سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*.: اخبــار فــنــاوری اطــلاعــات و ارتــبــاطــات .:*
 
چهارشنبه 90 اردیبهشت 7 :: 9:50 عصر ::  نویسنده : M.N

اعمال مصوبه تخفیف 20 درصدی قیمت پهنای‌باند اینترنت با گذشت بیش از 9 ماه از ابلاغ آن به شرکت ارتباطات زیرساخت ، همچنان با ابهام روبرو است و به نظر می‌رسد معدود شرکت‌های اینترنتی موفق به دریافت این تخفیف شده‌اند.

اجرا نشدن  تخفیف 20 درصدی اینترنت


مصوبه تخفیف 20 درصدی نرخ پهنای‌باند اینترنت اوایل مردادماه 89 و با هدف توسعه استفاده از خدمات مبتنی بر اینترنت و کاهش نرخ خدمات مرتبط با آن، از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرکت ارتباطات زیرساخت ابلاغ شد اما به گفته شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت این مصوبه تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است و این در حالی است که قرار بود این کاهش قیمت به یک دوره محدود نشده و به صورت دوره‌ای تداوم یابد.

به گزارش ایتنا به نقل از فارس، همچنین با اعمال مصوبه کاهش 20 درصدی نرخ پهنای‌باند پیش بینی شده بود قیمت نهایی اینترنت برای کاربران خانگی 8 تا 10 درصد ارزان‌تر شود که به رغم انتظار کاربران این مهم نیز تاکنون عملیاتی نشده است .

الزام ارائه معرفی‌نامه برای تخفیف 20 درصدی پهنای‌باند
با نزدیک شدن به یک سالگی ابلاغ مصوبه کاهش نرخ پهنای‌باند اینترنت و عدم اجرایی شدن آن اوایل هفته جاری شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که برای تمامی شرکت‌ها با ارائه معرفی‌نامه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیست درصد تخفیف قیمت اینترنت را اعمال می‌کند.

این شرکت اعلام کرده که از مهرماه سال 87 ، ظرفیت اینترنتی که شرکت‌های PAP برای واگذاری ADSL خریداری می‌کنند را با 20 درصد تخفیف واگذار می‌کند و علاوه بر این شرکت‌های ISP و ISDP نیز از نوزدهم مرداد سال 89 با ارائه معرفی‌نامه از سازمان تنظیم مقررات از این تخفیف 20 درصدی بهرمند می‌شوند.

براین اساس ارائه‌دهندگان اینترنت در صورتی که ثابت کنند از این تخفیف 20 درصدی سهمی نیز به کاربران می‌رسد با ارائه این معرفی‌نامه اینترنت درخواستی خود را با 20‌درصد تخفیف از زیرساخت دریافت می‌کنند.

این در حالی است که مدیر یکی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت تصریح کرد که بیش از دو ماه است که از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معرفی‌نامه دریافت تخفیف را به شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه داده اما تاکنون از این تخفیف بهره‌مند نشده است.

اعمال کاهش نرخ پهنای‌باند با موافقت مجمع شرکت زیرساخت

محمد‌حسن شانه‌ساز‌زاده مدیرعامل شرکت اینترنتی شاتل با بیان اینکه نامه تایید صلاحیت دریافت تخفیف نرخ پهنای‌باند را حدود دو ماه است که به شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه کرده است ، اظهار داشت: این تخفیف تاکنون در نرخ پهنای‌باند خریداری شده لحاظ نشده است.

وی با بیان اینکه تمامی شرکت‌های فعال در عرصه اینترنت به سازمان تنظیم مقررات ضمانت‌نامه برای دریافت مجوز فعالیت داده اند و بدون این ضمانت‌نامه‌ها امکان فعالیت آنها وجود ندارد، گفت: برای دریافت تخفیف نرخ پهنای‌باند نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید صلاحیت این شرکت‌ها را تایید کند و شرکت ارتباطات زیرساخت وظیفه اعمال این مصوبه را دارد اما تاکنون این شرکت در این باره اقدامی انجام نداده است.

