عطار در توضیحی از خودش، نوشته است که یک مشاور آی‌تی است که از زندگی پرشتاب شهری فرار کرده و با لپ‌تاپش در کوهستان پنهان شده است."

با این حال، مطالبی که او در جریان و بعد از این حمله در سایت توییتر منتشر کرد، نشان می‌دهد که تا چه حد از گرفتار شدن در سیر وقایع جهانی سر زده است: "به نظرم ابیت‌آباد هم دارد به اندازه لاهور که من برای کمی آرامش و سکوت از آن فرار کردم، شلوغ می‌شود."

آقای عطار گفت که مطالبش در سایت توییتر باعث شد او با سیلی از درخواست‌های مصاحبه از طرف رسانه‌های خبری از سراسر دنیا روبه‌رو شود.

او همچنین گفت که از این که تنها فردی بود که درباره این حوادث، همزمان با روی دادنشان، می‌نوشت، تعجبی نکرده است.

او می‌گوید: "من برای حدود ? ، ? سال در باره ابیت‌آباد توییت کرده‌ام، چون هیچ‌کس واقعا در این باره صحبت نمی‌کند. در واقع، آدم‌های زیادی اینجا از توییتر استفاده نمی‌کنند و همه عضو فیس‌بوک هستند."

در ? سال گذشته و از زمان شکل‌گیری سایت توییتر، نقش این سایت در گزارش دادن از وقایع جهانی به طور مرتب بیشتر شده است.

اولین باری که نشانه‌هایی از ظرفیت قابل توجه این سایت برای اطلاع‌رسانی ظاهر شد، در سال ???? میلادی و زمانی بود که یک هواپیمای آمریکایی در رودخانه هادسن نیویورک فرود اضطراری داشت.

آن زمان جنیس کرامز که سوار یک قایق بود، لحظاتی بعد از فرود هواپیما در رودخانه، تصویر آن را در سایت توییتر منتشر کرد.

در ماه‌های اخیر هم گفته شده است که توییتر همانند یک کاتالیست در حوادث جهانی عمل کرده و بر سرعت آنها افزوده است.

معترضان حاضر در تظاهرات ضددولتی در کشورهای خاورمیانه و برخی کشورهای آفریقایی به طور گسترده‌ای در کنار فیس‌بوک، از توییتر استفاده کرده‌اند تا خبرهای مربوط به اعتراض‌هایشان را منتشر کنند.

اعتراض‌های اخیر در مصر که به برکناری حسنی مبارک از ریاست جمهوری این کشور منجر شد، الان به عنوان "انقلاب توییتری" شناخته می‌شود.




موضوع مطلب :

درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 50
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 181156