مدیرعامل شاتل با تاکید بر اینکه از نظر رگولاتوری ما مشمول دریافت این تخفیف هستیم ، اضافه کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت هنوز این تخفیف را برای ما اعمال نکرده و اعلام می‌کند که این موضوع مصوبه مجمع‌عمومی شرکت زیرساخت را ندارد و باید در این مجمع نیز به تصویب برسد.

وی با اشاره به وعده‌های مسئولان برای اجرای دوره‌ای کاهش قیمت پهنای باند تاکید کرد: مصوبه سال گذشته هنوز اجرایی نشده است که بخواهیم منتظر تخفیف مجدد در قیمت برای سال جدید باشیم .

عدم اجرای مصوبات و نادیده گرفتن حقوق کاربران اینترنت

توزیع‌کنندگان اینترنت در کشور عدم اجرای مصوبه کاهش نرخ پهنای‌باند و منتفع نشدن از آن را مربوط به ایجاد شرایط دشوار از سوی دولت عنوان می‌کنند و معتقدند که به دلیل سازوکارهای زمان‌بر و دشوار تاکنون موفق به استفاده از این تسهیلات نشده‌اند و این در حالی است که برای کاربران اینترنت این توقع پیش آمده که اینترنت را نسبت به گذشته ارزان‌تر بخرند.

این در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین اظهارات خود درباره کاهش قیمت اینترنت برای سال جدید گفته است که براساس طرح تجاری سال گذشته شرکت ارتباطات زیرساخت، مشخص شد که می‌توانیم 20 درصد کاهش قیمت پهنای‌باند اینترنت داشته باشیم و براین اساس و پس از تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سال 89 قیمت هر لینکSTM1 تا 20 درصد کاهش یافت و ابلاغ شد.

براین اساس انتظار می رود این کاهش قیمت در سبد هزینه‌های خانوار لحاظ و اهداف مورد نظر در این کاهش قیمت محقق شود.

در همین حال معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با تاکید بر تداوم کاهش قیمت پهنای‌باند اینترنت در کشور گفته بود که همانند سال 89 برای سال 90 نیز کاهش قیمت پهنای‌باند را در برنامه داریم که به طور قطع منجر به ارزان شدن قیمت اینترنت مصرفی کاربران خواهد شد.

محمد کرم پور اعلام کرده بود که به نیاز تمامی شرکت‌هایی که خواستار استفاده از تخفیف 20 درصدی نرخ پهنای‌باند بودند پاسخ داده شده است.
به نحوی که اعمال این کاهش نرخ نیاز به ضمانت‌نامه اجرایی از سوی شرکت‌های اینترنتی داشت که در صورت ارائه آن ظرف مدت یک روز این کاهش قیمت لحاظ شده و خواهد شد.

به گفته وی، در صورت ارائه ضمانت اجرایی ظرف مدت یک روز شرکت‌ها می‌توانند از تخفیف نرخ پهنای‌باند استفاده کنند و اینکه گفته می‌شود بررسی ضمانت اجرایی زمان بر است به هیچ وجه درست نیست.

به هرحال کارشناسان معتقدند که در صورت رفع این مشکل آنچه که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت باید انجام پذیرد آن است که مبالغ دریافت شده از شرکت‌های اینترنتی را از زمان ابلاغ این آیین نامه مورد بازنگری قرار داده و مابه التفاوت این مبالغ را به شرکت‌ها پرداخت کند.

در این میان این به نظر می‌رسد حقوق کاربران اینترنت باز هم نادیده گرفته شده و در صورتی که می‌توانستند از سال گذشته حداقل کاهشی در نرخ اینترنت دریافتی‌شان داشته باشند به دلیل ساز و کارهای موجود همچنان اینترنت را به بیشترین نرخ قیمت خود خریداری می‌کنند.

البته به باور کارشناسان کاهش قیمت 6 تا 8 درصدی نیز مشکلی از اینترنت کشور حل نمی‌کند چرا که قیمت اینترنت در ایران به حدی بالا است که نمی‌تواند با این حداقل کاهش در سبد خانوار جای گیرد.



موضوع مطلب :

درباره وبلاگ

این وبلاگ برترین وبلاگ پارسی بلاگ در سال 1389 شده است . موفق باشید
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 21
بازدید دیروز: 55
کل بازدیدها: 180694